تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش درآئین تكریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت : مدیریت بهینه منابع تنها راه خروج از چالش های آموزش و پرورش است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت بهینه منابع تنها راه خروج از چالش های آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش درآئین تكریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت : مدیریت بهینه منابع تنها راه خروج از چالش های آموزش و پرورش است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

مدیریت بهینه منابع تنها راه خروج از چالش های آموزش و پرورش است

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی درآئین تكریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی ، در ساختمان شهید رجایی ، اظهار كرد : امروزه سازمان های عمومی مانند آموزش و پرورش كه ماموریت شان ، خدمت به عموم مردم است همواره با دو چالش روبرو هستند اول افزایش سطح انتظارات و توقعات از این دستگاه ها و دوم كمبود منابع مالی كافی برای انجام فعالیت هاست.

وی افزود: در چنین دستگاه هایی هرقدر امكانات افزایش یابد دامنه ماموریت ها نیزگسترده می شود و تنها پاسخ به 2 چالش كمبود منابع و افزایش انتظارات ، مدیریت بهینه منابع است .

بطحایی ادامه داد : در آموزش و پرورش منابع مالی قابل توجه است اما بهره وری مناسب از این منابع صورت نمی گیرد و ممكن است گاهی اوقات اتلاف منابع را نیز شاهد باشیم . بنابراین همه باید برای افزایش بهره وری تلاش كنند .

وی ، آموزش و پرورش را یكی از متمركزترین سازمان های كشور بر شمرد و خاطر نشان كرد :باید پذیرفت روش های سنتی مرسوم ، دیگر درآموزش و پرورش پاسخگو نیست پس تمركزرا بایدكاهش داد زیرا ادامه روش های مدیریتی فعلی در آموزش و پرورش ، كاهش كیفیت را نیزدر پی خواهد داشت .

وزیر آموزش و پرورش گفت : هنر مسئولین در آموزش و پرورش باید این باشد كه با طراحی روش های جدید،  بهره وری از منابع را افزایش دهند و برای ورود به این عرصه نیازمند جرأت و جسارت هستیم زیرا سیستم به روش های سنتی عادت كرده است و ممكن است در برابر تغییرات مقاومت كند.

عضو كابینه تدبیر و امید تصریح كرد : البته هیچ روش سنتی را قبل از جایگزین كردن روش نوین كنار نخواهیم گذاشت .

وی ادامه داد : از زحمات چند ماهه آقای فرزانه سپاسگزاری می كنم و ایشان را فردی حرفه ای ، متخصص ، پاك دست و خداترس می دانم و ازآقای الهیار می خواهم مسیری كه آقای فرزانه درخصوص تمركز زدایی ، بودجه ریزی عملیاتی ، قیمت تمام شده و مدرسه محوری آغاز نموده است را ادامه دهد .

بطحایی ، الهیار را فردی مجرب درحوزه توسعه مدیریت دانست و تصریح كرد : مجلس شورای اسلامی وی را به عنوان یك كارشناس مورد قبول و مورد وثوق می شناسد بنابراین انتظار می رود با تسلطی كه وی بر برنامه ششم توسعه دارد شاهد مشكلات كمتری در آموزش و پرورش باشیم .

وی همچنین، مدرسه محوری ، تمركز زدایی ، تامین منابع با روش های جدید و پرهیز از به كارگیری روش های سنتی را ازجمله سیاست های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست .

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش