آقای بازیگر در مراسم افتتاحیه‌ی نمادین این جشنواره كه صبح پنج شنبه ـ اول شهریور ماه ـ برگزار شد، طی سخنان كوتاهی گفت: مشكلات تئاتر ما مربوط به این دوره نیست و ما سال‌ها با این مشكلات كار كرده و در مقابل آنها دوام آورده‌ایم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"تئاتر نصر" با آیینی سنتی جان گرفت

عزت‌الله انتظامی: ما سالها با مشكلات تئاتر كار كردیم

سیزدهمین جشنواره‌ی تئاتر آیینی سنتی با سخنان عزت‌الله انتظامی در تئاتر نصر كارش را آغاز كرد.

آقای بازیگر در مراسم افتتاحیه‌ی نمادین این جشنواره كه صبح پنج شنبه  ـ اول شهریور ماه ـ برگزار شد، طی سخنان كوتاهی گفت: مشكلات تئاتر ما مربوط به این دوره نیست و ما سال‌ها با این مشكلات كار كرده و در مقابل آنها دوام آورده‌ایم.

وی تئاتر نصر را بهترین مكان برای آغاز به كار جشنواره آیینی - سنتی دانست و گفت: قرار بود در زمان تصدی كرباسچی در شهرداری تهران، خیابان لاله زار تغییر كاربری بدهد و سالن‌های تئاتر آن فعال شوند، چرا كه لاله زارمشتری خود را دارد.

انتظامی با اشاره به طرح راه اندازی موزه ملی تئاتر ایران گفت: چند سالی است كه این طرح در فرهنگستان هنر مطرح شده و مقرر شد هم پای سینما، موزه‌ای هم برای تئاتر كه سابقه طولانی‌تری دارد، ایجاد كنیم و از همان زمان تئاتر نصر را به عنوان قدیمی‌ترین تئاتر ایران برای راه‌اندازی این موزه در نظر گرفتیم.

وی با اظهار تاسف از تعطیلی برخی از سالن‌های تئاتر گفت: لازم است هنرمندان پیگیر باز شدن این سالن‌ها باشند، زیرا اگر كوتاهی كنیم موفق نخواهیم شد. ما باید از مسئولان بخواهیم تا به وضعیت این سالن‌ها سر و سامان بدهند.

در ادامه، محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنگام ورود به تئاتر نصر به یاد آخرین روزی افتادم كه به این تئاتر آمدم و از برنامه سعدی افشار دیدن كردم كه این ماجرا به سال 76 باز می‌گردد.

وی ادامه داد: همیشه این دغدغه را داشتیم این تئاتر را كه در بردارنده تاریخ تئاتر ماست به روزهای پر رونق خود بازگردانیم و همین كه این تئاتر تبدیل به الكترونیكی نشده است خوشحالیم و از جهاد دانشگاهی سپاسگذاریم.

ایمانی خوشخو، یاد آوری كرد: در آخرین روزهای تصدی دكتر منتظری در جهاد دانشگاهی، توافق نامه‌ای میان جهاد و اداره كل هنرهای نمایشی امضا و مقرر شد، تئاتر نصر با مدیریت اداره‌ی كل هنرهای نمایشی تبدیل به موزه تئاتر شود و نمایش‌هایی را به شكل موزه‌ای در آن اجرا كنیم.

به اعتقاد وی افتتاح نمادین جشنواره می‌تواند آغازی باشد برای افتتاح تئاتر نصر و اگر اعتبارات لازم به موقع تامین شود، هم زمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر می‌توانیم موزه ملی تئاتر ایران را افتتاح كنیم.

وی اظهار امیدواری كرد: همان گونه كه مشكل كمبود سالن تئاتر در شهرستا‌ن‌ها در حال مرتفع شدن است، در تهران نیز شاهد بازسازی سالن‌های قدیمی و گشایش سالن‌های جدید باشیم.

به گزارش ایسنا، ایمانی با اشاره به برگزاری جلسات مشترك با شهرداری تهران اظهار امیدواری كرد: در ادامه برگزاری این جلسات و پیگیری هنرمندان تئاتر، كمبود فضاهای نمایشی با همكاری شهرداری تهران برطرف شود.

در این مراسم بعد از اجرای یك برنامه چاووش خوانی، یك نمایش سیاه بازی به كارگردانی مجید جعفری اجرا شد، كه در آن مشكلات گوناگون هنرمندان تئاتر و تاریخچه كوتاهی از تئاتر نصر با زبانی طنز آمیز مطرح شد.

هم‌چنین محمد حسین ناصر بخت، دبیر جشنواره ضمن تشكر از حضور حاضران در مراسم نمادین افتتاحیه جشنواره گفت: گرایش اصلی ما در برگزاری این جشنواره پرداختن به مسایل پژوهشی است به همین دلیل سمینار بین المللی تئاتر آیینی سنتی را به عنوان پیش درآمد برگزاری جشنواره برپا كردیم.

ناصر بخت، اضافه كرد: امروز بخش صحنه‌ای جشنواره را با اتفاقی آغاز می‌كنیم كه شاید موجب زنده شدن یكی از بزرگترین و بهترین تئاترهای ما باشد و امیدواریم در آینده نزدیك یك سالن فعال دیگر دراختیار داشته باشیم تا بخشی از برنامه‌های جشنواره در آن برگزار شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه حاضران از تئاتر پارس، دیگر تئاتر قدیمی لاله زار نیز دیدن كردند.

عزت الله انتظامی، در جریان بازدید از تئاتر پاریس گفت: از 14 سالگی در این تئاتر كار كرده‌ام و خاطرات بسیاری در آن دارم، قدمت تاریخی این تئاتر بسیار زیاد است و امیدوارم با این حركت این تئاتر نیز از وضعیت فعلی خود خارج شود و به سر و سامان برسد.

وی در پایان اظهار امیدواری كرد: وعده‌های مسئولان برای تغییر كاربری خیابان لاله زار و فعال كردن سالن‌های آن از مرحله حرف بیرون آید و به عمل برسد.

سپس سعدی افشار، هنرمند پیشكسوت سیاه بازی ضمن ابراز خرسندی از حضور هنرمندان همچون انتظامی، بهزاد فراهانی، محمود استاد محمد گفت: این تئاتر مدتها بود كه حضور این بزرگان را ندیده بود اما، امروز شاهد آمدن آنها بود.

قرار بود در این مراسم محمد باقر قالیباف نیز حضور داشته باشد اما، شهردار تهران به این مراسم نیامد و سرانجام، این كه تئاتر نصر بعد از مدت‌ها شاهد حضور بزرگانی بود كه خاطرات زیادی از آن داشتند و با حضور دوباره خود زندگی دوباره‌ای به قدیمی‌ترین تئاتر تهران بخشیدند.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

مطالب مرتبط :

خدا نگهدار لاله زار !