آیا می‌شود مرده دوباره زنده شود؟ - هنگامه ظهور و شباهتهای آن به قیامت - قسمت پنجم

صحنه‏هاى قیامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه یكدیگرند كه در این مجموعه خلاصه‏اى از شباهتها را كه از تفسیر و تأویل آیات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقدیم خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيا مي‌شود مرده دوباره زنده شود؟

هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت  - قسمت چهارم

 

اشاره:

صحنه‏هاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصه‏اى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. در شماره پيشين با بيان مقدمه مفصل درباره اين ارتباط موضوع چهارده شماره همراه با چکيده مباحث آن ارائه گرديد تا خواننده محترم در جريان و پيوند مطالب باشد. اکنون سومين شباهت تقديم مي گردد.

 

شماره پيشين: شايد هيمن جمعه، ظهور باشد!؟ (ناگهانى بودن ظهور و قيامت) 

 

4 - برانگيخته شدن مردگان

در زمان‏ ظهور حضرت ‏بقيةاللَّه جمعى از اموات ‏مؤمنان به اذن خداوند زنده مى‏شوند و به زندگى دنيا باز مى‏گردند و اين امر چنان واضح و مسلّم است كه در برخى از دعاهاى مشهور به صورت يكى از حوايج و خواسته‏هاى مهم شيعيان و منتظران ياد شده است. به نمونه‏اى از احاديث و ادعيه‏اى كه در اين‏باره آمده توجه فرماييد:

حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام ضمن گفتارى طولانى فرمود:...اى شگفتا! و چگونه تعجب نكنم از مردگانى كه خداوند آنها را زنده برانگيزد، گروه گروه با تلبيه و پاسخگويى به دعوت كننده الهى به كوچه‏هاى كوفه وارد شوند....(1)

امام صادق عليه السلام فرمودند: و چون هنگام قيامش برسد در ماه جمادى الآخر و ده روز از ماه رجب بارانى خواهد باريد كه خلايق مانند آن را نديده باشند، پس خداوند متعال با آن گوشتهاى مؤمنان و بدنهايشان را در قبر خواهد روياند، و گويا آنها را مى‏بينم كه از سوى جهينه پيش مى‏آيند در حالى كه موهاى خود را از خاك مى‏تكانند.(2)

هنگامى كه قائم ما بپاخيزد خداوند گروهى از شيعيان ما را براى او زنده مى‏كند

همچنين از آن حضرت روايت شده كه فرمودند: هرگاه قائم آل محمدصلى الله عليه وآله به‏پا خيزد از پشت كعبه بيست و هفت مرد را بيرون مى‏آورد. پانزده تن از قوم موسى كه به سوى حق راهبرى و به آن دادگرى كنند، و هفت تن از اصحاب كهف، يوشع وصى حضرت موسى، و مؤمن آل فرعون، سلمان فارسى و ابودُجانه انصارى و مالك اشتر.

از ابوبصير آمده كه گويد به حضرت امام صادق ‏عليه السلام عرض كردم: اين‏كه خداوند تبارك و تعالى مى‏فرمايد: «وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ بَلى وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»؛(3) آنان به شدّت به خداوند سوگندها ياد كردند كه خداوند هرگز كسى را كه بميرد برنمى‏انگيزد، آرى اين وعده حتمى خداوند است ولى بيشتر مردمان نمى‏دانند. منظور چيست؟

فرمود: اى ابوبصير! در اين باره چه مى‏گويند؟ عرض كردم: مى‏پندارند و قسم مى‏خورند كه خداوند مردگان را زنده نمى‏كند. حضرت فرمود: مرگ بر كسى كه چنين سخنى مى‏گويد، از آنها بپرس كه آيا مشركين به اللَّه قسم مى‏خوردند يا به لات و عزّى؟

ابوبصير مى‏گويد گفتم: فدايت شوم پس برايم بيان فرما.

فرمود: هنگامى كه قائم ما بپاخيزد خداوند گروهى از شيعيان ما را براى او برمى‏انگيزد و زنده مى‏كند كه شمشيرشان بر شانه‏هايشان است. چون اين خبر به قومى از شيعيان ما كه نمرده باشند برسد به يكديگر مى‏گويند: فلان و فلان و فلان از قبر برانگيخته شده و با قائم‏ عليه السلام هستند. وقتي اين سخن به گوش گروهى از دشمنان ما رسيد، مى‏گويند: اى گروه شيعيان چقدر دروغگو هستيد! اين دولت و حكومت شما است و شما دروغ مى‏گوييد! نه واللَّه! اينها كه شما مى‏گوييد زنده نشده و زنده نخواهند شد تا روز قيامت، پس خداوند گفتار آنها را حكايت كرده مى‏فرمايد: «وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ».(4)

و چرا تعجب نكنم از مردگانى كه خداوند آنها را زنده برانگيزد، تا گروه گروه به پاسخ دعوت كننده الهى به كوچه‏هاى كوفه وارد شوند

در دعاى عهد است كه «اَلَّلهُمَّ اِنْ حالَ بَيْني وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذي جَعَلْتَهُ لِعِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَاَخْرِجْني مِنْ قَبْري مُؤْتَزِاً كَفَني شاهِراً سَيْفي مُجَرِّداً قَناتي فِى الْحاضِرِ وَالْبادي»؛ خداوندا! اگر ميان من و (ظهور) او مرگ كه بر بندگانت قضاى حتمى قرار داده‏اى، جدايى انداخت؛ پس مرا از قبرم برانگيز در حالى كه كفنم را بر كمر بسته، شمشيرم را از نيام بركشيده دعوتِ دعوت كننده در هر شهر و ديار را اجابت نموده باشم. و اين به مهمترين ويژگيهاى قيامت شباهت دارد كه در آن روز تمامى مردگان زنده مى‏شوند تا مورد حسابرسى قرار گيرند و نيكان پاداش و بدان كيفر اعمال خود را ببينند.

در آيات قرآن‏كريم استدلالها و احتجاجهاى فراوان راجع به معاد در برابر مشركان و ملحدان به كار رفته است و تأكيد شده كه خداوند متعال نه تنها قادر است آدميان را به حال سابق خود باز گرداند و به صورت اول برانگيزاند، بلكه مى‏تواند سرانگشتان انسان را هم به همان گونه كه بود ترتيب دهد و بازسازى كند. «بَلى قادِرينَ عَلى اَنْ نُسَوِىَّ بَنانَهُ»(5)؛ در حقيقت ما تواناييم كه (خطوط) سرانگشتان او را (بار ديگر) بسازيم.

 

تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه - حسين عسگري

در شماره‌ي آتي خواهيد خواند:

پنجمين شباهت قيامت و عصر ظهور؛ نزديک بودن ظهور


1.بحار الانوار: 47/52.

2.بحار الانوار: 337/52.

3.سوره نحل، آيه 38.

4.روضه كافى: 50.

5.سوره قيامت، آيه 4.

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت