تبیان، دستیار زندگی
مدیركل دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان با بیان اینكه آموزش وپرورش به دنبال تقویت انجمن های اولیا و مربیان مدارس هستند، گفت: انجمن اولیا و مربیان توانمند می تواند به ارتقای كیفیت آموزش وپرورش در مدارس كمك كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجمن اولیا و مربیان توانمند می تواند به ارتقای كیفیت آموزش وپرورش در مدارس كمك كند

مدیركل دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان با بیان اینكه آموزش وپرورش به دنبال تقویت انجمن های اولیا و مربیان مدارس هستند، گفت: انجمن اولیا و مربیان توانمند می تواند به ارتقای كیفیت آموزش وپرورش در مدارس كمك كند.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

انجمن اولیا و مربیان توانمند می تواند به ارتقای كیفیت آموزش وپرورش در مدارس كمك كند

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش ازظهرامروز نورعلی عباسپور در نشست خبری پیرامون تشریح و تبیین برنامه های دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی جدید، اظهاركرد: در فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس هستیم و باید اولیای دانش آموزان نسبت به برخی وظایف انجمن درخصوص مشاركت در امور مدرسه و سرویس مدارس، اطلاعاتی داشته باشند و برگزاری این نشست می تواند سطح آگاهی های مردم را ارتقا دهد.

وی با بیان اینكه در بحث مشاركت اولیا در امور مدرسه، باید متناسب با قوانین موجودگام برداریم، تصریح كرد: در ماده، 11 قانون تشكیل شوراهای آموزش و پرورش، به صراحت از لزوم مشاركت مالی اولیا صحبت شده است؛ ولی مسئله، درخصوص چگونگی این مشاركت است كه در اصلاحیه ماده 11، این مشاركت را منوط به سه شرط، «خارج از فصل ثبت نام»، «اختیاری بودن» و «ارائه رسید پرداخت» كرده است و می تواند تا حدودی مشكلات مربوط را حل كند.

عباسپور ادامه داد: اولیا باید در قالب انجمن اولیا ومربیان بر دریافت و چگونگی انجام هزینه ها، نظارت داشته باشند و چنانچه در مدرسه انجمن اولیا و مربیان توانمند و مقتدر باشد، قطعا می ‌تواند به ارتقای فعالیت‌ های آموزشی مدرسه كمك كند.

مدیركل دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان ، با بیان اینكه بنابه قوانین برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش به دنبال مشاركت اولیا در سایر جنبه های مشاركت به غیر از منابع مالی باشد، ادامه داد: در سال گذشته اولیای دانش آموزان در بحث مشاركت نقدی مبلغ 184 میلیارد و 700 میلیون تومان و دربخش مشاركت های تخصصی و مهاریت مبلغ 181 میلیارد و900 میلیون تومان مشاركت داشته اند، كه تأكید آموزش وپرورش بر افزایش سهم مشاركت در بخش كمك های تخصصی و مهارتی به جای دریافت های صرفا مالی است.

وی تعیین نرخ سرویس مدارس را از دیگر مشكلات اولیا در ثبت نام دانش آموزان عنوان كرد و افزود: برای سامان دهی سرویس مدارس دو كارگروه مواد 19و18 پیش بینی شده كه كارگروه ماده 19، مربوط به موضوع سرویس مدارس تدوین قوانین و مسئولیت بوده و كارگروه ماده18، مربوط به حمل و نقل شهری و روستایی دانش آموزان می پردازد.

عباسپور با بیان اینكه یك میلیون و388 هزار دانش آموز در مناطق شهری از سرویس مدارس استفاده می‌كند، اظهاركرد: در كارگروه ماده 19 ، سه وزارتخانه كشور، راه و شهرسازی و آموزش وپرورش مشاركت دارند و هر وزارتخانه وظایف خاصی دارد به این صورت كه موضوعات فنی سرویس شامل صلاحیت های حرفه ای و سلامت اخلاقی و روانی راننده و مباحث فنی وسیله نقلیه در حیطه وزارت كشور، موضوع امنیت جاده ها و ایمنی راه ها در حیطه وزارت راه و شهرسازی و موضوعات تربیتی و آموزشی دانش آموز در سرویس مربوط به وظایف وزارت آموزش وپرورش است و این كارگروه با برگزاری جلساتی تا قبل از خرداد ماه هر سال نرخ سرویس مدارس را تصویب و برای اجرای آن شركت هایی را كه دارای مجوزهای لازم هستند، به آموزش وپرورش هر استان معرفی می كند.

وی اضافه كرد: مدیران مدارس موظفند ، در چارچوب قوانین و فقط با شركت های معرفی شده از طرف وزارت كشور وكارگروه ماده 18، قرارداد ببندد و خارج از این ضوابط عمل نكنند.

مدیركل دفتر مركزی  انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: كارگروه ماده 18، به مدیریت، ارزیابی وكنترل فرآیندهای حمل و نقل دانش آموزان درحوزه درون شهری و برون شهری می پردازد كه سهم این بخش، 303 هزار دانش آموز است و در سال گذشته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی دربودجه آموزش وپرورش برای كمك به سرویس مدارس روستامركزی و آموزش استثنایی، 500 میلیارد تومان اختصاص داد.

عباسپور با بیان اینكه درحال حاضر، 34 هزار و888 راننده زن فعالیت می كنند،‌گفت: آموزش وپرورش به دنبال افزایش سهم رانندگان زن در سرویس مدارس به ویژه در دوره ابتدایی و مدارس دخترانه است كه این موضوع را نیز با وزارت كشور مطرح كرده است.

وی از برگزاری آزمون جذب مدرسین آموزش خانواده در 16 مرداد ماه  امسال در سراسر كشور، خبر داد وگفت: برای جذب 1270 مدرس خانواده ، این آزمون را از بین 4 هزار و209 داوطلب با مدرك تحصیلی كارشناسی ارشد به بالاو با همكاری مركزی سنجش برگزار می كنیم كه پس از مصاحبه علمی، دوره هایی را برای توانمندسازی برگزیدگان درنظرگرفتیم تا بتوانند سطح آگاهی های اولیای دانش آموزان را در مواجهه با آسیب های اجتماعی، ارتقا دهند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش