ترتیب در خواندن نمازهای قضا
ترتیب در خواندن نمازهای قضا
سوال: آیا ترتیب در قضای نمازهای یومیه، در موارد ذیل لازم است؟
الف) بین ظهرین و عشائین
ب) بین نمازهای قضا شده یک روز یا چند روز
امام خمینی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست، چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 225، م 8، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16
توضیح المسائل، ص 186، با استفاده از م 1375
آیة الله اراکی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند ترتیب لازم است و اگر ترتیب را نداند، در صورتی که خواندن نمازهای قضا شده به ترتیب برای او مشقت زیاد نداشته باشد، ترتیب لازم است.
المسائل الواضحه، ج1، ص 240، م 1368، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16، زیدة الاحکام، ص 116، م 5، توضیح المسائل، 1372، ص 250، با استفاده از م 1368و 1371
آیة الله بهجت(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر اظهر و احوط (احتیاط واجب) ترتیب لازم است؛ اما اگر نداند و گمان هم ندارد بنابر اقوا (احتیاط واجب) ترتیب لازم نیست.
توضیح المسائل، 1384، ص 220، م 1119، وسیلة النجاة 1381، ص 256 با استفاده از م 905 (8)
استفتائات جدید 1386، ج2، ص 227، س 2344
آیة الله تبریزی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
توضیح المسائل، 1383، ص 211، م 1384، منهاج الصالحین، ج1، ص 205، م 724، مسائل المنتخبه، ص 164، م 426، استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 73، س 337
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست.
اجویة الاستفتائات، ص 106، با استفاده از س 530، 532، 531 و با استفاده از استفتاء کتب موجود در واحد پاسخ به سوالات
آیة الله خوئی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
توضیح المسائل، 1422هـ ق، ص 239، با استفاده از م 1384 المسائل المنتخبه، 1412، ص 164، م 436 ، تعلیقه بر عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 551 م 16
منهاج الصالحین، ج1، ص 201، م 724
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
توضیح المسائل، 425 هـ ق، ص 277، م 1361، تعلیقه بر عروة الوثقی، ج 2، ص 223، م 16
مسائل المنتخبه، ص 203 ، م 439
منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1، ص 246، م 724
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست.
توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 324، م 1384
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر احتیاط واجب ترتیب لازم است و اگر ترتیب نمازهای قضا شده را نداند، ترتیب لازم نیست.
هدایة العباد، 1416هـ ق، ج1، ص 169، م 979
توضیح المسائل، 1382، ص 276، م 1384، جامع الاحکام، 1418هـ ق، ج1ص84، س283
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند بنابر احتیاط واجب ترتیب لازم است و اگر ترتیب نمازهای قضا شده را نداند، ترتیب لازم نیست.
جامع المسائل، ج1، ص 105، س 359، احکام الواضحه، 1424هـ ق، ص 195، م 772.
تعلیقه بر عروة الوثقی، ج1، ص 554 م 16، توضیح المسائل، ص 230، م 1393و 1395
آیة الله گلپایگانی(ره):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
توضیح المسائل،1414هـ ق، ص 240، م 1384
هدایة العباد، 1413هـ ق، ج1، ص 199، م 979،
عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست.
توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1198، تعلیقه بر عروة الوثقی، ص 223، ص 224، م 16
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست.
توضیح المسائل، 1384، ص 273، م 1375
منتخب المسائل، 1420هـ ق ص 171، م 436،
تعلیقه بر عروة الوثقی، ص 149، م 16
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست. چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 452، م 1383
منهاج الصالحین، ج2، ص 224، م 724
بخش احکام اسلامی تبیان