تبیان، دستیار زندگی

شکار آهو

داستان های مربوط به بهلول همیشه زیبا و آموزنده بوده و هست، این داستان هم راجب هارون الرشید است که ادعا می کند تیر انداز ماهری است در حالی که بهلول به این حرف می خندد، تا این که پادشاه تصمیم می گیرد مهارتش را نشان دهد تا این که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 
شکار آهو

بهلول
همراه با هارون الرشید و اطرافیانش از کوچه و خیابان شهر می‏ گذشتند. هارون الرشید روی تخت نشسته بود و به کارهای بهلول می‏ خندید. آن‏ ها از توی خیابان بزرگی می‏ گذشتند و به طرف شکارگاه می‏ رفتند. چند نفر زیر تخت هارون را گرفته بودند و او را می بردند.


رفتند و رفتند تا به شکارگاه رسیدند. هارون از تخت پیاده شد و نفس عمیقی کشید. بعد لباس شکارش را پوشید. بهلول خندید و گفت: «انگار می خواهی شیر شکار کنی.» هارون گفت: «پس چی؟ من از کودکی شکارچی ماهری بودم. ببر و پلنگ و گرگ شکار می‏ کردم.»

بهلول گفت: «آره جان خودت. این‏ جا مورچه هم نمی ‏توانی شکار کنی. چه برسد به شیر و پلنگ.» پادشاه گفت: «حالا می‏ بینی. تیروکمان مرا بیاورید تا روی بهلول را کم کنم.» دو نفر تیر و کمان طلایی هارون را با احترام آوردند. یکی از سربازها تیر را توی کمان گذاشت و به هارون داد.

هارون کمان را جلو روی خود گرفت. یک دفعه بهلول بلند بلند خندید. هارون داد زد: «چی شده؟ چرا می‏ خندی.» بهلول گفت: «شکارچی ماهر کمان را برعکس گرفتی. میخواهی خودکشی کنی؟»هارون کمان را از به طرف شکارگاه گرفت و گفت: «خودم می دانستم. می خواستم ببینم حواست جمع است یا نه.»

بعد کمان را دور شکارگاه چرخاند. گفت: «عجب امروز شکاری پیدا نمی شود. حیوانات هم می دانند ما این جا هستیم نمی آیند.» دو سرباز فوری یک آهو را دورتر از پادشاه بردند و به درختی بستند.

وزیر داد زد: «سرورم آهو آهو. آن جاست. ببینید.» هارون کمان را به طرف آهو گرفت. یک چشمش را بست. آهوی بیچاره این پا و آن پا می کرد. هارون کمان را تا آخر کشید و بعد تیر را به طرف آهو شلیک کرد.

اما تیر سر از آسمان در آورد و نزدیکی هارون به زمین خورد. آهو تندی پایش را محکم کشید. طناب پاره شد و از آن جا فرار کرد. بهلول با دیدن این صحنه گفت:« آفرین احسن.» هارون وقتی دید تیرش به هدف نخورد، با خشم گفت: «با من بودی.»

 بهلول گفت:« نه با تو نبودم. با آهو بودم که فرار کرد.»

احوالپرسی حاکم از بهلول
بهلول و سجده سقف خانه
بهلول کیست؟

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: ماهنامه نبات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.