تبیان، دستیار زندگی

چگونه خاویار بادمجان خوشمزه درست کنیم؟

خاویار بادمجان از غذاهای حاضری خوشمزه و پرطرفدار است که معمولا آن را به صورت کنسرو خریداری می کنند ؛ اما می توانید به راحتی آن را در منزل با کیفیت بالاتر درست کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاویار بادمجان
از مواداصلی مورد استفاده در این غذا، بادمجان است. کمتر کسی پیدا می شود که از بادمجان خوشمزه بگذرد. بادمجان را به هر طریقی که بخواهید مصرف کنید ، لذیذ و خوش طعم است.

این گیاه خوش طعم خواص فراوانی برای زیبایی، سلامتی و درمان بیماری ها مختلف دارد و سرشار از  فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین های (ب)، کلسیم، پتاسیم،ویتامین (آ) ، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین (ث) می باشد.

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشك است و مهمترین خاصیت آن كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می خواهند وزن كم كنند شد.

بادمجان تقریبا هیچ چربی یا کلسترولی ندارد، غذای بسیار سالمی برای افرادی است که تلاسش می کنند  وزن‌شان را از دست بدهند یا با مشکل چاقی مبارزه کنند. فیبر موجود در این گیاه خوراکی نیز بسیار سیرکننده است، و آزاد شدن گرلین را مهار می‌کند.

 در واقع فیبر موجود در بادمجان ، هضم غذا را آسانتر می کند و برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. فیبر حرکات روده را افزایش می‌دهد تا مواد زائد راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش عبور کنند، و در عین حال که حرکت لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کند، انقباض عضلات شل مواد غذایی را از طریق بدن عبور می‌دهند. در نهایت، فیبر، ترشح شیره‌ی معده را که سبب تسهیل شدن جذب مواد مغذی و پردازش مواد غذایی می‌شود، ‌تحریک می‌کند.

 


از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشك است و مهمترین خاصیت آن كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می خواهند وزن كم كنند شد.

 همچنین بادمجان برای استحکام و سلامت استخوان ها مفید است. بادمجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادمجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادمجان همچنین مقدار قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

 بادمجان خواص درمانی فراوانی دارد که ما در اینجا به همین چند مورد بسنده می کنیم و در ادامه طرز تهیه خاویار بادمجان را بیان می کنیم.

خوراک خاویار بادمجان ؛یک غذای اصالتا روسی است که به آن «ایگرا» می گویند؛ از آن دسته غذاهایی است که علیرغم سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

مواد لازم برای خاویار بادمجان:


بادمجان 2 عدد

گوجه فرنگی 2 عدد

پیاز درشت 1 عدد

فلفل دلمه ای 1 عدد

سیر 2 حبه

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)

در دستور تهیه این غذا، بادمجان ها را کبابی کردیم، ولی اگر تمایل به غذای چرب داشته باشید می توان بادمجان ها را سرخ کنید.


طرز تهیه:


برای تهیه این خوراک خوشمزه ابتدا بادمجان ها را روی توری کباب بگذارید و سپس روی شعله گاز یا منقل قرار دهید تا کبابی شوند. برای آنکه پوست بادمجان ها راحت کنده شود آنها را زیر آب سرد بگیرید و دستتان را روی بادمجان بکشید تا پوست آن جدا شود. بعد از پوست گیری بادمجان ها را ساطوری کنید و کنار بگذارید.

 در مرحله بعدی  خاویار بادمجان را اماده کنید . برای این کار ،داخل یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید. پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل روغن تفت دهید. وقتی پیازها کمی سبک شدند سیرهای خرد شده را هم به پیاز اضافه کنید. در فاصله ای که پیاز و سیر سرخ می شوند فلفل دلمه ای را نگینی خرد کنید. بهتر است مواد را ریز خرد کنید تا در خاویار بادمجان دیده نشود، زیرا ویژگی خاویار له بودن همه مواد است.

فلفل دلمه ای را هم به سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. گوجه ها را پوست بگیرید و رنده کنید، آنها را به همراه یک قاشق غذاخوری رب گوجه به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. این مواد را به خوبی تفت دهید تا گوجه ها و رب سرخ و حسابی خوشرنگ شوند. وقتی رنگ خاویار بادمجان به حد دلخواهتان رسید بادمجان های ساطوری را اضافه کنید، شعله را کم کنید و اجازه دهید غذا جا بیفتد.

نکته: رب گوجه فرنگی را در یک ماهیتابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید. وقتی که خامی رب گرفته شد به مخلوط پیاز و گوجه اضافه کنید.

بعد از گذشت 20 دقیقه نمک، فلفل قرمز و آبلیمو را به غذا اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر زمان دهید تا همه مواد کاملا پخته شود و مزه ها به خورد هم بروند.


نکات:


خوراک خاویار باید تند و تیز و چرب باشد اما میزان تندی و چربی آن کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.

اگر طعم ترش دوست نداشتید می توانید آبلیمو استفاده نکنید و یا اینکه به جای آبلیمو، آبغوره مصرف کنید.

 در دستور تهیه این غذا، بادمجان ها را کبابی کردیم، ولی اگر تمایل به غذای چرب داشته باشید می توان بادمجان ها را سرخ کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .