تبیان، دستیار زندگی

شما در کدام گروه تیپ شخصیتی قرار دارید؟(3)

موفقیت طلب ها؛ سومین تیپ از نه گانه های شخصیت

اگر تیپ شخصیتی تان را بشناسید، می‌توانید مسیر روابط خودتان را با اعضای خانواده، دوستان، اقوام، فامیل و به‌طورکلی روابط اجتماعی‌تان را با دیگران تنظیم کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
موفقیت طلب

در علم روان‌شناسی شناخت خود و ویژگی‌های رفتاری تحت عنوان شخصیت شناسی (اناگرام) از آن یاد می‌شود. اناگرام شخصیت‌ها را در 9 دسته طبقه‌بندی و ویژگی‌های متداولی که هر تیپ از خود در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهد را توصیف می‌کند.

تبیان به‌منظور واکاوی "چگونگی شکل‌گیری شخصیت انسان" و "تیپ‌های شخصیتی" با دکتر مهشید رضوی روضوانی روان‌شناس و مشاور خانواده، به سلسله گفتگوهایی دراین‌باره می‌پردازد. شما می‌توانید با دنبال کردن این مباحث تیپ شخصیتی خود را شناسایی و متناسب با خصوصیاتی که دارید آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار بگیرید.

اگر شما بتوانید تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید، موفق می‌شوید تا به لایه‌های شناخت عمیق‌تری از خودتان دست پیدا کنید .

اگر شما بتوانید تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید، می‌توانید متوجه شوید چه چیزهایی در شما خوب  و چه چیزهایی غلط است حتی اگر به‌ظاهر رفتار شما رفتار درستی باشد.

با شناخت تیپ شخصیتی حتماً می‌توانید روابطتان را بهبود ببخشید بخصوص برای تشکیل زندگی، اگر مجرد هستید و اگر زندگی تشکیل داده‌اید با شناخت از شخصیت خودتان روابط را  بهتر می توانید کنترل کنید.

 سومین تیپ از تیپ‌های نه‌گانه شخصیت؛ موفقیت طلب‌ها

این افراد را عموماً ما به‌عنوان افراد زرنگ می‌شناسیم که به همه امور توجه دارند. موفقیت طلب‌ها اغلب درگیر یک مسابقه حتی با خودشان هستند. در موقعیت‌های مختلف شرایط می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا رقابتی را در پیش بگیرند.  آن‌ها مرتب می‌خواهند پله‌ها را طی کنند تا به مدارج و شرایط بهتر برسند.

 باور آن‌ها این است که  آدم‌هایی در اجتماع ارزشمند هستند که توانسته‌اند درآمد خوبی داشته یا موقعیت اجتماعی خوبی کسب کرده باشند.

- موفقیت طلب‌ها عموماً خیلی خوب حرف می‌زنند و این رفتارشان حاکی از اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده آن‌ها است. به‌گونه‌ای لباس می‌پوشند و در اجتماع ظاهر می‌شوند  که بدرخشند و دیده شوند.
- خیلی پرهیاهو و سریع العمل هستند.
- به کار بسیار علاقه‌مندند.
- این افراد می‌خواهند بدرخشند که گاهی در این درخشش اغراق می‌کنند تا بزرگ‌تر به نظر برسند.
-در بحث شرکت می‌کند، در محیط کار دوست دارند که به آن‌ها بهاداده شود  چراکه دنبال این توجه گرفتن هستند.  طوری صحبت می‌کنند که شما  به حرفشان حتماً توجه کنید، بها بدهید و آن را گوش کنید.

چنین افرادی دچار خطا و اشتباه می‌شوند، از خطاهایشان عبور می‌کنند البته روی خطاهایشان متمرکز هم می‌شوند و به آن فکر می‌کنند تا  در موفقیت‌های بعدی آن‌ها تاثیرنگذارد.


تیپ سه را می‌توان همچون راننده‌ای دید که در رانندگی وقتی یک ماشین جلوی آن‌هاست می‌خواهند از آن ماشین سبقت بگیرند، آن ماشین را که رد می‌کنند می‌بینند  یک ماشین دیگر جلوی آن‌هاست و باز این تکرار می‌شود. این حسی است که آن‌ها دقیقاً در زندگی خودشان هم دارند معمولاً این‌ها اگر یک ماشین گرفته باشند فردا می‌خواهند یک ماشین دیگر بگیرد، این  رفتار را در سایر  کارها و برای دست‌یابی به شرایط بهتر دنبال می‌کنند.

این تیپ شخصیتی می‌تواند یک روحیه خیلی مذهبی هم داشته باشد، مثلاً  امروز او را در بازار و تجارت می‌بینیم ولی فردا در عزاداری و مراسم مذهبی. این رفتار متفاوت و متناقض  بخشی از شخصیت فرد است .

متأسفانه اغلب از این افراد به‌عنوان خودمحور و خودخواه شکایت می‌شود چراکه فقط حرف خودشان را می‌شنوند. هر چه می‌گویند حرف خودشان است. باورشان این است چیزی که می‌بینند و چیزی که می‌داند درست است  و روی آن مسلط هستند.

تیپ‌های موفقیت طلب اغلب در خانه هم می‌خواهند مدیر باشند، اما مدیر بودن  تیپ یک (کمال‌گرا) که کارها را دقیق انحام می‌دهد با مدیر بودن یک تیپ سه (موفقیت طلب) باهم فرق دارد؛ به این معنا که موفقیت طلب‌ها در مدیر بودن بیشتر خودشان را محور قرار می‌دهند.

آن‌ها معمولاً روابط را چه در خانه و چه در محیط کار با خودشان تعریف می‌کنند چون می‌خواهند دیده شوند و این دیده شدن باید به‌گونه‌ای برجسته باشد تا امتیازهایی را برای خودش به دست بیاورد و موفقیت‌هایی را تضمین کند.

 گاهی آن‌ها بدون آنکه متوجه باشند برای رسیدن به پیشرفت، ناخواسته و در کمال بی‌توجهی دیگران را نادیده می‌گیرند و این موضوع باعث رنجش روابطشان با دیگر افراد می‌شود؛ ممکن است ناخواسته خودشان را به شکلی معرفی کنند که دیگران دیده نشوند و منجر به فرصت‌طلبی برای آن‌ها و آسیب برای دیگران باشد.

افراد تیپ دو عموماً کسانی هستند که چشم‌پوشی و خدمت می‌کنند اما برعکس تیپ سه عموماً گیرنده هستند. تیپ سه عموماً امتیاز کسب می‌کند.

اشخاص تیپ موفقیت طلب

 اگر فرزند تیپ سه داشته باشید آن‌قدر برای رسیدن به خواسته‌هایش اصرار می‌کند تا به آن برسد. برعکس یک فرزند تیپ دویی که باید خواسته‌های معقول هم به او یادآور شد.

یک مدیر تیپ سه برای رسیدن به موقعیت‌های شغلی بالاتر از کارمندان خود مطالبه می‌کند گرچه ممکن است که در این راه کارمندان هم پیشرفت کنند.  اما ممکن است در روابط شمارا نادیده بگیرند. باید بدانیم که آن‌ها کاری ذاتا مدیر می‌توانند باشند اما درعین‌حال در برخی از مواقع تند و بی‌محابا عمل می کنند

یک مرد تیپ سه؛ با توجه به فرهنگ ما قابل‌قبول‌تر است و ازنظر فرهنگی و خانوادگی جایگاه او را به علت مدیر بودن و نقش مؤثر  در فعالیت‌های اقتصادی  قابل‌پذیرش‌تر است. اما چنین فردی اگر به‌اندازه کافی همسرش را نبیند،  احساس منفی به او منتقل می‌شود و عموماً این فرد به‌عنوان خودخواه و خودرأی در خانه شناخته می‌شود. اگر در مقابل همسر چنین مردی از تیپ‌های آسیب‌پذیر باشد بسیار آزرده می‌شود.

یک تیپ سه اگر زن باشد، چون می‌خواهد مدیر در خانه باشد با توجه به فرهنگ ما این احساس به همسرش دست می‌دهد که نقشی در خانه ندارد.

تیپ شخصیتی موفقیت طلب باید یاد بگیرد در موقعیت‌های مختلف ویژگی‌ها دیگری از خود نشان دهند. آن‌ها باید یاد بگیرند تا دیگران را ببینند و موردتوجه قرار دهند. در برخورد با تیپ سه باید توجه کنید که همان‌گونه که او به همه‌چیز توجه می‌کند شما نیز دقت کنید تا هر چیزی را به هر میزانی که می‌خواهد پیش نبرد.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.