چرا اينترنت اين‌قدر گران است؟

از نشست‌ها و سمینارها این‌گونه برداشت می‌شود كه گویا همه بسیج شده‌اند تا فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در كشور توسعه یابد؛ اما چگونه و با چه سرعت و كیفیتی برای اینترنت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اينترنت اين‌قدر گران است؟


از زمان پيدايش فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در كشور ما كه با رشد روزافزوني همراه بوده است، دير زماني نمي‌گذرد. كارشناسان و اهل فن، از شتاب رشد تكنولوژي‌هاي نوين در جهان با سرعتي افزون‌تر خبر مي‌دهند و از نشست‌ها و سمينارها اين‌گونه برداشت مي‌شود كه گويا همه بسيج شده‌اند تا فن‌آوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در كشور توسعه يابد؛ اما چگونه و با چه سرعت و كيفيتي براي اينترنت؟


زماني قرار بود كه كاربران اينترنت در كشور خسارت‌هاي وارده بر زمان و قطعي اينترنت را دريافت كنند و زماني هم قرار شد تا متوليان بر سر كاهش نرخ پهناي باند اينترنت در ارائه به شركت‌ها كه نتيجه آن كاهش قيمت براي كاربران است، بكوشند. اما نتيجه آن پاس‌كاري توپ بين مخابرات، شركت ارتباطات زيرساخت و شركت‌هاي ارائه دهنده پهناي باند شد.

به گفته كارشناسان، با وجود وعده‌هاي بسيار براي توسعه زيرساخت و ارائه اينترنت باكيفيت و سرعت به همراه نرخ‌هاي پايين در ايران و با وجود اقدامات پراكنده‌اي كه هرازچندي انجام شده است، اما تاكنون به قطعيت گفته نشده كه مثلا اينترنت، براي مردم و كاربر نهايي ـ مثلا فلان‌مقدار ـ ارزان‌تر شده است.

هنوز پاسخ مشخصي براي اين سؤال كه آيا رشد مثلا چندبرابري ظرفيت پهناي باند اينترنت كشور تاثيري مستقيم بر توسعه دسترسي صددرصدي مردم به اطلاعات در شبكه جهاني اينترنت داشته يا خير، داده نشده است.

با توجه به اينكه چند سالي است بارها مسئولان مختلف و همچنين وزير ارتباطات از كاهش قيمت اينترنت خبر داده‌اند ـ هرچند كه اين كاهش نيز با توجه به شرايطي كه عنوان شده براي شركت‌ها اعمال شده ـ، اما بحث مهم كاهش قيمت براي مردم و كاربران نهايي همچنان باقي‌ است.

شايد اينترنت در كشور ما، با توجه به تغييرات آن در سطح جهاني تعرفه روزآمدي ندارد و يا بنابر آمارهاي موجود و با استدلال به گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي، نوسان معقول كشورهاي پيشرو در عرصه ICT، توجه مستقيم به تغييرات اين حوزه در ايران موجود نيست و نسبت به سرعت پايين و قطعي‌هاي بي شمارش، با قيمتي بالا در اختيار كاربران نهايي قرار مي‌گيرد.

رضا تقي‌پور كه امسال از كاهش تعرفه پهناي باند به عنوان هديه روز ارتباطات نام برد، تصريح كرده بود: ما هديه‌اي را به مجموعه داديم و آن هم اين بود كه هزينه‌هاي پهناي باند اينترنت را به ميزان بيست‌درصد براي جاهايي كه مستقيما از شركت ارتباطات زيرساخت پهناي باند دريافت مي‌كنند، كاهش داديم و تقريبا همه‌ اپراتورها پهناي باندشان را از زيرساخت مي‌گيرند.

ارائه‌ اين تخفيف براي شركت‌هاي ندا، مشروط به اين شد كه مستنداتي به وزارت ارتباطات ارائه دهند كه اين تخفيف را براي كاربرانشان ارائه خواهند كرد؛ يعني هر شركت ندا كه اين تخفيف را براي كاربران نهايي‌اش اعمال و اجرايي كند، مي‌تواند اين تخفيف را بگيرد.

اما بر اساس گفته‌هاي شركت‌هاي اينترنتي با توجه به اعمال اين كاهش از سوي شركت‌ها هنوز اين كاهش براي آن‌ها اعمال نشده است. از سوي ديگر برخي از مديران شركت‌هاي اينترنتي عنوان كردند: پهناي باند تنها درصد كمي از هزينه شركت‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد و آن‌ها هزينه‌هاي ديگري دارند؛ بنابراين با كاهش قيمت پهناي باند نبايد انتظار كاهش چشم‌گيري در تعرفه اينترنت براي كاربران را داشت!

اين شركت‌ها معتقدند بايد دولت پهناي بايد را به صورت رايگان در اختيار آن‌ها قرار دهد كه شايد در اين صورت بتوانند در قيمت اينترنت براي كاربران كاهش چشم گيري را اعمال كنند.

مديران تعدادي از شركت‌ها نيز مي‌گويند، دولت بايد از آن‌ها حمايت كرده و از فعاليتشان پشتيباني كند؛ چون تعداد زيادي از شركت‌ها در حال ورشكستگي هستند و تعدادي نيز ورشكست شده‌اند.

اما همچنان اين سؤال وجود دارد كه كاربران نهايي چگونه از تخفيف تعرفه‌ اينترنت استفاده مي‌كنند؟ همچنين اين سوال وجود دارد كه آيا لازم نيست بعد از وعده كاهش تعرفه اينترنت به فكر افزايش كيفيت اين خدمت نيز بود؟

محمود خسروي مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت درباره كاهش قيمت اينترنت گفت كه ما درصدد كاهش قيمت اينترنت هستيم و در اين زمينه فعاليت‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و اگر بخش خصوصي ادعا دارد كه مي‌تواند اينترنت و پهناي باند را ارزان‌تر از شركت ارتباطات زيرساخت وارد كند، بايد به بحث كيفيت آن نيز توجه شود. زيرا ما مي‌خواهيم شبكه بهتر، با امكانات و كيفيت بالاتر و درنتيجه امنيت بيش‌تري داشته باشيم و هزينه‌هاي لازم را نيز در اين زمينه صرف خواهيم كرد.

در اينجا سؤالي مطرح است كه بخش حاكميتي اصولا تا چه ميزان اجازه اين واردات را به بخش خصوصي مي‌دهد؟

با تمام اين اوصاف، يكي از شاخص‌هاي پيشرفت هر كشور در دنياي كنوني وضعيت ICT آن در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان است و يكي از دلايلي هم كه باعث مي‌شود اين فن‌آوري در هر نقطه‌اي مورد اقبال عمومي قرار بگيرد، قيمت مناسب اينترنت است. اما بايد ديد در كشوري مانند ايران چرا اختلافات بر سر ارائه پهناي باند با نرخ كمتر به شركت‌هاي واسطه ارائه خدمات به مردم و نهايتا مردم ادامه دارد و اين كاهش قيمت محقق نمي‌شود؟

منبع: ايستنا


باشگاه كاربران تبيان ـ ارسالي از: محمد صادق جوان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت