این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود که: (یا اللهُ، یا رَحمانُ، یا رحیمُ، یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ، ثَبِّت قَلبی علی دینک!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست به دامان اهل بيت

/3* (g /

این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود که: (یا اللهُ، یا رَحمانُ، یا رحیمُ، یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ، ثَبِّت قَلبی علی دینک! (1): ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای گردانندۀ دلها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار گردان!) (2) [اين همان مساله مهمي است که مسلما با عاقبت بخيري انسان ارتباط تنگاتنگي دارد. لذا انسان بايد پيوسته از خدا بخواهد که اين ثبات و پايداري تا اخر عمر براي او بماند: اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا]

این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود که: (یا اللهُ، یا رَحمانُ، یا رحیمُ، یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ، ثَبِّت قَلبی علی دینک!

الهام، مرتبۀ عالیه ای است مقارن با وحی، ما طالب نیستیم وگرنه فیض الهی منقطع نیست و نمی شود. (3) [يکي از معاني لغوي وحي و همچنين استعمالات قرآني آن، معناي (الهام) است. اگرچه وحي بعد از رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم، قطع شد ولي مساله الهام، منحصر به پيامبران و يا ائمه اطهار عليهم السلام نيست. شاهد قرآني اين مطلب آيه شريفه و اوحينا الي ام موسي ان ارضعيه (4) مي‌باشد.]

 

خیلی خوب است که خدا به انسان چنین قوه و یقینی بدهد که برای غیر خدا محزون نشود! شجاعت و ایمان و استقامت قوی لازم دارد. (5) [آگاه باشيد که دوستان خدا نه ترسي بر آنها هست و نه اندوهي (6)، بي ترديد کساني که گفتند خداي ما الله است و سپس استقامت ورزيدند، نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين مي‌شوند. (7)]

 

(وَاجعَل قَلبی بِحُبِّکَ مُتَیِّماً (8): و دل مرا سرگشته و دیوانۀ عشق و محبت خود قرار ده.) نفی موضوع خودبینی است و این که پروانه بشود و به نور رسد و نور شود. از خدا بخواهیم با جذبات او از خود فارغ شویم و بی خود گردیم تا نفهمیم و خود را در برابر عظمتش گم کنیم.(9)

 

راستگویی، در دیدن رؤیای صادقانه و صفای روح خیلی مؤثر است. (10)

 

آیا می شود کسی با خدا و اولیای خدا ارتباط دینی و معنوی داشته باشد، ولی در مواقع مهمّه، دستگیری نشود و محذول گردد و راهنمایی نشود؟!(11)

 

در گرفتاریها و ابتلائات، انسان چاره ای جز توسل به خدا و پناه آوردنِ آن به آن و لحظه به لحظه به خدا ندارد! (12)

آیا می شود کسی با خدا و اولیای خدا ارتباط دینی و معنوی داشته باشد، ولی در مواقع مهمّه، دستگیری نشود و محذول گردد و راهنمایی نشود؟

 دنیاپرستان را بنگرید که به چه دل بسته اند و بر سر چه با هم نزاع دارند؛ به دنیایی از کاغذ و مقوا و خانۀ عنکبوت!...(13) [ داستان کساني که به جاي خدا سرپرست ديگري گرفته اند مانند عنکبوت است که خانه اي براي خود بنا کرده باشد، و بي ترديد، سست ترين خانه ها خانه عنکبوت است]) (14)


تهيه: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان

منابع:

1. در محضر بهجت:2/102

2. بحارالانوار، ج52، ص 148.

3. در محضر بهجت:2/108

4. قصص، آيه 77.

5. در محضر بهجت:2/120

6. يونس، 62.

7. احقاف، 13.

8. مناجات شعبانيه.

(9. در محضر بهجت:2/121

10. در محضر بهجت:2/158

11 و 12. در محضر بهجت:2/162

13. در محضر بهجت:2/177

14. عکبوت، 41.


لینک های مرتبط از آیت الله بهجت

بالاتر از طی الارض

چه کم سعادتیم!

کلمات راهگشا از آیت الله بهجت

نکته ای که آیت الله بهجت به آن توجه داشتند!

داستان جالب پدر آیت الله بهجت

پندهای عرفانی آیت الله بهجت

آقای بهجت از امام حسین می گوید

گفتاری از آيت‌الله بهجت(ره) درباره گناه

بالاترین فضیلت درنظر آقای بهجت

نکات علوی از آیت الله العظمی بهجت

گناهان جدید، امراض جدید

نکاتی درباره غذا از آیت الله العظمی محمدتقی بهجت

همیشه با یاد او

بالاتر از زیارت امام حسین علیه السلام

آیةالله بهجت و کرامت حضرت معصومه

نکاتی درباره «نماز» از کلمات قصار آیت الحق محمدتقی بهجت

زیارت در کلام آیت الله بهجت

جرعه ا ی جان بخش از بهجت عارفان

دیگر خاطرت جمع باشد

درخلسه های حضور

نماز شب يا گريه بر سيّد الشّهدا ـ عليه‏السّلام 

با اشک هایت حسین (ع) به تو اذن داد