تبیان، دستیار زندگی

شما در کدام گروه تیپ شخصیتی قرار دارید؟ (7)

اگر به دنیا خوش بین هستید، تیپ 7 محسوب می شوید

اگر در خانواده و یا دوستانتان فردی را می شناسید که مداوم از فعالیتی به فعالیت دیگر می پردازد، ظاهر زندگی او را آشفته و بی نظم است و فکر می کنید که برنامه مدونی برای زندگی ندارد، در تیپ شناسی شخصیت به آنها تیپ خوش گذران، خوش بین و در اصطلاح تیپ7 گفته می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به دنیا خوش بین باشید
انسان‌ها در طول عمر زندگی تحصیلی، شغلی، اجتماعی، شخصی و فردی خود در موقعیت‌های گوناگونی قرار می‌گیرند و با افراد زیادی برخورد می‌کنند. در مواردی به آن‌ها این احساس دست می‌دهد که جایگاه یا موقعیتی که در آن قرارگرفته‌اند با روحیات و خلقیاتشان سازگاری ندارد و یا در تضاد کامل با آن‌ها است. به‌اجبار یا باید در آن شرایط بمانند و باوجود اختلاف کار را دنبال کنند یا خود را از بند وضعیتی که به آن تعلق ندارند رها سازند. این پدیده را می‌توانیم با شعر مولانا که "از کجا آمده‌ام و آمدنم بهر چه بود؟" تفسیر کرد که هر فردی بنا به ویژگی‌ها رفتاری که دارد امکان موفقیت اش در شرایطی که با آن همخوانی بیشتری دارد بالطبع بالاتر است.

در علم روان‌شناسی شناخت خود و ویژگی‌های رفتاری تحت عنوان شخصیت شناسی (اناگرام) از آن یاد می‌شود. اناگرام شخصیت‌ها را در 9 دسته طبقه‌بندی و ویژگی‌های متداولی که هر تیپ از خود در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهد را توصیف می‌کند.

تبیان به‌منظور واکاوی "چگونگی شکل‌گیری شخصیت انسان" و "تیپ‌های شخصیتی" با دکتر مهشید رضوی روضوانی روان‌شناس و مشاور خانواده، به سلسله گفتگوهایی دراین‌باره می‌پردازد. شما می‌توانید با دنبال کردن این مباحث تیپ شخصیتی خود را شناسایی و متناسب با خصوصیاتی که دارید آن را در زندگی فردی و اجتماعی تان به کار ببندید.

 تیپ 7ها، تیپ های خوش گذران و خوش بین

تیپی که امروز به آن اشاره می کنیم تیپ7ها یا تیپ شخصیت خوش گذران است. همانطور که از اسم آن بر می آید یک نوع خوشی، شادی و نشاط در آنها می بینیم. تیپ 7ها بر اساس طبقه بندی که در درونی اناگرام( غریزی و شعوری، هیجانی و ذهنی)وجود دارد در گروه ذهنی ها قرار می گیرند اما بر خلاف دو تیپ 5 و 6 (محقق و عدالت طلب ها) که در گروه ذهنی جای دارند، این تیپ یک نگاه کاملا مثبت و خوش بینانه ای دارند.

_ در رفتار تیپ 7ها یک نشاط و شادابی پیوسته وجود دارد. روش آنها این است که زندگی فرصت های زیادی را پیش روی من گذاشته است که من باید از آن استقبال کنم و لذت ببرم.

_ این افراد وقتی با یک رنج و سختی یا فشار مواجه می شوند، سعی می کنند آن رنج را نادیده بگیرند و با مزاح و شوخی از کنار آن عبور کنند.

_ به طور  معمول وقتی تیپ 7 ها را در جمع ببینید  کاری می کنند که جمع با نشاط و شادی روبرو شود  با طنز و مزاح خلاقانه از در جمع بودن لذت ببرند.آنها در جمع که قرار  بگیرند جدای از اینکه اهل مزاح، شوخی و ایجاد نشاط هستند افراد بسیار اجتماعی، خون گرم، خوش بین و به جوش هستند که با شما و نوع ارتباطی که با شما می توانند داشته باشند به سبک خودشان می توانند فضای مفرحی را برای خودشان، شما و جمع ایجاد کنند. افرادی نیستند که از جمع و اجتماع گریزان باشند.

 _ ممکن است تیپ 7ها را به علت تجربه های مختلفی که می خواهند داشته باشند، افرادی ببینید که مداوم شغلشان را عوض می کنند. یک چیزی را یاد می گیرند و دوباره سراغ چیز دیگر می روند. برای آنها آنقدر مهم است که آن یادگیری با لذت، نشاط و کسب یک تجربه دلنشین همراه باشد. تا جایی که لذت می برند و از این لذت شان سرخوش هستند  یادگیری را دنبال می کنند اما خسته که شدند یا وقتی  فکر کنند باید برای پیشبرد یادگیری تلاش زیادی داشته باشند آن را رها می کنند. 

_ خوش بین ها، ذهن خلاقی دارند و می توانند آفرینش های ذهنی خوبی داشته باشند. البته خلاقیت یک تیپ 7 با خلاقیت یک تیپ4 متفاوت است. بیشتر خلاقیت تیپ 7 را در تحلیل کردن ها به خصوص در محاسبات پیچیده می بینید. یعنی مثلا یک تیپ 4 به عنوان یک فرد خلاق در آفرینش های هنری (نقاشی،خطاطی، موسیقی و ...) فعالیت می کند اما یک تیپ 7 معمولا در آفرینش و خلق کارهای تحلیلی و استدلال گر خوب می تواند پیش برود مثل معادلات ریاضی، هندسی و فنی و حرفه ای.

_ تیپ 7ها از یک جایی که احساس کنند کنترل می شوند و باید چارچوبی را برای خودشان رعایت کنند و متعهد شوند دیگر استقبال نمی کنند چرا که از حد و مرزها گریزان اند.

_ ذهن این تیپ شخصیتی مملو از موضوعات مختلف است به گونه ای که انگار در هر کاری مهارت دارند. معمولا این افراد سریع، و زود کارهایشان را پیش می برند. البته باید دقت کرد که آنها در کارهایشان بی نظمی و بی برنامگی دارند. انضباط و چارچوب داشتن برای آنها بسیار سخت است. از این رو اگر یکی از اعضای خانواده تان را را بی نظم می بینید یا فرزندتان می بینید گرچه ظاهرا در اتاق آنها نظم نیست اما در فضای ذهنی خودشان یک برنامه برای انگیزه ها و علایق شان به سبک خودشان دارند.

_ یکی از ویژگی های جالب در تیپ خوش گذران، اشاره کردن به تجربه های شیرین دوران کودکی شان است. معمولا به صورتی ازاین دوران صحبت می کنند که گویی کودکی را پشت سر گذاشته اند که تا کنون کسی نداشته است. 

 البته یک تیپ 7 با بال 8 و یک تیپ 7 با بال 6 بسیار متفاوت هستند. منظور از بال یا جناج در واقع دو تیپی هستند که در کنارشان قرار گرفته است. منظور از بال های تیپ 7 دو تیپ 6 و 8 هستند که در اطراف آن وجود دارند. برای مثال تیپ 2 یک بال آن تیپ1 و بال دیگر تیپ3 است، تیپ 3 یکی تیپ 2 و دیگری تیپ 4 است. یک تیپ 7 با بال 6 بسیار محتاطانه رفتار می کند در حالی که یک تیپ 7 با بال 8 بسیار بی پرواست.

هر تیپ شخصیتی  سه سطح  مختلف دارد این رفتارها  از سطح سالم، میانی و ناسالم وجود دارد. هر سطح هم 3 لایه دارد که 9 لایه می شود که از یک لایه ناسلام غیرقابل پذیرش در سطح ناسالم و پایین می تواند به یک لایه ایده آل و بالا در سطح سالم برسد. برای مثال سطح ایده آل  در یک تیپ 7  فقط  از او یک تیپ خوش گذران نمی بینید بلکه همه تیپ های دیگر را به تناسب دارند.  اگر به طور معمول یک نوع آشفتگی و بی نظمی در ذهنش می بینید کم کم این فرد عمیق تر می شود، از گستردگی اجتناب می ورزند  و منضبط و دقیق تر می شوند.


تیپ 7 ها آدم ها یک جا ساکنی نیستند

در مورد تیپ 7 توجه داشته باشید این که گفته می شود تنوع را دوست دارند و کارهای مختلفی را دنبال می کنند به این  معنا نیست که اگر حرفه های مختلف را دنبال  می کنند در یک جا آخر متوقف و عمیق نمی شوند. همه تیپ های  شخصیتی برای  رشد و تعالی شان به یک جایی می رسند که کافی است و باید تجربه، دانش و کار را عمیق دنبال کنند. در مورد تیپ 7 هم همینطور اتفاق می افتد هر چند این استعداد ذاتی را دارند که تجربیات مختلف را داشته باشند. از  تجربیات مختلف شان هم می توانند درآمد زایی برای خودشان ایجاد کنند و یک تیپ 7 این استعداد را دارد که کارهای مختلف را یاد بگیرد و می تواند از کارهای مختلف پول در بیاورد اما ممکن است ببیند این پراکندگی به ضرر او تموم می شود بنابراین روی یک دانشی تاکید می کند و آنجا عمیق تر می شود و آنجا است که باید  عمیق سازی، انضباط را دنبال کند و این کار را هم می کند چون انسان های بسیار توانمندی هستند.

چه مشاغلی برای تیپ 7ها مناسب است؟

تیپ 7ها با توجه به ظرفیت ذاتی که دارند در هر حرفه و موقعیتی که قرار بگیرند معمولا  افرادی هستند که می توانند نوآوری داشته باشند.  این نوآوری در رشته های فنی، یا حوزه سیاست یا در یک موسسه دولتی، به طور مشخص هر موقعیتی که یک تیپ 7 بتواند از فضای ذهنی و خلاقیت ذهنی که دارد بهره ببرد می تواند موفق باشد. چیزی که یک تیپ خوش گذران را آزرده می کند این است که نتواند انرژی ذهنی اش را به کار ببندد و خیلی مجبور شود در یک فضای بسته و محدود عمل کند. در هر شغلی که بتواند این انرژی ذهنی را به کار ببندند میتواند خلاق، مفید و کارآمد باشد.

تیپ 7ها در زندگی مشترک چگونه عمل می کنند؟

یک تیپ7 در زندگی مشترک همیشه نشاط و شادابی اش مشهود و محسوس است. همسران این افراد باید بدانند که فرصت تجربه های شیرین را باید برای او حفظ کنند. اگر یک تیپ 7 با یک تیپ 5 ازدواج کرده باشد، تیپ 5 بسیار مشتاق به مطالعه و حوزه محدود خودش است اما تیپ 7 از فرصت های مختلف استفاده می کند تا تجربه های دیگری بدست بیاورد. به نظر می رسد که این دو فرد با هم جمع پذیر نیستند اما  تیپ ها به نحوی باهم ارتباط دارند. یک تیپ 5 با یک تیپ 7 که به نظر هیچ گونه سنخیتی ندارند اما اگر در نمودار اناگرام نگاه کنید با هم ارتباط دارند. تیپ های مختلف جدای از ویژگی ذاتی که دارند وقتی در کنار هم قرار می گیرند با شناخت از همدیگر باید فضای ارتباطی را باهم پیدا کنند.

پس این گونه نیست که بگوییم یک تیپ با یک تیپ دیگر اصلا نمی تواند خوب باشد. شاید یک تیپ با یک تیپ دیگر بهتر بتواند عمل کند اما به این معنی نیست که بگوییم این تیپ با تیپ دیگر اصلا سازگار نیست و نمی تواند زندگی مشترگی داشته باشد باید ببینیم این تیپ های مختلف در چه سطحی از رفتار، در چه سمتی از تیپ های مختلف کشیده می شوند و نسبت شان با تیپ های دیگر چگونه است تا بتوانیم بگوییم تیپ های مختلف باهم دیگر چه ارتباط هایی دارند.

*ویژگی مثبت آنها که خوب است همه یاد بگیریم اینکه، نگاه مثبت به تجربه زندگی داشته باشیم و وجه مثبت قضیه را ببنیم. از فرصت های زندگی استقبال و سعی کنیم بیشترین بهره را برای یادگیری و شناخت به گونه ای که لذت ببریم از زندگی داشته باشیم.



 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.