نیت آنهایی که به عنوان خدمه به حج می‌روند!

خدمه اى که در کاروان به حج مى روند با توجّه به عدم استطاعت مالى خود، حج را چگونه انجام دهند آیا باید نیّت واجب کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیت آنهایی که به عنوان خدمه به حج می‌روند!


حج، تسلیم و رضاست، عشق و پرستش و در اختیار فرمان او بودن است. حج، نمایشى از «تعبّد» است و تعبد نشانه عبودیت و اطاعت از امر است‏.


حج وسیله آزمایش‏

امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: خداوند مى‏توانست كعبه را در جاى دیگرى كه خوش آب و هوا باشد قرار دهد، ولى وجود كعبه در آن سرزمین گرم و كوهستانى و دور از دریا و جنگل وسیله آزمایش مردم است تا مدعیان دروغین ایمان، از مۆمنان خالص شناخته شوند. (بحار الانوار، ج 99، ص 22)

مكه، جایگاه زندگى، عبادت و دعوت انبیاى خداست و قبله نمازگزاران در طول تاریخ است. (بحارالانوار، ج 99، ص 28. امام صادق علیه السلام: «قد جعله محل الانبیاء و قبلة للمصلین»)

و نیز امام سجاد علیه السلام در حدیثى مى‏فرمایند: «حج را انجام دهید؛ زیرا علاوه بر سلامتى و توسعه رزق و تأمین زندگى، سبب اصلاح ایمان شماست»

بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء در باب حج را از مراجع عظام بازگو میکنیم:

سوال: آیا براى صحّت اعمال عمره و حج، براى كسى كه حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى كه در طواف و نماز طواف مى‏پوشد، كفایت مى‏كند یا باید حسابرسى تمام اموال صورت گیرد؟

جواب) در فرض سۆال پرداخت خمس براى اموال مذكور و همچنین براى پولى كه براى قربانى مى‏پردازد كفایت مى‏كند.

 

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: آیا مُحرم می‎تواند به وسیله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند یا گره بزند؟

جواب: این كار اشكال دارد و نباید دو طرف رداء را به یكدیگر متصل كنند.

 

آیة الله صافی(دام ظله)

سوال: آیا لبیک ها را می توان به فارسی گفت؟

جواب: واجب است هنگام احرام «لبیک های چهارگانه» را به عربی صحیح بگویند و احتیاط واجب آن است که به صورت زیر باشد:

«لَبَّیْکَ اللَّهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ، انَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ، لا شَریکَ لَکَ؛ یعنى خداوندا! اجابت (و اطاعت) مى‏کنم دعوت تو را، و دگر بار هم اجابت مى‏کنم تو را، همتایى براى تو نیست، اجابت مى‏کنم تو را، ستایش تنها تو را سزاوار است، و نعمت و ملک از آن تو است، هیچ همتایى ندارى»

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سوال: آیا در فاصله بین اتمام عمره تمتع و احرام حج تمتّع مى‏توان از شهر مكه خارج شد و در صورتى كه عمداً یا جهلاً یا سهواً از مكه خارج شود تكلیف چیست؟

جواب: اگر اطمینان داشته باشد كه خارج شدن مانع از انجام حج نخواهد شد مانعى ندارد، بلى در صورتى كه خروج و برگشت او در غیر از ماهى باشد كه عمره تمتع انجام گرفته است، عمره قبلى باطل مى‏شود و براى حج تمتع لازم است مجدداً عمره تمتع انجام دهد.

 

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: خدمه اى که در کاروان به حج مى روند با توجّه به عدم استطاعت مالى خود، حج را چگونه انجام دهند آیا باید نیّت واجب کنند؟

جواب: خدمه کاروان مستطیع هستند (به شرط این که نفقه همسر و فرزندان خود را در مدّت حج داشته باشند) و باید نیّت حجّ واجب کنند و اگر مرتبه اوّل آنهاست نمى توانند به قصد نیابت کسى حج بجا بیاورند.

 آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت