تبیان، دستیار زندگی

کارشناسان می‌گویند برای نابودی ویروس کرونا روی گرم شدن هوا حساب نکنید

با ادامه‌ی انتشار ویروس جدید کرونا، یکی از راه‌حل‌هایی که زیاد از کارشناسان شنیده‌ایم این است که: گرم شدن هوا جلوی شیوع ویروس جدید کرونا را خواهد گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کروناویروس
در آسیای جنوب شرقی، مراجع رسمی در اندونزی، دلیل اینکه تاکنون موردی از ویروس جدید کرونا در آنجا گزارش نشده را گرمای هوا دانسته‌اند. هوای اندونزی مثل هوای چین ساب تروپیکال (جنب حاره‌ای) نیست؛ اما کارشناسان و متخصصین بیماری‌های عفونی می‌گویند هرچند عواملی که باعث می‌شوند سایر ویروس‌ها طی ماه‌های تابستان عقب‌نشینی کنند می‌توانند بر این ویروس جدید کرونا که COVID-19 نام دارد به همان روش اثر بگذارند، اما راهی که ما را به این اطمینان برساند وجود ندارد و حتی اگر انتشار ویروس جدید کرونا با افزایش دمای هوا کُند شود، باز هم به این معنی نیست که به طور کل از بین رفته و خطری وجود ندارد.

چرا احتمال سرماخوردگی و آنفلوانزا در تابستان کم می‌شود؟

این ایده که شیوع COVID-19 با شروع فصل تابستان متوقف خواهد شد، یک زمینه‌ی قبلی دارد. سرماخوردگی معمولی بیشتر در زمستان و بهار شایع است و آنفلوانزا نیز بیشتر طی ماه‌های پاییز و زمستان شیوع دارد و فعالیت ویروس آنفلوانزا بین ماه‌های دسامبر و فوریه به اوج خود می‌رسد.

اگر همچنان شاهد انتقال ویروس جدید کرونا در کشورهای گوناگون باشیم، ریشه‌کن کردن این ویروس بسیار کار سختی خواهد بود. این خطر وجود دارد ویروس جدید کرونا در نهایت تبدیل به یک ویروس فصلی شود، بدون اینکه سیستم سلامت جهانی، مداخله‌ای موفقیت‌آمیز برای پیشگیری از انتشار این ویروس انجام داده باشد

این طور که پیداست ویروس جدید کرونا مانند سرماخوردگی معمولی و آنفلوانزا انتقال داده می‌شود. یعنی با تماس نزدیک با فرد مبتلا و از طریق ذرات تنفسی هنگامی که فرد بیمار عطسه یا سرفه می‌کند.
دلایل زیادی وجود دارد که عفونت آنفلوانزا و سرماخوردگی افت قابل توجهی دارد؛ اما یکی از دلایل اصلی آن این است که هوای گرم و مرطوب می‌تواند انتشار ویروس‌ها از طریق ذرات تنفسی را سخت‌تر کند.
ذرات و ترشحاتی که ویروس‌ها را با خود حمل می‌کنند در هوای گرم و مرطوب مدت زیادی نمی‌توانند معلق بمانند و هوای گرم باعث می‌شود ویروس با سرعت بیشتری از بین برود.
فعالیت انسانی نیز طی ماه‌های گرم تابستان تغییر می‌کند. افراد مدت زمان کمتری را در خانه یا فضای داخل سپری می‌کنند و همین باعث می‌شود کمتر در معرض تماس‌های نزدیک با همدیگر باشند (اصلی‌ترین راه انتقال ویروس).


هنوز زود است که فرض کنیم گرمای هوا، انتشار COVID-19 را متوقف خواهد کرد

کارشناسان می‌گویند هنوز مطمئن نیستند که شیوع COVID-19 با شروع فصل تابستان متوقف شود و در واقع عقیده دارند هنوز زود است که چنین نتیجه‌گیری کنیم، چون هنوز یک سال هم نشده که با این پاتوژن روبرو هستیم و همه چیز را در مورد آن نمی‌دانیم.
دانشمندان می‌گویند به احتمال زیاد فاکتورهای فراوان دیگری نیز وجود دارند که تعیین می‌کنند چه زمانی و چگونه این شیوع پایان خواهد یافت. مثلاً نرخ انتشار ویروس، مؤثر بودن روش‌های کنترل عفونت، سیستم ایمنی انسان و شرایط هوا همگی در تعیین سرنوشت این ویروس جدید نقش خواهند داشت.
ضمناً COVID-19 یک ویروس بسیار جدید است و هیچ ایمنی طبیعی در برابر آن در میان جمعیت انسان‌ها وجود ندارد، از این رو روی این مسئله نیز نمی‌توان حساب کرد. بررسی دو ویروس کُشنده‌ی دیگر از خانواده‌ی کرونا یعنی سارس (SARS) و مرس (MERS) می‌تواند به ما کمک کند بفهمیم COVID-19 در گرمای تابستان چگونه ممکن است رفتار کند. شیوع ویروس‌های قبلی خانواده‌ی کرونا، سارس و مرس، شواهد دقیق و آشکاری از فصلی بودن خود ارائه نداده‌اند. شیوع سارس در ماه جولای پایان یافت اما معلوم نیست هوا عامل آن بوده است. مرس نیز علامتی از فصلی بودن خود ارائه نداده است.

تابستان در همه‌ی سرزمین‌ها همزمان نیست

هرچند بزرگ‌ترین خوشه‌ی ویروس کرونا در نواحی بالای خط استوا – چین، کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن و ایران وجود دارد، اما این ویروس اکنون به تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب رسیده است.
کارشناسان هشدار می‌دهند حتی اگر تغییرات فصلی در نیمکره شمالی در تعداد موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا کاهشی ایجاد کند، می‌تواند به این معنی باشد که احتمال انتشار این ویروس در سایر نواحی بیشتر شده است.
نیمکره‌ی جنوبی یکی دو ماه دیگر تابستان خود را شروع می‌کند و این پتانسیل وجود دارد که کانون‌های انتقال ویروس در کره‌ی زمین جابجا شوند.

حتی اگر COVID-19 در تابستان ضعیف شود، ممکن است باز هم برگردد

کارشناسان هشدار می‌دهند حتی اگر ویروس جدید کرونا در تابستان فعالیت خود را از دست بدهد، در صورتی که سیستم سلامت عمومی در همان مرحله‌ی اول، شیوع این ویروس را کنترل نکند، باز هم احتمال برگشت COVID-19 وجود دارد.
اگر همچنان شاهد انتقال ویروس جدید کرونا در کشورهای گوناگون باشیم، ریشه‌کن کردن این ویروس بسیار کار سختی خواهد بود. این خطر وجود دارد ویروس جدید کرونا در نهایت تبدیل به یک ویروس فصلی شود، بدون اینکه سیستم سلامت جهانی، مداخله‌ای موفقیت‌آمیز برای پیشگیری از انتشار این ویروس انجام داده باشد.
دانشمندان به شیوع ویروس H1N1 در سال 2009 اشاره می‌کنند که از آوریل همان سال شروع شد. این ویروس با سازگاری پیدا کردن با انسان، یک الگوی فصلی پیدا کرد و اکنون بیشترین عفونت‌های ویروس H1N1 طی ماه‌های زمستان روی می‌دهند. خیلی از محققان عقیده دارند مراجع رسمی بهداشت و سلامت نباید به رسیدن ماه‌های گرم سال برای نابودی ویروس جدید کرونا خوش‌بین باشند و تصمیم‌ها و رویکردهای خود را بر این مبنا اتخاذ نکنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.