تبیان، دستیار زندگی

گزارش تیمی از پزشکان سازمان بهداشت جهانی که به چین رفته بودند

آیا اصلاً ویروس کرونا ناپدید خواهد شد؟

یکی از چیزهایی که اکنون ما را می‌ترساند این است که ویروس کرونا در کشورهای غربی در حال گسترش است و خیلی از افرادی که وضعیت حاد دارند در دهه‌های 20 و 30 و 40 زندگی خود هستند. این افراد جوان و سالم‌اند و هیچ بیماری یا مشکل دیگری در سلامتی خود ندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا ویروس
تیمی از پزشکان سازمان بهداشت جهانی که در ماه فوریه برای مطالعه وضعیت ویروس جدید کرونا به چین رفته بودند، گزارشی ارائه داده‌اند. در این مطلب پاسخ آن‌ها به بعضی از سؤال‌هایی که مطرح شده را می‌خوانید.


آیا انتظار دارید انتشار COVID-19 ادامه پیدا کند؟

ما می‌توانیم با نگاهی به جاهایی که در حال حاضر مبتلا هستند، جاهایی که هنوز درگیر نشده‌اند و همچنین جاهایی که بیماری از آنجا شروع شده، چیزهایی در مورد آینده بفهمیم. اگر الان به چین نگاه کنیم می‌بینیم که آن‌ها ویروس کرونا را در اوایل ژانویه شناسایی کردند، واکنش کامل نسبت به آن نشان دادند و حالا که در اواخر ماه مارس هستیم تخمین زده می‌شود که شاید در پایان این ماه به طور کامل از کرونا پاکسازی شوند، بنابراین سه ماه کامل با این ویروس درگیر بوده‌اند.
با نگاهی به اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه می‌توانیم ببینیم که واقعاً در دوره‌ی رشد قوی و بسیار سریع این ویروس هستیم. پس این کشورها هنوز ماه‌های پیش رو را درگیر ویروس جدید کرونا خواهند بود؛ اما با بررسی سایر قسمت‌های دنیا مانند آفریقا و هند می‌توانیم ببینیم که شیوع ویروس جدید کرونا تازه شروع شده است. هر چند این کشورها موارد بسیار بسیار کمی دارند اما باز هم می‌توانیم منحنی یک رشد بالقوه را ببینیم.

وضعیت این پاندمی را برای شش ماه آینده چگونه می‌بینید؟

انتظار داریم این بیماری همچنان در قسمت‌های گوناگون دنیا دیده شود اما باید شاهد افت منحنی شیوع ویروس کرونا در بخش زیادی از کره‌ی زمین باشیم. چالشی که با آن مواجهیم این است که بعد از این دوره دوباره به فصل آنفلوانزا می‌رسیم و یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌ها این است که آیا در آن زمان دوباره شاهد شیوع ویروس کرونا خواهیم بود یا نه؟

چالشی که با آن مواجهیم این است که بعد از این دوره دوباره به فصل آنفلوانزا می‌رسیم و یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌ها این است که آیا در آن زمان دوباره شاهد شیوع ویروس کرونا خواهیم بود یا نه؟


نگاه شما به آینده‌ای دورتر چگونه است؟ آیا اصلاً COVID-19 از بین خواهد رفت؟

چیزی که به نظر می‌رسد این است که ما قرار است با موج بزرگی از این بیماری در تمام دنیا روبرو باشیم مگر اینکه در نیمکره‌ی جنوبی اتفاق بسیار متفاوتی روی بدهد. و سؤال این است: چه اتفاقی؟ آیا این ویروس کاملاً از بین خواهد رفت؟ آیا قرار است در سیکلی از امواج که به صورت دوره‌ای تکرار می‌شوند قرار بگیریم؟ یا اینکه قرار است با سطح پایینی از بیماری اندمیک (محلی) مواجه شویم و با همان مقابله کنیم؟ بیشتر کارشناسان عقیده دارند اولین سناریو یعنی اینکه این ویروس از بین برود احتمال بسیار بسیار کمی دارد زیرا خیلی به راحتی در میان انسان‌ها انتقال می‌یابد، بنابراین احتمال بیشتر این است که ویروس جدید کرونا با موج کمتری وجود داشته باشد.
بخش بزرگی از این مسئله به رفتارهای ما به عنوان کشورها و جوامع بستگی دارد. اگر تست کرونا برای هر موردی انجام شود و موارد فوراً قرنطینه شوند، باید بتوانیم درصد ابتلا را بسیار پایین نگه داریم. اما اگر مواردی را طی این مدت بارها و بارها گوشزد شده رعایت نکنیم، هر بار که بی‌احتیاطی صورت بگیرد، به موج‌های شدید برخواهیم گشت. بنابراین وضعیت آینده از جهت ویروس کرونا توسط ما (درست به اندازه‌ی رفتارهای خود این ویروس) و واکنشی که نشان می‌دهیم تعیین می‌شود.

آیا دلیلی وجود دارد که نگران موج دوم عفونت‌ها در چین باشیم؟

مطمئناً بله و چین نیز نگران همین مسئله است. در سفری که به اطراف چین داشتیم، یکی از بارزترین مسائلی که طی صحبت با شهردارها و مسئولین دریافتیم (خصوصاً در مقایسه با کشورهای غربی)، با توجه به اینکه در خیلی از جاها، موارد ابتلا به شدت در حال کم شدن بوده است، آن‌ها در جواب به این سؤال که: «خب حالا چه قرار است بکنید؟» آن‌ها پاسخ دادند: «ما در حال ساختن تختخواب و خریدن ونتیلاتور هستیم و داریم خودمان را آماده می‌کنیم. ما انتظار نداریم این ویروس ناپدید شود اما توقع داریم بتوانیم کشور خود را اداره کنیم، اقتصاد را بگردانیم و سیستم سلامت و بهداشت خود را خوب پیش ببریم. ما نمی‌توانیم دوباره با شرایط بحرانی که تازه آن را پشت سر گذاشته‌ایم مواجه شویم».

چرا نرخ مرگ‌ومیر در ایتالیا این‌قدر بالا به نظر می‌رسد؟

ترکیبی از فاکتورها را باید مؤثر دانست. توزیع سنی در کشور ایتالیا مسئله‌ی مهمی است. ایتالیا دومین کشور پیر دنیا بعد از ژاپن است و افراد سالمند با شدت بیشتر دچار بیماری می‌شوند و بیشتر احتمال دارد در اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

چه کشورهایی در این موقعیت، آسیب‌پذیرترین هستند؟

همه آسیب‌پذیرند اما سؤال بزرگ این است که اگر این ویروس در کشورهای کم درآمدی مانند آفریقا که ظرفیت درمانی چندانی ندارند شیوع پیدا کند، چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد؟ و این یکی از چیزهایی است که هیچ‌کس دوست ندارد تصورش را هم بکند زیرا آمار و ارقام بسیار بالا خواهند بود. آیا رطوبت و دمای هوا کمکی می‌کند و می‌تواند تفاوتی ایجاد نماید؟ امیدواریم چنین باشد اما به وضعیت سنگاپور نگاه کنید که بسیار گرم و مرطوب است. بنابراین موقعیت در این کشورها می‌تواند بسیار سخت باشد.


گزارش‌هایی از فوت در اثر کرونا داریم که افراد دچار بیماری و عارضه‌ی دیگری نبوده‌اند. تیم تحقیقاتی شما در این مورد که ویروس جدید کرونا چه افرادی را می‌کُشد به چه نتیجه‌ای رسیده است؟

یکی از چیزهایی که اکنون ما را می‌ترساند این است که ویروس کرونا در کشورهای غربی در حال گسترش است و خیلی از افرادی که وضعیت حاد دارند در دهه‌های 20 و 30 و 40 زندگی خود هستند. این افراد جوان و سالم‌اند و هیچ بیماری یا مشکل دیگری در سلامتی خود ندارند.
ما نمی‌توانیم بفهمیم چرا عده‌ای از افراد سالم و جوان تا مرز شدت این بیماری پیش می‌روند و حتی می‌میرند و عده‌ای دیگر بهبود می‌یابند. ما هیچ معیاری برای توجیه و پیش‌بینی در دست نداریم.

پیام شما به افراد جوان در سراسر دنیا چیست؟

این یکی از جدی‌ترین بیماری‌هایی است که خیلی از ما پزشکان و محققان در عمر خود با آن روبرو شده‌ایم. ویروس کرونا برای خود شما، والدینتان، و به‌ویژه افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته و به طور کلی برای کل جامعه‌تان خطرناک است. شما تنها در یک جزیره زندگی نمی‌کنید و ایزوله نیستید بلکه بخشی از اجتماع خود هستید و قسمتی از زنجیره‌ی انتقال را تشکیل می‌دهید. اگر شما مبتلا شوید، مسئله را پیچیده‌تر می‌کنید و دیگران را نیز در معرض خطر قرار می‌دهید. هرگز یک بیماری جدید را دست‌کم نگیرید چون ناشناخته‌های زیادی در مورد آن وجود دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.