قوانین مسابقات حفظ تخم مرغ سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مسابقات نجات تخم مرغ يا چالش جاذبه( Gravity Challenge) اولین بار توسط NASA به منظور ساخت سازه ها و اجسامي كه انسان را در ارسال و پرتاب كاوشگرها به سیاره هاي ديگر ياري كند، اجرا شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقات نجات تخم مرغ يا چالش جاذبه (Gravity Challenge) اولین بار توسط NASA به منظور ساخت سازه ها و اجسامي كه انسان را در ارسال و پرتاب كاوشگرها به سیاره هاي ديگر ياري كند، اجرا شد، چرا که كاوشگرها بايد در درون سازه هايي قرارگیرند كه پس از برخورد با سیاره ها و اجرام آسمانی، بتوانند ضمن كاستن سرعت، به سادگي و با حفظ دستگاه هاي درون خود، با كم ترين خسارت بر سطح سیاره مورد نظر نشسته و به كاوش و بررسي بپردازند و اطلاعات كسب شده را به زمین ارسال كنند.


اين مسابقه در نقاط مختلف جهان از جمله ايران برگزار مي شود و طرفداران زيادي را به همراه دارد. اندیشه آفرينان شريف در نظر دارد با برگزار كردن اين مسابقه لذت علم همراه با عمل را در قالب رقابت بین دانش آموزان به وجود آورده و موجب خلاقیت و نوآوري در آنان گردد .

مقطع سنی برای مسابقه: اول تا ششم دبستان و دوره اول متوسطه می باشد.

مهمترین این قوانین عبارتند از:
1. تخم مرغ سالم به زمین برسد.
2. زمان فرود سازه کمترین باشد.
3. سازه کمترین وزن را داشته باشد.
قوانین مسابقه:
1.       مسابقه به صورت گروهي برگزار می شود.
2.       هر تیم تنها يک سازه می تواند ارائه دهد و هر سازه تنها يکبار شركت داده می شود.
3.       سازه بصورت آماده به داور تحويل داده می شود. سازه برای تخم مرغ درون آن وزن می گردد و تا زمان پرتاب نزد داور باقي می ماند. (پس از وزن شدن هیچگونه تغییري در سازه نمی توان داد)
4.       نماینده گروه سازه را به داور تحويل داده و هنگام هدايت سازه، آن را تحويل گرفته و رها می کند. بقیه اعضا در زمین پرتاب حضور خواهند داشت. (در هر گروه فقط يک نفر اجازه بالا رفتن از ساختمان را دارد كه سازه را پرتاب كند.)
5.       در صورت شکستن تخم مرغ، تیم حذف و در صورت ترک خوردن 20 درصد از امتیاز كل كسر می گردد.
6.       به هر گروه فقط يک تخم مرغ داده می شود.
7.       تخم مرغ بايد خام و نپخته باشد. تخم مرغ نبايد چسبکاري شود و يا توسط چسب به سازه متصل گردد.
8.       فضاي در نظرگرفته شده براي فرود دايره اي به قطر 2 متر مي باشد. اگر سازه خارج از دايره سقوط كند امتیاز كسر خواهد شد.
9.       ارتفاع پرتاب بین 10 تا 15 متر خواهد بود.
10.   امتیازي مطابق فرمول براي بیرون آمدن تخم مرغ از سازه و قل خوردن روي زمین در نظر گرفته می شود.
11.   خلاقیت در ساخت، استفاده نکردن از كاهنده هاي سرعت (چتر، بالن، بادكنک يا هر چیزي كه سرعت سقوط سازه را كاهش دهد)  و زيبايي بصري هر كدام بسته به نظر داور جداگانه امتیاز دهي مي شوند.
12.   استفاده از هرگونه موتور، ملخ وسايل الکترونیکي براي هدايت سازه ممنوع مي باشد .
13.   از شیشه، مايعات نبايد استفاده شود. (استفاده از مواد صددرصد طبیعي امتیاز دارد)
14.   سازه ي هر گروه تا قبل از شروع مسابقه آماده ي پرتاب باشد .
15.   قبل و پس از پرتاب تمام  قوانین مسابقه چک می گردد.در صورت مشاهده هر گونه تخلف (رعايت نکردن قوانین، بي احترامي به گروههاي ديگر يا هیئت داوران)  تیم از مسابقه حذف خواهد شد.
16.   نتیجه مسابقه توسط هیئت داوران مشخص مي شود .

امتیاز بندي :
قوانین بسیار ساده هستند. معیارهاي اصلي؛ وزن كمتر سازه، دقت در پرتاب، زمان و خلاقیت است. که هر گروه با توجه به معیارهاي مشخص شده، رتبه بندي می شود.

نحوه ي اعمال امتیاز:
1.       وزن سازه بايد در کمترین مقدار خودش در مقايسه با ساير گروه ها باشد. کمترین وزن 200 امتیاز را می گیرد و سنگین ترين سازه صفر امتیاز خواهد گرفت و سايرين متناسب با فرمول زير امتیاز می گیرند:
  2.      دقت : روي زمین هدفي جهت دقت برخورد نصب می شود كه شما بايد تمام تلاش خود را در راستای نزديک بودن محل برخورد به هدف به كار گیريد. نزديکترين فاصله 200 نمره و دورترين فاصله صفر نمره سايرين ما بین اين نمرات را با استفاده از فرمول زير می گیرند:
 3.     زمان: به تیمی كه سازه شان در کمترین زمان سقوط كند 200 امتیاز و به بیشترين زمان صفر امتیاز تعلق میگیرد و ديگران با توجه به فرمول زير:
4.     خلاقیت و استفاده از مواد صد درصد طبیعي و استفاده نکردن از كاهنده سرعت:
اين معیار كاملا به ديدگاه و نظر داورها وابسته است، به طوري كه هر يک از داورها نمره اي از 0 تا 250 به هر طرح می دهند كه میانگین آنها محاسبه و در نظر گرفته می شود.

امتیاز كل:
امتیاز كل از رابطه زير محاسبه می شود:
وضعیت تخم مرغ×محل تخم مرغ بعد از سقوط ×{خلاقیت+ [ وضعیت تخم مرغ ×( زمان + دقت + وزن)]}= امتیاز کل
 مقدار وضعیت تخم مرغ و محل تخم مرغ مطابق با جداول زير است:

امتیازوضعیت تخم مرغ
0شکسته
0/66ترک برداشته
1سالم

لازم به یادآوری است 20% امتیاز نهایی شامل گزارش و تکالیف و مستندات و .... می باشد.
 
 شرکت اندیشه آفرینان شریف

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت