مرگ‏بارترین مرزهای جهان

چندی پیش نیز رئیس‏جمهوری ونزوئلا به نیروهای این کشور در مرز با کلمبیا دستور آماده‏باش برای برخورد با تنش‏های احتمالی با کلمبیا را داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ‏بارترين مرزهاي جهان

1- مرز افغانستان و پاکستان

 مرز مشترک 2400 کيلومتر در مرز مشترک بيناين دو کشور بي قانوني موج مي‏زند. حضور گروه‏هاي تروريستي خطرناکي مانند القاعده، طالبان و برخي ديگر از گروه‏هاي شبه‏نظامي و رفت‏وآمد دائمي آنان در بين دو کشور، يکي از خطرناک‏ترين مناطق و مرزهاي دنيا را به وجود آورده است.

مرزبانان افغانستان و پاکستان به ويژه در ولايت وزيرستان به يکديگر تيراندازي کرده که درنتيجه بسياري از مردم محلي در اين منطقه کشته شده‏اند. اين منطقه يکي از بهترين مناطق دنيا براي مخفي شدن و فرار کردن تروريست‏هاي مشهوري مانند بن‏لادن بوده است.

2- مرز کره شمالي و کره جنوبي

 مرز مشترک 240 کيلومتر تجمع نيروهاي نظامي دو کشور در مناطق مرزي بسيار بالاست و يکي از نيروگاه‏هاي هسته اي کره شمالي نيز در نزديکي مرز دو کشور قرار دارد. يک ميليون مين در مرز مشترک دو کره وجود دارد. از سال 1945 تا 1948 ميلادي که دو کشور به دو منطقه تحت نفوذ روسيه و غرب تقسيم شد، اين تقسيم کشور منجر به درگيري طولاني‏مدت شده است.

3- مرز کره شمالي و چين

 مرز مشترک 1400 کيلومتر دسته‏هاي عظيم مهاجران فراري از سمت کره شمالي به مرزهاي چين آنقدر تکرار شده است که کره شمالي تصميم گرفته در مرز خود با چين‌ در امتداد رودخانه‌ يالو حصار بکشد.

ده‌ها هزار نفر از اتباع‌ کره‌ شمالي‌ در سال‌هاي‌ اخير به‌ سبب‌ گرسنگي‌ و فشار اقتصادي‌ با عبور از مرز وارد چين‌ شده‌اند که‌ اين‌ مسأله بر روابط دوجانبه‌ پکن‌ و پيونگ‌ يانگ‌ تأثير گذاشته‌است‌‌. صدهاهزار نفراز اتباع‌ کره‌شمالي‌ در شمال‌شرقي‌ چين‌ مخفيانه‌ زندگي‌ مي‌کنند‌. اين‌ افراد اغلب‌ به‌ اميد کسب‌ اجازه‌ اقامت‌ دائمي‌ در کره‌جنوبي‌،‌ به‌ مغولستان‌ يا ساير کشورهاي‌ جنوب‌ شرقي‌آْسيا سفر مي‌کنند‌.

4- مرز فلسطين اشغالي و سوريه

مرز مشترک هشتاد کيلومتر تنش روزافزون بين سرزمين‏هاي اشغالي و سوريه از زمان جنگ سال 1967 تاکنون ادامه داشته است. بلندي‏هاي جولان از سوي رژيم اشغالگر قدس اشغال شده است و اين امر به خودي خود بر تنش‏هاي جاري افزوده است.

5- مرز هند و پاکستان

 مرز مشترک 2800 کيلومتر تاکنون سه بار در مناطق مرزي هند و پاکستان جنگ بين اين دو کشور رخ داده است و نزديک به 115 هزار نفر در اين مناطق کشته شده اند. هر دو کشور داراي تسليحات اتمي هستند که به خطرناک‏تر شدن اوضاع در دو سوي مرزها منجر شده است.

اين کشور در سال 1947 ميلادي به عنوان يک دولت و کشور جديد و به رهبري «محمدعلي جناح» از هندوستان جدا و اوضاع آن، نامناسب‏تر شد. اين دو کشور از هنگام استقلال پاکستان از هند، تاريخ بسيار پرتنشي به ويژه در کشمير داشته‏اند.

6-مرز آمريکا و مکزيک

 مرز مشترک 3100 کيلومتر از سه سال پيش تاکنون چهل‏هزار نفر تاکنون در مکزيک کشته شده‏اند که نيمي از آنان در مرز مشترک اين کشور با آمريکا به قتل رسيده‏اند. بسياري از اين قتل‏ها و ناآرامي‏ها به خاطر وجود کارتل‏هاي مواد مخدر در کشور مکزيک است که فعالانه به آمريکا مواد مخدر قاچاق کرده و گاهي نيز در زمينه قاچاق انسان در داخل مرزهاي آمريکا فعاليت مي‏کنند.

7- مرز سودان و جنوب سودان

 مرز مشترک 2100 کيلومتر هزاران نفر پس از آغاز جنگ در منطقه دارفور در جنوب سودان در اثر کاشت مين در مرز بين دو منطقه شمالي و جنوبي کشته شدند. اين درگيري ميان ارتش سودان در مقابل جدايي‏طلبان است. گفتني است تا کنون سازمان ملل متحد موفق به فرستادن صلح‌بان به اين منطقه نشده؛ چرا که اين امر با مخالفت شديد دولت مرکزي سودان روبه‏رو شده‌ است.

اکنون امنيت اين منطقه تنها به دست ده‏هزار صلح‌بان اتحاديه آفريقاست که به خاطر محروم بودن از امکانات کافي عملاً کارايي چنداني ندارند. درآوريل 2008 رئيس اداره امور انساني سازمان ملل متحد اعلام کرد که در اثر نزاع دارفور در غرب سودان تاکنون حداقل حدود 300هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

8- مرز کلمبيا و ونزوئلا

 مرز مشترک دوهزار کيلومتر بسياري از گروه‏هاي شورشي و کارتل‏هاي مواد مخدر بين مرز اين دو کشور آمريکاي جنوبي در حال رفت‏وآمد هستند و درگيري‏هاي خون‏باري نيز بين آنها با هم و با ارتش دو کشور رخ مي‏دهد.

چندي پيش نيز رئيس‏جمهوري ونزوئلا به نيروهاي اين کشور در مرز با کلمبيا دستور آماده‏باش براي برخورد با تنش‏هاي احتمالي با کلمبيا را داده است. همچنين اتهام‏زني «آلوارو اوريبه» رئيس‏جمهوري کلمبيا به دولت چاوز درباره حمايت از گروه چپ‏گراي «فارک» در کلمبيا عامل ديگري در افزايش تنش‏ها بين مرز دو کشور شده تا جايي که اين تنش به حوزه ديپلماتيک و فراخواني سفير کاراکاس از بوگوتا نيز کشيده شد.


باشگاه کابران تبيان ـ ارسالي از: farzane58

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت