قدردانی از مادران بهشتی

حضرت زهرا (س) در بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت در شهر مکه در خانه خدیجه (س ) متولد شده اند .این روز بزرگ را روز بزرگداشت مقام مادر و زن نامیده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی تولد حضرت زهرا(س)


وقتی حضرت خدیجه با رسول خدا ازدواج کرد، هیچ یک از زنان مکه به او سر نمی زدند و او را ترک کردند و حتی به او سلام هم نمی دادند. خدیجه از تنهایی خود ناراحت شد. او وقتی باردار شد، حضرت زهرا از داخل رحم با او حرف می زد و به او آرامش می داد. خدیجه این مطلب را از پیامبر (ص) پنهان کرد. روزی رسول خدا متوجه شد و به خدیجه فرمود: جبرئیل به من گفته، آنچه در رحم داری دختر است و فرزندانش هم پاک و پاکدامنند.

 بعد از مدتی حضرت خدیجه به سراغ زنان قریش و بنی هاشم رفت و گفت: «مثل همه زنان که در هنگام زایمان از یکدیگر مراقبت و پرستاری می کنند مرا هم پرستاری کنید.» آنها پیغام دادند چون حرف ما را گوش ندادی و با محمد یتیم ابوطالب در حالی که فقیر بود ازدواج کردی نمی توانیم از تو پرستاری کنیم. آن حضرت از این رفتار زنان ناراحت شد . اما در يكى از روزها در حالى كه او همچنان در بستر استراحت می کرد، چهار زن گندمگون و بلندبالا مشاهده کرد كه بر او وارد شدند. خديجه كه از ديدن آنان ترسید و به تكاپو افتاد اما يكى از زنان او را آرام کرد نمود و گفت: "اى خديجه! اندوهگين و هراسناك مباش، ما از جانب خدا به سويت آمده‏ايم و خواهران تو هستيم، من ساره همسر ابراهيم خليلم و اين آسيه همسر فرعون است و آن يكى مريم دختر عمران و چهارمين ما صفورا دختر شعيب است".

در اين هنگام چهار زن در چهار سوى خديجه (س) قرار گرفتند و حضرت خديجه (س) حمل خود را بر زمين نهاد و نورى از او ساطع گرديد كه شرق و غرب عالم پرتوافكن شد.

 حضرت زهرا(س) اصل محبت را به فرزندانش نیز یاد می دهد که به هم مهر و محبت بورزند و با هم خوب باشند.آن حضرت محبت و مهربانی را با بازی به فرزندانش می آموخت. سیره رفتار حضرت زهرا (س) با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان است


زوج نمونه

شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که نشان دهد، حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یک زوج نمونه بوده‌اند. هر دو مسؤولیت‌پذیر و کوشا و در عین حال صمیمی ‌و با معرفت، زندگی زیبای خود را اداره می‌کردند.

 حضرت زهرا (س) زنی فداکار برای همسر و مادری مهربان برای فرزنداش بود.حضرت زهرا در تمام مدتی که با حضرت علی (ع) زندگی کردند، کاری نکردند که موجب آزردگی آن حضرت شوند و این رابطه دو سویه بود و آن حضرت هم سبب ناراحتی حضرت زهرا نشدند. فاطمه(س)، در اوج علاقه ای که به همسرش داشت باز هم محبت و رضای خدا را بالاتر می دانست در فرازهایی از مناجات او آمده است: یا رب لیست من احد غیرک تئلج بها صدری و تسرّبها نفسی و تقربها عینی؛ خداوندا، احدی به جز تو سینه ام را خنک نمی کند و نفسم را مسرور نمی نماید و هیچ کس جز تو چشم مرا روشنی نمی دهد.

فاطمه(س) عواطف مادری و محبت به فرزندان را نیز زیر مجموعه محبت و رضایت خداوند قرار می دهد، وقتی پیامبر(ص) او را از حوادث جانسوز کربلا و شهادت امام حسین(ع) با خبر می کند، آن حضرت آیه استرجاع می خواند و می فرماید: یا أبت سلمتُ و رضیتُ و توکلت علی الله؛ پدرجان، من تسلیم شدم و رضایت دادم و به خدا توکل می کنم.

حضرت زهرا(س) اصل محبت را به فرزندانش نیز یاد می دهد که به هم مهر و محبت بورزند و با هم خوب باشند.آن حضرت محبت و مهربانی را با بازی به فرزندانش می آموخت. سیره رفتار حضرت زهرا (س) با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان است. حضرت زهرا (س) به فرزندان احترام می گذاشتند و آنها را با احترام خطاب می کردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آنها داشتند.

 در حدیث شریف کساء حضرت زهرا (س) در پاسخ سلام فرزند خود امام حسن (ع) می فرماید: سلام برتو اى نور دیده ام و میوه دلم. و در پاسخ سلام امام حسین (ع) می فرماید: سلام بر تو اى فرزند من و اى نور دیده ام و میوه دلم.

حضرت زهرا (س) همیشه رسیدگی به فرزندان را در اولویت قرار می داد.در روایتی آمده از سلمان آمده است که حضرت زهرا (س) مشغول آسیاب بودند که در این هنگام فرزندش حسین گریه می کرد. سلمان به این حضرت عرض کرد: برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ حضرت فرمودند آرام کردن بچه برای من اولی  است و شماآسیاب را بچرخانید.

محبوبیت فاطمه نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله )


حضرت زهرا(سلام الله علیها)برای پیامبر(صلی الله علیه و آله ) بسیار عزیز و گرامی‌ بود و همین موقعیت و محبوبیت او بود که باعث شد برخی از همسران پیامبر که صاحب فرزندی از آن حضرت نشده بودند،  روی فاطمه (سلام الله علیها) حساس شوند.

یکى از رفتارهاى معنادار پیامبر گرامى در برابر حضرت زهرا(س) بوسیدن مکرر ایشان بود؛ بوسه‌هایى که انگیزه‌هایى مانند تکریم و احترام، معرفى منزلت و جایگاه فاطمه(س)، ملکوتى و بهشتى بودن زهرا(س) و در نهایت، محبت‌ورزى به آن حضرت داشت.

حضرت فاطمه (س) مدت ده سال از وجود تابان پدر بهره مند بود و و در پرتو وجود او تربیت و تعلیم یافت که مدت پنج سال آن در دامن مادرش خدیجه و پنج سال بدون مادر، در کنار پدر بود و در این مدت، هم نقش دختر پیامبر(ص) را داشت و هم مانند مادرى براى پدر خویش بود، تا آنجا که از سوى پدر مفتخر به دریافت لقب «اُمّ ابیها؛ مادر پدرش» می‌شود.

از آن جهت این لقب را گرفت که حضرت زهرا(س) مانند مادرى مهربان براى پدر خود زحمت می‌کشید. هر گاه مشرکان خاکستر بر سر و رویش می‌ریختند، دخترش آن را پاک می‌کرد و در جنگ‌ها و جهادها، جراحات وارد شده بر پیامبر را می‌بست. او در تمام این مواقع، مانند مادرى براى پدر بود.

روایت شده که عادت پیامبر(ص) این بود که هنگام سفر، آخرین دیدارش با فاطمه و موقع بازگشت، نخستین دیدارش با وى بود و وارد خانه دخترش می‌شد و دو دست مبارکش را بر سر او می‌کشید و آن چنان با او برخورد می‌کرد که بینندگان را به تعجّب وا می‌داشت.

پیامبر اکرم(ص) پس از ازدواج حضرت فاطمه(س)، محبت و لطف خود را از دخترش دریغ نکرد؛ چرا که آن دختر شایستگى این همه لطف و محبت از طرف همه، به خصوص پدر را در تمامى دوران داشت.

 حضرت زهرا(س) بانوی دو عالم در بین زنان از جایگاه و مقامی والا نزد خداوند متعال برخوردار است .حضرت زهرا (س)شایسته ترین الگو برای بانوان می باشد. زن می تواند با ایفای نقش صحیح خود در خانواده فرزندان را از آسیب هایی که آنها را تهدید می کند، در امان نگه دارد.


بهترین متن های قدردانی از مادران


روز میلاد آن حضرت ، روز بزرگی برای همه عاشقان و پیروان حضرت زهرا (س) می باشد. حضرت زهرا(س) بانوی دو عالم در بین زنان از جایگاه و مقامی والا نزد خداوند متعال برخوردار است .حضرت زهرا (س)شایسته ترین الگو برای بانوان می باشد. زن می تواند با ایفای نقش صحیح خود در خانواده فرزندان را از آسیب هایی که آنها را تهدید می کند، در امان نگه دارد.
نه تنها زنان بلکه مردان هم می توانند از این بانوی بزرگوار در زمینه هایی همچون گذشت عبادت، زهد، تکلیف مداری، ولایت مداری و تعلیم و تربیت الگو بگیرند. رسول اکرم(ص)، دست حضرت زهرا(س) را می بوسید و می گفت که بوی بهشت از حضرت فاطمه(س) به مشامم می رسد.

الگو گیری از رفتار و گفتار حضرت فاطمه(س) به عنوان اسوه و الگویی در سبک زندگی اسلامی است که بهره گیری از رفتار این بزرگ بانوی اسلام می تواند انسان را به سعادت برساند.

 ما باید با استعانت از آن حضرت بتوانیم قدردان همه مادرانی باشیم که برای فرزندان خود تمام تلاش و کوشش خود را می کنند تا آنها مسیر  را در زندگی خود انتخاب کنند.
در ادامه تعدادی از پیام هایی را که می توانید برای قدردانی از این نعمت برایشان بفرستید را می آوریم:

مادر همواره سرشار از عشق و امید به آینده است.

صدا زدن مادر نغمه‌ای است که از ژرفای جان برمی‌آید.

تو را با مهر خطاب می‌کنم و روزت را تبریک می‌گویم که جز این در برابر محبت‌های بی‌کران تو از من ساخته نیست.

روزت مبارک ای بهترین و برترین ...
********
عزیزترینم، خداوند تو را از عشق سرشته است. باور نمی‌کنم که تو از جنس انسان باشی. چطور یک انسان می‌تواند این همه لطیف و بامحبت باشد؟ تو بی‌گمان از جنس ملائک هستی. تشکر از تو مادر خوبم ، هر آن جایی که تو هستی، آنجا بهشت است. روزت مبارک
********

زن ها فرشتگانی هستند
که به اسم مادر بودن
رسم پرواز را فراموش کرده اند
مادرها
فرشتگان بی بال و پرند...!
********
مادرم:پاکی قدومش، صفای وجودش، سنگینی سکوتش
نجابت غرورش، بازی زمزمه کلامش در جذبه محراب
گستره وسیع جنت بود و من فقط مادر می‌خواندمش
روزت مبارک عزیزتر از جانم
********
بارانی از عشق و نَمی از ستاره ارزانی تویی که در تبار معصومانه‌ نگاهت
چشمان خسته‌ من ستاره می‌چیند.
خوش‌آهنگ‌ترین نغمه‌های هستی
نثار قلب خسته و صبورت
روزت مبارک
*********

مادر ای معنی ایثار تو گل باغ خدایی
توی روزگار غربت با غم دل آشنایی
خدایا هرکه هستم هرچه هستم
به یک لحظه فدای مادرم کـــــــــن
چه شب‌ها که تا صبح نخوابیدی
برام تا صبح دعا کردی
همیشه در قلب منی

مادر روزت مبارک
******
 
مادر عزیز و مهربانم!
آهنگ صدایت زیباترین ترانه زندگی من،
نفس‌هایت تنها بهانه نفس کشیدن من
و وجودت تنها دلیل زنده بودن من است
چرا که اگر تو نبودی، زندگی امکان ادامه نداشت
روزت مبارک دوست داشتنی‌ترین آفریده خداوند
*****
 
هرگز صدای مهربانت را که هر شب برایم لالائی می‌خواند فراموش نمی‌کنم،

همان صدای قشنگی که حالا نیز به تمام دلتنگی‌ هایم پاسخ می‌دهد

و آغوش گرم و مهربانش را پناهگاه تمام دلتنگی‌هایم کرده است.
مادر روزت مبارک.
*****
امروز روز تو است مادرم و چه زیباست که وقتی از تو حرف می‌زنم احساس می‌کنم به خدا نزدیکترم

و در مقدس‌ترین نقطه لحظات زندگی قرار گرفته‌ام.

وقتی نام مقدست را بر زبان می‌آورم بغض گلویم را می‌فشارد شاید این نشان عشق خالص و پاک است.
روزت مبارک
******

مادر فردی نیست که به او تکیه کنیم بلکه کسی است که ما را از تکیه کردن به دیگران بی نیاز می‌سازد. مادر عزیزم ازت متشکرم روزت مبارک.
********

مادرم‌ ای فرشته بی بال من دوستت دارم، چون بهترینی، زیباترینی، برای من محبوب‌ترینی. دوستت دارم به اندازه ستاره‌های آسمون گل مهربان من، تو برای منی و من برای تو شکرگزار خداوند هستم که حق انتخابت دست من نبود و خداوند بهترین را برایم انتخاب کرده است. عشق بی پایان من دوستت دارم. روزت مبارک
*****

مادر شخصیتی عجیب است که باید همیشه قدردان زحمات او باشیم. نمی‌توانم کلامی در موردش بنویسم و عاجزم. فقط از خداوند می‌خواهم که بهترین‌ها را به او بدهد. هر بار مشغول دعا می‌شوم، دو دست نیاز را بالا می‌برم و می‌گویم: خدایا بالاتر از بهشت هم داری؟ برای زیر پای مادرم می‌خواهم. روز مادر مبارک
******

بعضی وقت‌ها ساده‌ترین جمله‌ها بهتر می‌توانند تشکرها را بیان کنند. پس ساده می‌گویم: مادر تو بودی که من هم هستم. دوستت دارم.

“مادر این متن را برای سپاس از تو فرستادم روزت مبارک”
*******

ای پروردگار من، در این روز قشنگ که به نام روز مادر است؛ هرچه هستم و هرچه دارم همه را فدای یک تار موی مادرم کن. فدای او که همه زندگی و جوانی‌اش را فدای من کرد. روز مادر مبارک.
*******

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت