حاشیه‌های ادامه‌دار "یوسف پیامبر"، منتفی شدن دو پروژه سینمایی، پایان یک مجموعه روتین و... مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر هفته گذشته را به خود اختصاص دادند. مجموعه "یوسف پیامبر" هفته گذشته باز هم حاشیه‌ساز شد. حجت‌الاسلام مسعود ادیب عضو هیئت علمی دانشگاه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه حاشیه‌های "یوسف پیامبر"

ادامه حاشیه‌های

حاشیه‌های ادامه‌دار "یوسف پیامبر"، منتفی شدن دو پروژه سینمایی، پایان یک مجموعه روتین و... مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.

مجموعه "یوسف پیامبر" هفته گذشته باز هم حاشیه‌ساز شد. حجت‌الاسلام مسعود ادیب عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم معتقد است چنین آثاری که به زندگی یکی از پیامبران یا شخصیت‌های تاریخی می‌پردازند نباید به نقل ماجراهای رخ داده منحصر شوند. چون زوایای تاریخی این ماجراها چندان روشن نیست و این آثار ارزش تاریخی ندارند.

وی ادامه داد: در این سریال نباید قصه از طریق روایت‌های اسرائیلی دنبال می‌شد و قصه‌پردازی جای نکته‌پردازی‌های اخلاقی را می‌گرفت. به عنوان یک مخاطب عام معتقدم این مجموعه تاکنون جذابیت لازم را نداشته است.

 

* محمدعلی نجفی تولید فیلم سینمایی "خداوند الموت" را منتفی اعلام کرد. این فیلمنامه از طرح‌های قدیمی نجفی است که در دوره حسن صباح می‌گذرد. قرار بود پروژه امسال تولید شود، اما وی گفت: وقتی نگارش فیلمنامه پایان یافت، آن را به تعدادی از اهالی سینما دادم تا نظرشان را جویا شوم. همه متفق‌القول اعلام کردند فیلمنامه در شرایط فعلی مجوز ساخت نمی‌گیرد و منصرف شدم.

* محمدعلی باشه‌آهنگر طی هفته‌های گذشته از ساخت پروژه "بیداری رویاها" انصراف داد اما تهیه‌کننده هنوز درخواست پروانه ساخت این فیلم را از اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد پس نگرفته است. باشه‌آهنگر گفت: برای ساخت این فیلم دیگر رغبتی ندارم. وقتی موقع اکران "فرزند خاک" هم چنین برخوردی با من شد حس کردم مسئولان دوست ندارند فیلم دفاع مقدسی ساخته شود.

در پی این اظهار نظر روابط عمومی انجمن دفاع مقدس اعلام کرد از فیلم‌های مرتبط جنگی حمایت می‌کند. سیدفرهاد حسینی گفت: این موسسه وظیفه خود می‌داند نسبت به تولیدهای سینمای دفاع مقدس هر گونه حمایتی را که در توان دارد ارائه دهد. بخصوص مضامینی که مبتنی بر تحقیق و پژوهش بوده و نشانه‌هایی از حماسه ملی هشت سال پایداری ایران را به همراه داشته باشد.

* محمدحسین لطیفی که چند روزی است فاز نخست مجموعه "نردبامی به آسمان" را به پایان رسانده، قرار است در فاز دوم علاوه بر کارگردانی بازیگری در نقش تیمور لنگ را نیز بر عهده بگیرد. وی درباره دلایل پذیرش این نقش گفت: از سر بدشانسی پس از گریمی که آقای بابایی انجام داد تنها شخصیتی که بیشترین شباهت را به تیمور لنگ داشت، خودم بودم.

* مجموعه "ترانه مادری" حسین سهیلی‌زاده که هر شب ساعت 23 از شبکه سوم در حال پخش است، این هفته به پایان می‌رسد. این مجموعه دومین ملودرام روتین پس از "نرگس" است که توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. تصویر برداری این مجموعه همزمان با پخش انجام شده و هفته گذشته به پایان رسید.

هفته گذشته محسن افشانی، سیاوش خیرابی و بیتا سحرخیز بازیگران نقش‌های پویا، بهرام و نغمه به اظهار نظر درباره مجموعه پرداختند. افشانی گفت: نمی‌توانم در مورد نقاط ضعف خودم صحبت کنم. اگر به من باشد می‌گویم نقطه ضعف ندارم اما شب‌ها که سریال را می‌بینم به دل خودم نمی‌چسبد. شاید علت این است که خودم آن سکانس را بازی کرده‌ام.

خیرابی نیز گفت: از آقای محمد حاتمی و حسین سهیلی‌زاده قول گرفته‌ام که مرا در انتخاب نقش‌های بعد راهنمایی کنند. من با این مجموعه قوی معرفی شدم و باید برای پیشرفت دنبال کارهای بهتر باشم. بعضی از قسمت‌های بازی خودم را که می‌بینم حس می‌کنم چقدر بهتر می‌توانستم در این صحنه‌ها بازی کنم.

سحرخیز نیز گفت: نغمه نقطه تعادل بهرام و پویا است که علت آن هم داشتن یک زندگی آرام در کنار پدرش و رابطه خوب بین آنهاست. حس می‌کنم نغمه حالت نرمال این دو شخصیت است. بده‌بستان و مشورت‌هایی که بین این دو نفر اتفاق می‌افتد شاید استثنای شخصیت‌های دیگر این داستان است.

* بازیگر نقش شیرین در مجموعه "مرگ تدریجی یک رویا" معتقد است شخصیت‌پردازی مارال در این کار قابل قبول نیست. مهسا کرامتی گفت: تصویری که در این مجموعه از یک نویسنده زن ایرانی ارائه شده قابل قبول نیست. این مجموعه قصد دارد زندگی انسان‌هایی را به تصویر بکشد که ممکن است در جامعه ما باشند، هر چند این گونه افراد خیلی کم پیدا می‌شوند.

* مجموعه "روزگار قریب" کیانوش عیاری در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان غیرقانونی پخش می‌شود. سیما فیلم این اقدام را پیگیری کرده و تصمیم دارد واکنش نشان دهد. این مجموعه که از پاییز سال گذشته همچنان در حال پخش است در نظرخواهی‌های صدا و سیما همواره رتبه بالا را در جلب نظر مخاطب کسب کرده است.

* حضور منیژه حکمت و نیکی کریمی در جشنواره فیلم اسکندریه مصر منتفی شد. بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم اسکندریه از پنجم تا نهم شهریور برگزار شد که فیلم "سه زن" حکمت با بازی کریمی نیز در آن حضور داشت. حکمت همچنین عضوی از هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره بود که روادید سفر آنها به مصر صادر نشد.

* معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تغییر مدیر رادیو گفتگو را به دلیل فشارهای بیرونی رد کرد. حسن خجسته گفت: رادیو همواره سعی کرده بدون توجه به حاشیه‌ها مصالح مجموعه رادیو را در نظر بگیرد و اینکه برخی گمان می‌کنند تغییر مدیریت در رادیو بر اساس فشارهای بیرونی است، دیدگاه شخصی خودشان است.

* نماینده مردم اصفهان در مجلس از سینما انتقاد کرد. محمدتقی رهبر با ابراز انزجار از برخی سهل‌انگاری‌ها در نظارت بر اکران فیلم‌های سینمایی گفت: آرایش برخی بازیگران سینما حتی از آرایش و گریم بازیگران هالیوود و فیلم‌های غربی نیز بیشتر بوده که این مسئله رنج‌آور است. به نظر می‌رسد فضای هنری امروز دنیا برخی مسئولان ما را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

* بازرس اتحادیه تهیه‌کنندگان روند برگزاری مجمع عمومی را غیرقانونی خواند. امیرحسین شریفی در پی برگزاری مجمع عمومی اتحادیه و انتخاب اعضای شورای مرکزی در نمابری اظهار داشت: دو روز قبل متوجه شدم بازرس اصلی اتحادیه در ایران به سر نمی‌برد و مسئولان شورای مرکزی علیرغم دانستن این مسئله موضوع را به من اطلاع نداده بودند.

* تهیه‌کننده مجموعه "سایه تنهایی" اعلام کرد پخش این مجموعه در شبکه یک به بعد از ماه رمضان موکول شده است. محسن شایانفر گفت: زمانی که مجموعه آماده پخش شد مسئولان تلویزیون تشخیص دادند به دلیل حجم بالا پروژه‌های پزشکی در سیما همچون "روزگار قریب"، "حلقه سبز"، "اغما" و "پرستاران"، پخش "سایه تنهایی" به بعد موکول شود.

* الیور استون درباره فیلم جدیدش "W" که درباره رئیس جمهوری آمریکا جرج بوش است، اظهار نظر کرد. وی گفت: این فیلمی است که می‌تواند سرگرم‌کننده باشد هر چند عوامل غمگینانه‌ای در آن هست. برخی صحنه‌های فیلم می‌تواند برخی فرانسوی‌ها را شوکه کند. من دنبال ساختن کاریکاتور بوش نبودم و نخواستم فیلم کمدی بسازم.

منبع : مهر