امنیت در وبلاگ نویسی

از کلمه‌هایی که در هنگام سخن گفتن بر آنها تکیه می‌کنید به عنوان کلمه عبور استفاده نکنید؛ زیرا از اولین گزینه‌های یک هکر در زمان حدس زدن پس‏وورد شماست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنيت در وبلاگ‏نويسي


از آن‏جا كه حفظ امنيت و حريم خصوصي در فضاي اينترنت بسيار مهم و جدي است، تصميم گرفتيم تا در اين بحث شما را با امنيت در وبلاگ‏نويسي آشنا كنيم.


از آن‏جا كه حفظ امنيت و حريم خصوصي در فضاي اينترنت بسيار مهم و جدي است، تصميم گرفتيم تا در اين بحث شما را با امنيت در وبلاگ‏نويسي آشنا كنيم.

انتخاب رمزهاي عبور مناسب

شکي نيست که اولين و شايد مهم‏ترين قدم در جهت حفظ امنيت، انتخاب پس‏ووردهاي مناسب است. براي انتخاب پس‏وورد به چند نکته کليدي بايد توجه کنيد:

-حفظ حريم خصوصي در فضاي اينترنت، مساله بسيار مهم و جدي‏اي است که همواره بايد به آن توجه داشت. روي پس‏ووردهايتان حساس باشيد و هرگز برخي از آن‌ها را کم اهميت‌تر تلقي نکنيد؛ زيرا ممکن است همان اکانت ساده و بي‌اهميت شما، راه ورود هکرها به اطلاعات مهم تان باشد.

- از پس‏ووردهاي طولاني و مشتمل بر حروف بزرگ و نشانه‌ها استفاده کنيد.

-البته انسان از حفظ پس‏ووردهايي با خصوصيات بالا عاجز است؛ بنابراين از نرم‌افزارهايي مناسب براي نگهداري آنها مانند last pass و Keepass و غيره استفاده کنيد و هرگز از روش‌هاي خطرناکي مانند يادداشت آنها در درون دفترچه يادداشت‏تان استفاده نکنيد.

-از کلمه‌هايي که در هنگام سخن گفتن بر آنها تکيه مي‌کنيد، به عنوان کلمه عبور استفاده نکنيد؛ زيرا از اولين گزينه‌هاي يک هکر در زمان حدس زدن پس‏وورد شماست.

- در آخر از اطلاعات تماس خود و نزديکان‏تان و يا اطلاعات هويتي و شناسايي هرگز به عنوان رمز عبور استفاده نکنيد.

با رعايت همين نکات ساده و کمي تدبير در انتخاب پس‏وورد، تا حد زيادي به امنيت خودتان کمک کرده‏ايد.

حفظ امنيت در زمان ورود محتوا

به‏روز رساني مداوم وبلاگ و ارائه محتواي جديد به بازديدکننده، شرط لازم زنده بودن يک وبلاگ است. خواننده‏هاي ثابت يک وبلاگ، مرتبا از شما مطالب جديد مي‌خواهند و اين انتظار را دارند که در بازه‌هاي مشخص به محتواي جديدي دسترسي پيدا کنند. بنابراين ورود محتوا يکي از کارهايي است که شما به عنوان بلاگر به دفعات و در شرايط مختلف زماني و مکاني انجام مي‌دهيد. اين همان نقطه‌اي است که شما آسيب‌پذيريد. لذا دقت کنيد که از نظر ناشناس ماندن هويت و يا امنيت عمومي بايد نکات زيادي را رعايت کنيد.

انتخاب مرورگر

اين‏که براي گشتن در وب از چه مرورگري استفاده مي‌کنيد، بر روي امنيت شما تأثير مستقيم دارد. حتما از يک مرورگر امن مانند فايرفاکس يا کروم يا اپرا استفاده کنيد. اگر از فايرفاکس استفاده مي‏کنيد، افزونه Noscript را بر روي آن نصب کنيد. با اين کار، از اجراي کدهاي مخرب در قالب Javascript و يا نرم‏افزارهاي مشابه که به صورت خودکار و بالقوه توانايي اجرا شدن بر روي کامپيوتر شما را دارند، جلوگيري مي‏کنيد.

در شرايطي که مطالب وبلاگ شما به گونه‏اي است که فاش شدن هويت شما خطراتي را برايتان به همراه دارد، بايد به نحوي عمل کنيد که هويت و در واقع IP و موقعيت مکاني شما مشخص نشود.

TOR يک نرم‏افزار رايگان است که با ايجاد تونل‌هاي مجازي در محيط اينترنت، احتمال کنترل شما توسط سايرين را کم مي‌کند و با هدف حفظ امنيت گروه‌هاي مختلف کاربران به وجود آمده است. خوب است بدانيد که حتي زماني که به صورت رمزنگاري شده اطلاعاتتان را در شبکه منتقل مي‌کنيد، تنها بخش اصلي فايل شما و محتواي آن رمزنگاري مي‌شود و در بعضي شرايط قسمت ديگر فايل که اصطلاحا "هدر" نام دارد و حاوي اطلاعات مهمي شامل نوع فايل، حجم و مقصد است، قابل دسترسي توسط ارائه‏دهندگان خدمات اينترنت است.

Tor با انتقال فايل بين کامپيوتر هاي مختلف درون شبکه، ضمن تغيير ip ، امکان تعقيب فايل را تقريباً غيرممکن مي‏کند.

آپديت اي‏ميلي

برخي از سرويس‏بلاگ‏ها، يک اکانت اي‏ميل براي شما ايجاد مي‌کنند و هر اي‏ميلي که به آن آدرس ارسال کنيد، به عنوان يک پست در وبلاگ‏تان منتشر مي‏شود. استفاده از اين امکان بسيار منطقي است و بدين صورت ديگر مجبور به اتصال به پنل مديريت و وارد کردن پس‏وورد خود براي گذاشتن يک پست جديد نيستيد. البته فراموش نکنيد که اين آدرس اي‏ميل بايد نزد خودتان مخفي بماند.

امنيت کامپيوتر شخصي

رعايت تمام اين موارد در صورتي که کامپيوتر شخصي و سيستم عاملتان از امنيت کافي برخوردار نباشد، بي‌فايده است. فراموش نکنيد که سيستم عاملتان را هميشه به‏روز نگه داريد و آخرين آپديت‏هاي امنيتي را روي آن نصب کنيد.

از نصب نرم‏افزارهاي متفرقه و اجراي فايل‌هايي که نمي‌شناسيد، خودداري کنيد. اگر از ويندوز استفاده مي‏کنيد، يک آنتي‏ويروس مناسب روي کامپيوتر نصب کنيد. سه انتخاب خوب آنتي‏ويروس‏هاي رايگان، Avira، Avast و AVG هستند.

در کنار آنتي‏ويروس‏ها، نرم‏افزارهاي ضدجاسوس‏افزار و تبليغ‏افزار هم داشته باشيد. دو گزينه رايگان و مناسب: Adaware و Spybot هستند. در نهايت، روشن کردن Firewall سيستم عامل هم فراموش نشود.

تهيه بک‌آپ نگهداري فايل‌هاي پشتيبان

اگر از سيستم‌هاي وبلاگ‏دهي عمومي استفاده نمي‌کنيد، نياز است که به صورت دوره‌اي از اطلاعات خود بک‌آپ‌گيري کنيد تا در صورت بروز مشکل، محتواي خود را از دست ندهيد. امنيت اين محتواي پشتيبان هم مهم است؛ زيرا علاوه بر محتواي شما، اطلاعات بازديدکنندگان شما شامل IP و نظراتشان نيز در اين محتوا جاي دارد و مي‌تواند خطراتي را در صورت افشاي اطلاعات براي آنها به وجود آورد.

اين اطلاعات را در محل‌هاي امني نگهداري کنيد و توسط نرم‌افزارهاي مخصوص رمزنگاري کنيد. يکي از نرم‌افزارهايي که اين کار را به خوبي برايتان انجام مي‌دهد TrueCrypt است که به عنوان يک گاوصندوق محل امني را براي اطلاعاتتان به وجود مي‌آورد.

از نگهداري فايل‌هاي منقضي شده و بي‌ارزش خودداري کنيد و فقط آخرين نسخه‌ها را حفظ کنيد.


باشگاه کاربران تبيان ـ برگرفته از انجمن وبلاگ‏نويسان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت