تبیان، دستیار زندگی

سوال از ولايت وامامت علي (ع)

آيادركتابهاي اهل سنت رواياتي هست كه از پيامبر(ص)يا ائمه عليهم السلام نقل شده باشدكه در قبر از ولايت وامامت علي (ع) سؤال ميشود،اگرهست باذكر كتاب وصحيح بودن سندش بيان كنيد،وآيا اين جريان هم حقيقت داردكه قاري مشهور مرحوم عبدالباسط به خواب پسرش آمده وگفته كه فقط به خاطرنداشتن ولايت امام علي(ع)دربرزخ گرفتارم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وبگردی؛معارف،پیامبرواهل بیت،پرسمان سوال از ولايت وامامت علي (ع)

آيادركتابهاي اهل سنت رواياتي هست كه از پيامبر(ص)يا ائمه عليهم السلام نقل شده باشدكه در قبر از ولايت وامامت علي (ع) سؤال ميشود،اگرهست باذكر كتاب وصحيح بودن سندش بيان كنيد،وآيا اين جريان هم حقيقت داردكه قاري مشهور مرحوم عبدالباسط به خواب پسرش آمده وگفته كه فقط به خاطرنداشتن ولايت امام علي(ع)دربرزخ گرفتارم.

پاسخ:
با سلام. روايات زيادي در اين مورد وجود دارد كه به عنوان نمونه به موارد زير اشاره مي‌شود. ساير موارد را نيز مي‌توانيد در سايت ارزشمند «ولي عصر (عج)» ملاحظه فرماييد.
روايت اول:‌ ابن عباس از رسول خدا (ص)
ابن عباس از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل كرده است كه حضرت فرمود: من و علي روي پل صراط مي‌ايستيم از كساني‌ كه از آنجا عبور مي‌كنند در باره ولايت علي سؤال مي‌كنيم:
حدثني أبو الحسن الفارسي حدثنا أبو الفوارس الفضل بن محمد الكاتب حدثنا محمد بن بحر الرهني بكرمان ، حدثنا أبو كعب الأنصاري حدثنا عبد الله بن عبد الرحمان حدثنا إسماعيل بن موسى حدثنا محمد بن فضيل ، حدثنا عطاء بن السائب : عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إذا كان يوم القيامة أوقف أنا وعلي على الصراط ، فما يمر بنا أحد إلا سألناه عن ولاية علي ، فمن كانت معه وإلا ألقيناه في النار ، وذلك قوله : «وقفوهم إنهم مسؤولون»
ابن عباس مي‌گويد:‌ رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: وقتي روز قيامت فرا مي‌رسد، من و علي روي پل صراط مي‌ايستيم، هيچ كسي از آنجا عبور نمي‌كند مگر اين كه از ولايت علي سؤال مي‌كنيم؛ پس هر كه ولايت علي را نداشته باشد، او را به آتش مي‌افگنيم و اين قول خداوند است كه فرمود: وقفوهم إنهم مسؤولون.
شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 ص 162
روايت ابن عباس با سند ديگر نيز نقل شده است:
أخبرنا الحاكم أبو عبد الله جملة ( قال : ) حدثنا أبو الحسين السبيعي من أصل كتابه ، (قال :) حدثنا الحسين بن الحكم . وأخبرنا أبو بكر محمد البغدادي قال : حدثني سعيد بن أبي سعيد (قال :) حدثنا علي بن عبد الرحمان بن مأتي الكوفي حدثنا الحسين بن الحكم الحبري حدثنا حسين بن نصر بن مزاحم حدثنا القاسم بن عبد الغفار بن القاسم العجلي ، عن أبي الأحوص ، عن مغيرة : عن الشعبي عن ابن عباس في قوله تعالى : «وقفوهم إنهم مسؤولون» قال: عن ولاية علي بن أبي طالب.
شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 ص 164
يحيي بن الحسن جرجاني نيز روايت ابن عباس را با اين سند نقل كرده است:
قال أخبرنا أبو الحسن أحمد بن محمد بن أحمد العتيقي بقراءتي عليه ، قال أخبرنا أبو عمر عثمان بن محمد بن أحمد المخرمي ، قال أخبرنا أبو الحسين علي بن عبد الرحمن بن عيسى بن ماتي الكاتب ، قال حدثنا الحسين بن الحكم الجبري ، قال حدثنا حسين بن نصر بن مزاحم ، قال حدثنا القاسم بن عبد الغفار العجلي ، عن الأحوص عن مغيرة عن الشعبي عن ابن عباس في قوله عز وجل : «وقفوهم إنهم مسؤولون» عن ولاية علي بن أبي طالب عليه السلام .
الشجري الجرجاني، المرشد بالله يحيي بن الحسين بن إسماعيل الحسني (متوفاى499 هـ)، كتاب الأمالي وهي المعروفة بالأمالي الخميسية، ج 1، ص 189، تحقيق: محمد حسن اسماعيل، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1422 هـ - 2001م .
ابن مردويه اصفهاني نيز در كتاب «مناقب علي بن ابي‌طالب» روايت ابن عباس را در تفسير آيه آورده است:
ابن مردويه ، عن ابن عباس ، أن النبي ( صلى الله عليه وسلم ) قال : «وقفوهم إنهم مسؤولون» عن ولاية علي بن أبي طالب .
مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) - أبي بكر أحمد بن موسى ابن مردويه الأصفهاني - ص 312
خوارزمي نيز از ابو اسحاق اين تفسير را آورده است:
وروى أبو الأحوص عن أبي إسحاق في قوله تعالى : «وقفوهم انهم مسؤولون» يعنى عن ولاية علي .
المناقب - الموفق الخوارزمي - ص 275

روايت دوم: عبد خير از علي بن ابي‌طالب (ع)
عبد خير از اميرمؤمنان عليه السلام نقل كرده كه رسول خدا فرمود: هيچ ميتي در شرق و غرب، دريا و خشكي باقي نمي‌ماند مگر اين كه درباره ولايت علي از آنها سؤال مي‌شود:
وأخبرنا عقيل بن الحسين حدثنا علي بن الحسين حدثنا محمد بن عبيد الله حدثنا أبو بكر الآجري بمكة حدثنا موسى بن إبراهيم الخوري حدثنا يوسف بن موسى القطان ، عن وكيع ، عن سفيان ، عن السدي ، عن عبد خير : عن علي بن أبي طالب قال : أقبل صخر بن حرب حتى جلس إلى رسول الله صلى الله عليه وآله فقال : الامر بعدك لمن ؟ قال: لمن هو مني بمنزلة هارون من موسى . فأنزل الله «عم يتساءلون» يعني يسألك أهل مكة عن خلافة علي «عن النبأ العظيم الذي هم فيه مختلفون» فمنهم المصدق ومنهم المكذب بولايته ، «كلا سيعلمون ، ثم كلا سيعلمون» وهو رد عليهم سيعرفون خلافته أنها حق إذ يسألون عنها في قبورهم فلا يبقى منهم ميت في شرق ولا غرب ولا بر ولا بحر إلا ومنكر ونكير يسألانه يقولان للميت : من ربك وما دينك ومن نبيك ومن إمامك ؟ !
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: صخر بن حرب آمد و به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله نشست عرض كرد: امر امامت بعد از شما از آن كيست؟ فرمود: براي كسي كه منزلتش با من همانند منزلت هارون به موسي است. پس خداوند آيه را نازل كرد:‌ عم يتساءلون ؛ يعني اهل مكه درباره خلافت علي از تو سؤال مي‌كنند. (عن النبأ العظيم الذي هم فيه مختلفون)، برخي از آنها تصديق مي‌كنند وبرخي از آنها ولايت علي را تكذيب مي‌كنند.
(كلا سيعلمون ، ثم كلا سيعلمون) اين آيه رد بر آنها است كه به زودي مي‌شناسند كه خلافت علي حق است؛‌ زيرا از آنها در باره ولايت در قبور سؤال مي‌شود؛ پس هيچ ميتي از آنها در شرق و غرب، دريا و خشكي باقي نمي‌ماند مگر اين كه فرشتگان منكر و نكير از آنها سؤال مي‌كنند و براي ميت مي‌گويند: پروردگارت كيست،‌ دينت چيست،‌ پيامبرت كيست و امامت كيست؟.
شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 2 ص 418

روايت سوم: مجاهد ، از بزرگان تابعين:
ابن مردويه همين روايت ذكر شده از ابن عباس را از مجاهد نقل مي‌كند :
ابن مردويه ، عن مجاهد في الآية قال : يعني مسؤولون عن ولاية علي بن أبي طالب .

مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) - أبي بكر أحمد بن موسى ابن مردويه الأصفهاني - ص 312
روايت پنجم: سدي
سدي كبير در ذيل آيه « فوربك لنسألنهم أجمعين» گفته است: از ولايت علي عليه السلام سؤال مي‌شود:
أخبرنا عقيل [ قال : ] أخبرنا علي قال : أخبرنا محمد بن عبيد الله ، قال : حدثنا أبو الحسين بن ماهان الخوري بخور قال : حدثنا أبو بكر محمد بن الحسين بن مكرم البزاز ، قال : حدثنا يعقوب بن إبراهيم الدورقي قال : حدثنا وكيع ، عن سفيان : عن السدي في قوله تعالى «فوربك لنسألنهم أجمعين » قال : عن ولاية علي
شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 1 ص 425
سدي از علماي تابعين است . و درست است كه اين روايت و روايت قبل اشاره به كلام خود سدي و مجاهد دارد و به پيامبر (ص) نسبت داده نشده است ، اما علماي اهل سنت در چنين جايي مي‌گويند كه نظر شخصي تابعي قطعا گرفته شده از يك روايت است و اين روايت در نتيجه شبيه مرسل تابعي از پيامبر (ص) به حساب مي‌آيد كه آن نيز حجت است :
ومما صح عند الحاكم أيضاً عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : « أوحى الله تعالى إلى عيسى عليه السلام ...» ومثل هذا لا يقال من قبل الرأي ، فإذا صح عن مثل ابن عباس يكون في حكم المرفوع إلى النبي صلى الله عليه وسلم
و از رواياتي كه در نزد حاكم صحيح است روايت ابن عباس است كه گفت : «خداوند به عيسى وحي كرد كه ... » و چنين چيزي را شخص نمي‌تواند از ذهن خود بياورد ؛ اگر اين روايت از ابن عباس صحيح باشد ، در حكم روايت متصل به پيامبر (ص) است .
الهيتمي المكي، أحمد شهاب الدين ابن حجر (متوفاي973هـ)، الفتاوى الحديثية، ج 1، ص 134، تحقيق: لا يوجد، دار النشر: دار الفكر - لا يوجد - لا يوجد الطبعة: لا يوجد، طبق برنامه الجامع الكبير.


منبع:پرسمان دانشجویی


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت