حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری
حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری
امام زمان علیه السلام «واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیهم » در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.
سوال: برای جلوگیری از بارداری اعمال جراجی انجام می شود، چه در مرد و زن، آیا اگر اعمال جراحی موجب عقیم شدن زن و مرد شود جایز نیست؟
حضرت آیة الله خامنه ای:
بستن لوله برای جلوگیری از حمل فی نفسه اشکال ندارد و لکن از لمس و نظرحرام باید اجتناب شود و در زن با اجازه شوهرش باشد.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل این که مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتا مجاز است ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع می باشد تنها درصورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
قطع رگ و عقیم شدن نقص است و جایز نیست انسان خود را عقیم و ناقص کند، برای کنترل موالید راههای دیگر هست مثل عزل نطفه وغیره که شرعا بی اشکال است و همین طور است نسبت به بانوان، بلی بستن لوله ها به نحو موقت با رعایت مسائل محرم و نامحرم مانعی ندارد.(جامع المسائل488/1)
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
عقیم کردن به طور دائم جائز نیست و به طور موقت هم اگر مستلزم ارتکاب حرامی مثل لمس و نظر غیر جایز باشد جایز نیست مگر اینکه ضرورت باشد.
حضرت آیة الله بهجت:
جایز نیست.
حضرت آیة الله سیستانی:
فی حد ذاته اشکال ندارد مگر اینکه عضوی را قطع یا فلج نمایند.
حضرت آیة الله تبریزی:
عمل مزبور چنانچه مستلزم نظر یا لمس حرام و کشف بدن پیش مرد اجنبی یا کشف عورت پیش غیر همسر باشد جایز نیست بلکه مطلقا جایز نیست علی الاحوط.
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"