تبیان، دستیار زندگی

آیا ذهن انسان توسط فیزیک محدود شده؟

شاید یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ ترین پدیده‌ ها در فیزیک کوانتوم چیزی است که اینشتین آن را «تاثیر شبح‌ وار در یک فاصله» نامید- که به در هم‌تنیدگی کوانتومی هم شناخته شده است. این اثر کوانتومی، در پس چیزی است که باعث کار کردن کامپیوترهای کوانتومی می‌شود، زیرا به طور کلی بیت‌های کوانتومی (کیوبیت) برای پردازش داده‌ها و اطلاعات بر درهم‌تنیدگی متکی هستند. این اثر، نظریه‌ کار در پس امکان انتقال اطلاعات کوانتومی نیز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آیا ذهن انسان توسط فیزیک محدود شده؟
به گزارش بیگ بنگ، مزیت و عیب آن این است: ذرات درهم‌تنیده بدون محدودیت فاصله، بر یک دیگر تاثیر می‌گذارند در حالی که اندازه‌ گیری حالت یکی فورا بر حالت دیگری تاثیر می‌ گذارد. با این حال در هم‌ تنیدگی، «شبح‌ وار» باقی می‌ ماند زیرا با وجود پیروی از قوانین فیزیک کوانتومی، به نظر می‌ رسد که نظریه‌ عمیق‌ تری را نشان می‌ دهد که هنوز کشف نشده است. تعدادی از فیزیکدانان روی تعیین این نظریه‌ عمیق تر کار می‌کنند اما تاکنون هیچ چیز قطعی به دست نیامده است.
مانند خود در هم تنیدگی، آزمون بسیار معروفی توسط فیزیکدان جان بل در سال ۱۹۹۴ ساخته شد تا تعیین کند که آیا در واقع ذرات به این طریق بر یک دیگر تاثیر می‌گذارند یا خیر. به عبارت ساده، قضیه بل شامل دو ذره‌ در هم‌ تنیده است: یکی از ذرات به سمت محل A و دیگری به سمت محل B فرستاده می‌شود. در هر یک از این نقاط، دستگاهی حالت ذرات را می‌ سنجد. موقعیت‌ ها در دستگاه های اندازه‌ گیری به صورت تصادفی تعیین می‌ شود، بنابراین غیرممکن است که A موقعیت B را در زمان اندازه‌ گیری بداند (و برعکس). از لحاظ تاریخی، آزمون بل از نظریه‌ درهم تندگی کوانتومی حمایت کرده است.
در حال حاضر، لوسین هاردی، فیزیکدان نظری مؤسسه‌ پریمتر در کانادا، نشان می‌ دهد که می‌ توان با چیزی که ممکن است به طور بالقوه‌ای از جهان مادّی جدا می‌شود، اندازه‌گیری‌های بین A و B را کنترل کرد: به وسیله‌ ذهن انسان. ایده‌ او از آنچه فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی، رنه دکارت، دوگانگی ذهن-مادّه می‌نامد، مشتق شده است. هاردی توضیح داد: «ذهن در خارج از فیزیک منظم قرار دارد و در جهان فیزیکی مداخله می‌کند.»
برای این کار، هاردی نسخه‌ ای از آزمایش بل را پیشنهاد داد که شامل ۱۰۰ انسان بود و به هر یک از آن ها هدست EEG وصل کرد تا فعالیت مغز آن ها را بخواند. این دستگاه‌ها برای تغییر موقعیت‌ها روی دستگاه‌ های اندازه‌ گیری برای A و B، که در ۱۰۰ کیلومتری دور از هم قرار داشتند، به کار رفت. هاردی در مقالۀ خود نوشت: «احتمالی اساسی که ما مایل به بررسی آن هستیم این است که وقتی از انسان استفاده می‌ شود تا موقعیت‌ ها را تعیین کند (به جای انواع مختلفی از مولدهای عدد تصادفی)، آن وقت انتظار داریم که نقض نظریه‌ کوانتوم را در توافق با نابرابری ِ بل، مشاهده کنیم.»
آیا ذهن انسان توسط فیزیک محدود شده؟
گر همبستگی بین اندازه‌ گیری‌ ها با آزمایش‌ های قبلی ِ بل مطابقت نداشته باشد، آن وقت نقض یا تخطی از نظریه کوانتوم وجود دارد که بیان دارد A و B توسط ِ عواملی خارج از قلمروی فیزیک استاندارد کنترل می‌ شوند. هاردی گفت: « وقتی سیستم‌ هایی را دارید که می‌ توانند به عنوان انسان آگاه یا سایر حیوانات آگاه تلقی شوند، و فقط نقض نظریه‌ کوانتوم را ببینید، قطعا هیجان‌ انگیز خواهد بود. نمی‌ توانم نتیجه‌ تجربی قابل توجه‌ تری از این را در فیزیک تصور کنم. می‌ خواهیم بحث کنیم که این به چه معناست.»
می‌ تواند بدین معنا باشد: که ذهن انسان (آگاهی) از همان مادّه‌ ای که فیزیک بر آن سیطره دارد، ساخته نشده است. علاوه بر این، می‌توان گفت که ذهن، به وسیله‌ اراده‌ آزاد قادر به غلبه بر فیزیک است. این احتمالا اولین باری است که دانشمندان در مورد مسئله‌ آگاهی به درک راسخ و پایداری دست می‌ یابند. هاردی گفت: «این نمی‌ تواند سؤال ما را حل کند اما قطعا نتیجه و وضعیتی قوی در خصوص مسئله‌ اراده‌ آزاد دارد.»


منبع: http://bigbangpage.com