تبیان، دستیار زندگی

با میگو چه غذاهایی درست می کنند؟

میگو؛ حیوان آبزی است که مصرف آن خواص زیادی برای سلامتی دارد و بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میگو

غذاهای دریایی از جمله غذاهای خوشمزه و پرخاصیت هستند که بهتر است در کنار مرغ و گوشت آنها را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید ؛تا از خواص آنها بهره مند شوید.

 یکی از انواع غذاهای دریایی، میگو می باشد که به کمک آن می توانید غذاهای خوشمزه ای درست کنید. این موجود آبزی حدود ده سانتی متر طول و بدنی دراز و کشیده دارد. میگو از سه قسمت سر و شکم و سینه تشکیل شده است که پوستی سختی روی آنها را پوشانده است. میگو گونه‌های بسیار زیادی دارد. فصل صید میگو در کشور ما از مرداد تا آبان است و پس از آن به دلیل اینکه فصل تخم گذاری میگو شروع می‌شود، صید میگو تا اردیبهشت ممنوع است.


طبع میگو

اغلب غذاهای دریایی طبع سرد دارند و در نتیجه بیشتر در فصول گرم خورده می‌شوند. اما میگو بر خلاف گوشت حیوانات دریایی طبع گرم و تر دارد و مصلح آن سکنجبین است و نباید تنها مصرف شود.

خواص میگو


میگو از غذاهای بسیار پرخاصیتی است که می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیرات مثبتی بگذارد و از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سرطان جلوگیری کند.

این غذا بسیار کم کالری است و باعث چاقی نمی‌شود و کسانی که قصد لاغر شدن دارند، می توانند آن را در برنامه ی رژیم غذایی خود قرار دهند.

کمبود روی در بدن،یکی از عوامل ریزش مو شناخته شده است. با افزایش مصرف میگو در رژیم غذایی خود، نیازهای روی بدن به راحتی برآورده می شود.

 اغلب غذاهای دریایی طبع سرد دارند و در نتیجه بیشتر در فصول گرم خورده می‌شوند. اما میگو بر خلاف گوشت حیوانات دریایی طبع گرم و تر دارد و مصلح آن سکنجبین است و نباید تنها مصرف شود.


از آنجایی که میگو شامل تمام مواد مغذی ضروری مانند کلسیم،فسفر،منیزیم، روی ،ویتامین (دی) است، برای ساخت استخوان قوی و محکم بسیار مفید است.

میگو دارای آنتی اکسیدان های متنوعی , به ویژه آستاگزانتین می باشد. آستاگزانتین یکی از چند آنتی اکسیدانی است که برای حفظ سلامتی چشم ها, تسکین خستگی و کمک به جلوگیری از شکست و از دست دادن بینایی استفاده می شود.

میگو دارای یک آنزیم فیبرینولیتیک است که لخته ها را از هم باز می کند. افرادی که سکته می کنند اگر در زمان مناسب به بیمارستان برسند و آنزیم فیبرینولیتیک به آنها برسد شانس خوبی برای بهبودی دارند. پس مصرف میگو می تواند قبل از اینکه این اتفاق ناگوار رخ دهد, لخته را نابود کند.


 انواع غذا با میگو


همانطور که گفتیم میگو از غذاهای دریایی پرخاصیت است . در ادامه مطلب طرز تهیه انواع غذا با این حیوان آبزی را بیان می کنیم.
میگو سوخاری

میگو سوخاری پفکی

میگو سوخاری پفکی ، غذای خوشمزه ای است که بافت ترد آن باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.این غذای خوشمزه را می‌توان با انواع چاشنی و در طعم های مختلف درست کرد.میگو سوخاری را می توانید در منزل به سادگی با مزه دار کردن آن با چاشنی مخصوص و سپس سرخ کردن در روغن، آماده کنید.

مواد لازم

میگوی پاک کرده  نیم کیلو

تخم مرغ یک عدد

آبلیمو

سیر سه حبه

آرد چند منظوره یک فنجان

نمک    

فلفل   

پودر سیر نصف قاشق

پودر پیاز نصف قاشق

آرد سوخاری یک فنجان

روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این غذای خوشمزه ، میگو را به روش صحیح پاک کردن آن، تمیز کنید و بشویید و در صافی قرار دهید تا آب آن خشک شود. جدا کردن دم میگو اختیاری است، در صورت تمایل می توانید دم میگو را جدا کنید.

سپس میگو را در ظرفی بریزید. آبلیمو، نمک، فلفل و سیر له شده را به میگو اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید. روی ظرف میگو، سلفون بکشید و ظرف را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا میگو مزه دار شود.

یک عدد تخم مرغ را در کاسه ای بشکنید ویک  قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید. تخم مرغ و آب را با چنگال خوب هم بزنید تا مخلوط شوند.

در کاسه‌ی دیگری یک فنجان آرد چند منظوره، نمک، ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل، نصف قاشق چای خوری پودر سیر و نصف قاشق غذاخوری پودر پیاز مخلوط کنید.

 سپس در کاسه‌ی دیگری یک فنجان پودر سوخاری بریزید و میگو‌ها را ابتدا در آرد ادویه دار بغلتانید تا سطح آن‌ها کاملا با آرد پوشیده شود و بعد در تخم مرغ بزنید. میگوهای آغشته به تخم مرغ را در آرد سوخاری بغلتانید تا اطراف آنها کاملا با آرد سوخاری پوشیده شود و همه میگوها را به همین روش برای سرخ کردن  آماده کنید و سپس آنها را روی یک سطح نچسب قرار دهید.

 


کمبود روی در بدن،یکی از عوامل ریزش مو شناخته شده است. با افزایش مصرف میگو در رژیم غذایی خود، نیازهای روی بدن به راحتی برآورده می شود.

 در مرحله ی بعدی روغن را در تابه‌ی گودی بریزید  و روی حرارت متوسط قرار دهید تا دمای آن به ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد برسد. برای تنظیم درجه حرارت روغن از یک دماسنج مخصوص آشپزی استفاده کنید و مراقب باشید دمای روغن از درجه حرارت مناسب، خیلی کمتر یا بیشتر نشود.

سپس میگو‌ها را به آرامی در روغن قرار دهید و فرصت دهید تا میگو‌های متوسط در یک یا دو  دقیقه و میگو‌های درشت‌تر به مدت ۳ دقیقه در روغن سرخ شوند.

پس از اینکه میگو‌ها به رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای درآمدند، با کفگیر سوراخ دار از روغن خارج کنید و به مدت یک دقیقه روی دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

میگو سوخاری پفکی شما با پودر سیر و پیاز آماده خوردن می باشد.
خورش میگو در کدو حلوایی برزیلی

خورش میگو در کدو حلوایی برزیلی

 بیشتر افراد غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو را به صورت گریل شده، کبابی، سرخ شده استفاده می کنند. ما در ادامه مطلب طرز تهیه روش خاص میگو را بیان می کنیم. در دستور پخت این غذا، میگو به شکل خورش پخته و طبخ میشود که احتمالا قبلا میگو را به این روش امتحان نکرده باشید.

مواد لازم برای خورش میگو در کدو حلوایی برزیلی


کدو حلوایی متوسط 1 عدد

روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری

میگو بزرگ 450 گرم

پیاز 1 عدد

فلفل هالوپینو 1 عدد

سیر 2 حبه

گوجه فرنگی 4 عدد

گشنیز تازه یک چهارم پیمانه

پنیر خامه ای 1 پیمانه

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

 برای تهیه این خورش خوشمزه ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد) به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید.سپس کدو تنبل را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس قسمت بالای آن را ببرید. با چاقو مواد داخل کدو تنبل را به همراه تخم های آن خالی کنید. سپس آن را داخل فویل آلومینیومی بپیچید. کدو تنبل را روی سینی فر قرار دهید .توجه داشته باشید که طرف برش خورده ی آن را به سمت پایین قرار دهید.

کدو حلوایی را به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا زمانی که تقریبا نرم شود. سپس آن را از فر بیرون بیاورید و از فویل آلومینیومی جدا کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.

سپس در قابلمه ای روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و داخل روغن زیتون داغ شده بریزید و آن را چند دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

سیر رنده شده یا له شده را به همراه فلفل هالوپینوی خرد شده به پیاز اضافه کنید و آن ها را هم چنددقیقه خوب تفت دهید.

 حالا میگوها را که از قبل پوست کنده و شسته اید، به شکل درسته داخل قابلمه بریزید و به مواد اضافه کنید. مجددا به تفت دادن ادامه دهید تا میگوها با سایر مواد ترکیب شوند و بپزند.

گوجه فرنگی ها را خرد کنید و به میگوها اضافه کنید. به خورش میگو نمک و فلفل بزنید و آن را طعم دار کنید و اجازه دهید مواد بپزند. هر چند دقیقه آن ها را کمی هم بزنید تا زمانی که گوجه ها بپزند و نرم شوند. بعد از حدود ۵ دقیقه خورش را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

نکته: برای طعم دار کرد خورش میگو می توانید از ادویه های دیگر مانند زردچوبه و یا آویشن نیز به دلخواه استفاده کنید.

با قاشق، پنیر خامه ای را داخل کدو تنبل بریزید و آن را در تمام قسمت های آن پخش کنید تا پنیر همه ی داخل کدو تنبل را بپوشاند و سپس خورش میگو را داخل کدو تنبل بریزید و آن را داخل فر که آن را از قبل گرم کرده اید، قرار دهید. ۲۰ دقیقه زمان برای پخت خورش میگو در کدو حلوایی کافی است. یعنی تا زمانی که داخل کدو تنبل کاملا نرم شود.

کدو حلوایی را از فر خارج کنید و روی خورش میگو کمی گشنیز تازه ی خرد شده بریزید و خورش آماده شده را به همراه برنج سرو و نوش جان کنید.
 میگو و سبزیجات تنوری

میگو و سبزیجات تنوری

این غذا طعم بی نظیری دارد و برای پختن آن به زمان زیادی نیاز ندارید. از مارچوبه، بروکلی یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید و یک غذای خوش طعم برای خود آماده کنید.

مواد لازم:

سیب‌زمینی خرد شده

روغن زیتون

نمک دریایی

سه عدد لیموی متوسط

  کره‌ی بدون نمک، ذوب شده

پودر فلفل سیاه

مارچوبه‌ی تازه، تمیز شده

کلم بروکلی خرد شده

میگو پوست کنده

 گشنیز تازه و خرد شده

طرز تهیه:


برای تهیه میگو و سبزیجات تنوری ، فر را روی دمای ۴۰۰ درجه از قبل گرم کنید. سیب‌زمینی را در یک تابه‌ی فر یک ردیف بچینید. روغن زیتون را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید. نمک دریا را روی آن‌ها بپاشید. هم بزنید تا ترکیب شوند. ۳۰ دقیقه آن‌ها را بپزید.سپس  آب لیمو، کره‌ی ذوب شده، فلفل سیاه و مقدار دیگری نمک دریایی را با هم ترکیب کنید.

سپس سیب‌زمینی‌ها را از فر بیرون بیاورید. آن‌ها را هم بزنید. مارچوبه، بروکلی و میگو را روی سیب‌زمینی بریزید. مخلوط آب لیمو را روی سبزیجات و میگو بریزید و این ترکیب را در فر قرار بدهید تا زمانی که میگو به رنگ صورتی روشن دربیاید و سبزیجات کمی نرم شوند. حدود ۱۰ دقیقه کافی است. در نهایت روی غذا را گشنیز بپاشید.غذای شما آماده است.
گوجه پلو با میگو
گوجه پلو با میگو

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه که می توانید با میگو درست کنید، گوجه پلو با میگو است.

  برای طعم دار کرد خورش میگو می توانید از ادویه های دیگر مانند زردچوبه و یا آویشن نیز به دلخواه استفاده کنید.


مواد لازم برای گوجه پلو با میگو


میگو پاک شده 1 کیلو

برنج 1 کیلو

گوجه فرنگی متوسط 2 عدد

سیب زمینی 5 عدد

شوید، گرد لیمو، روغن و پیاز

ادویه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

این غذا هم به آسانی تهیه می شود . برای آماده کردن آن ابتدا برنج را بشویید تا چند ساعتی خیس بخورد.

سپس در یک قابلمه متوسط آن را تا نصفه آب کنید. یک قاشق مرباخوری نمک در آن بریزید و روی حرارت بجوش بیاورید. میگوهای پاک شده را در آن بجوشانید.

 در همین زمان که میگوها را می جوشانید، سیب زمینی ها را پوست گرفته و خرد کنید. در یک تابه با کمی روغن آنها را سرخ کنید. پیاز ها را ریز ریز کنید و همراه با گوجه خرد شده سرخ کنید.

میگوها را داخل تابه پیاز و گوجه فرنگی بریزید و ادویه ها را همراه با گرد لیمو و کمی شوید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب سرخ شوند.سپس سیب زمینی سرخ شده را اضافه کنید. مواد را یکبار دیگر باهم تفت دهید و به همراه برنج در قابلمه بریزید و به مدت 15 الی 20 دقیقه دم کنید. گوجه پلو با میگو شما آماده خوردن می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .