رابطه اسلام و سينما از نگاه کاربر Akhund

باشگاه کاربران: يکي از کاربران خوب تبيان مطلبي را که خودش نوشته و به زعم وي، دريافتش از احکام و قوانين اسلام درباره هنرهاي نمايشي است، در معرض ديد ديگر کاربران گذاشته است. مناسب ديديم تا از کاربران پژوهشگر براي اعتلاي سطح بينش ديني ديگر کاربران استفاده کن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه اسلام و سينما از نگاه کاربر Akhund!

باشگاه کاربران: يکي از کاربران خوب تبيان مطلبي را که خودش نوشته و به زعم وي، دريافتش از احکام و قوانين اسلام درباره هنرهاي نمايشي است، در معرض ديد ديگر کاربران گذاشته است. مناسب ديديم تا از کاربران پژوهشگر براي اعتلاي سطح بينش ديني ديگر کاربران استفاده کنيم. البته اين‌ها همگي نظرات شخصي خود اين کاربر محترم است و شما نيز هرگونه که دلتان ميخواهد ميتوانيد پاسخ او را در بخش نظرات بدهيد!

 

کاربر Akhund نوشته‌اند: به طور کلي مي‌توان گفت اصل وجود سينما، تأتر و... که مسائل و قضايا را به صورتي بسيار جزئي و گويا و مخاطب پسند مطرح مي‌کنند پديده‌اي مقبول و پسنديده و کارايي هست و مي‌تواند تأثير مفيدي در جامعه بگذارد .

سينما و تآ تر و... قالبي براي بيان بسياري از پديده‌ها، قضايا و سائل اجتماعي است. انصافاً به گونه‌اي پديده‌ها و مسائل را به تصوير مي‌کشد که بيان و قلم از توصيف آن ناتوانند. چون غير از شنوايي، بينايي مخاطب را هم به صحنه مي‌کشاند و درگير مي‌کند. علاوه بر اين‌ها، جاذبه بسيار خوبي هم براي مخاطب دارند. پس، قالب بسيار قدرتمند و پرطرفداري براي انتقال مفاهيمند. به ويژه مفاهيمي که بيان و قلم از توصيف آن‌ها يا ناتوانند و يا بسيار دشوار است که در اين قالبهاي قديمي بگنجند. اين در حالي است که قالب نمايش، به نحو گويايي آن مفاهيم را مي‌نماياند. از اين نظر سينما، تأتر و...نقش مهمي در تحول جامعه ميتوانند داشته باشد.

گاهي به سينما بدون توجه به عامل ديگري نظر مي‌اندازيم و به قضاوت مي‌نشينيم که همانگونه که گفتيم از اين زاويه ديد، ابزاري قدرتمند و پرجاذبه براي معرفي و بيان خوبها و خوبيها و بدها و بديهاست؛ اين مسأله قابل انکاري نيست. مي‌توان گفت سينما "في‌نفسه" در اين زمينه توانمند و پرطرفدار و بسيار تأثيرگذار بوده و جايگاه مهمي در تحول اجتماع در زمينه‌هاي گوناگون دارد.

نقش حکومت اسلامي در اين زمينه تعيين چارچوب براي حرکت سينما و تلويزيون و هدفمند نمودن آن، سازگار کردن آن با هنجارهاي پسنديده جامعه و تقويت آن‌ها و نهايتاً استفاده از اين ابزار توانمند در تأسيس سنتهاي حسنه و... است

گاهي هم با توجه به هجمه هاي فرهنگي و فضاي موجود جامعه و جهان به اين ابزار پرتوان نگريسته مي‌شود که اهميت آن را چند برابر مي‌کند. ما، در جهاني زندگي مي‌کنيم که متأسفانه انواع و اقسام فساد و فحشا و منکرات در آن وجود دارد و جامعه اسلامي ما و به خصوص جوانان ما را تهديد مي‌کند.

به عنوان مثال، کم‌ترين آن، فيلم‌هايي است که به جز بي‌بند و باري و...، از هرگونه درونماي اخلاقي و ارزشي تهي است. اينجاست که وظيفه و مسئوليت سينماگران مسلمان براي جايگزين کردن فيلمهايي با درونماهاي اخلاقي و ديني دوچندان مي‌شود. در چنين شرايطي نبايد سينماگران مسلمان از بيان شيرين سينما و نمايش و قدرت جادويي آن‌ها صرفاً براي نمايش جلوه زيباي خوبها و خوبيها و جلوه‌هاي زشت بدها و بديها استفاده کنند؛ بلکه فراتر از آن، بايد درصدد کاهش مخاطبان فيلمهاي مبتذل غيراخلاقي نيز باشند. چه بسا در اين مبارزه تنگاتنگ، مرتکب مکروهات و محرمات ظاهري هم شوند که به نظر مي‌رسد با توجه به قاعده اهم و مهم شرعي توجيه‌پذير باشد. (البته گفته‌هاي اينجانب نظرات شخصي است و نبايد آن را به اسلام نسبت داد).

به عنوان مثال، در جنگ ميان اسلام و کفر کساني که آگاهانه به ميدان مين قدم مي‌گذارند و از مرگ استقبال نموده و جان خود را فدا مي‌کنند و راه را براي ديگران براي پيروزي باز مي‌نمايند (در صورتي که چارهاي ديگر براي باز شدن راه نباشد) چه حکمي جز از خود گذشتگي و ايثار مي‌توان بر آن نمود؟ شايد بشود گفت سينما و تلويزيون نيز چنين حکمي مي‌توانند داشته باشند.

اما از سويي ديگر نبايد از اين نکته غافل شد که بازيگران و کارگردانان و ساير عوامل تهيه فيلم و نمايش چه در سينما و تأتر و چه تلويزيون، نقش "الگو" و يا به قول دانشمندان ارتباطات، "رهبران فکري" را در جامعه دارند. شايسته نيست که با "به نمايش درآوردن" عکسها و فيلمهاي غيراخلاقي در رسانه‌ها، اين نقش را کمرنگ و بي‌بها نمايند. البته کليه بازيگراني که مسؤلانه پا به عرصه سينما گذاشته‌اند و ضرورت حضور خودشان را در عرصه سينما و تلويزيون درک نموده و آن را «سنگر جهاد» خودشان ميدانند، مراقب اين‌گونه رفتارها هستند؛ حاشا و کلا که چنين رفتارهاي ناشايستي از آن‌ها سر بزند... . خوب است از کليه عزيزان دست‌اندرکار سينما، تلويزيون، تأتر و... که فداکارانه در آن سنگر و از روي مسؤوليت به فعاليت مشغولند (به ويژه عزيزاني که با آغوشي باز نقشهاي منفي را عهده‌دار مي‌شوند) يادي کنيم و دست آن‌ها را به گرمي بفشاريم .

قابل يادآوري است که نقش حکومت اسلامي در اين زمينه تعيين چارچوب براي حرکت سينما و تلويزيون و هدفمند نمودن آن، سازگار کردن آن با هنجارهاي پسنديده جامعه و تقويت آن‌ها و نهايتاً استفاده از اين ابزار توانمند در تأسيس سنتهاي حسنه و... است که الحمدالله مسئولان هنري کشور ما به خوبي اين نقش را ايفا مي‌کنند. 


باشگاه کاربران تبيان - نوشته شده توسط : Akhund

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت