تبیان، دستیار زندگی

اطلاعاتی که در مورد کرونا در اینترنت می‌بینیم تا چه اندازه درست هستند؟

راست و دروغ‌های کرونایی!

این روزها اینترنت پُر است از خبرها و توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها در مورد ویروس جدید کرونا. واقعاً از کجا باید بدانیم کدام اطلاعات درست و کدام نادرست‌اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کروناویروس

آیا شستشوی بینی با آب‌نمک از شما در برابر ویروس جدید کرونا محافظت می‌کند؟

طبق گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد محلول آب‌نمک، ویروس کرونا را «می‌کُشد» و از شما در برابر ابتلا به آن محافظت می‌نماید.

آیا غرغره با دهان‌شویه جلوی ابتلا به این عفونت را می‌گیرد؟

یک سری از برندها ممکن است میکروب‌هایی را به مدت چند دقیقه از دهانتان پاک کنند، اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این دهان‌شویه‌ها از شما در برابر ویروس جدید کرونا محافظت نمی‌کنند.

آیا خوردن سیر کمکی می‌کند؟

این ادعای مشکوک در تمام رسانه‌های اجتماعی وجود دارد و حتماً شما هم با آن برخورد کرده‌اید. هرچند سیر ممکن است یک سری خواص ضدمیکروبی داشته باشد؛ اما شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد خوردن حبه‌های سیر از افراد در برابر ویروس جدید کرونا محافظت کند.

آیا حیوانات خانگی می‌توانند COVID-19 را منتشر کنند؟

شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می‌توانند ویروس جدید کرونا را انتقال داده یا به آن مبتلا شوند. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون بعد از دست زدن به حیوانات خانگی کمک می‌کند جلوی انتشار باکتری‌هایی که این حیوانات معمولاً حامل آن هستند گرفته شود، مثلاً ای کولای و سالمونلا.

آیا ویروس کرونا از طریق پُست هوایی منتقل می‌شود؟

افرادی که بسته‌های پُستی از چین دریافت می‌کنند در معرض ابتلا به ویروس جدید کرونا نیستند، زیرا این ویروس مدت زیادی روی اشیا زنده نمی‌ماند. به دلیل بقای کوتاه‌مدت ویروس کرونا روی سطوح، خطر انتشار از طریق محصولات و بسته‌هایی که طی چند روز یا چند هفته به دستتان می‌رسند بسیار کم است.

آیا واکسنی برای ویروس کرونا ساخته شده است؟

ویروس جدید کرونا نیاز به واکسن مخصوص خودش را دارد. واکسن‌های سینه‌پهلو مانند واکسن پنوموکال و هموفیلوس آنفلوانزای نوع B از شما در برابر ویروس جدید کرونا محافظت نمی‌کنند.

آیا محصولات سفیدکننده خانگی اثری روی ویروس جدید کرونا دارند؟

ضدعفونی‌کننده‌های کلردار، حلال‌ها، اتانول 75 درصد، پراستیک اسید و کلروفرم می‌توانند COVID-19 را روی سطوح سخت نابود کنند، اما اگر روی پوستتان استفاده کنید، اثری ندارند.

بیماران تاکنون علائمی از فیبروز ریه نشان نداده‌اند. فیبروز ریه زمانی رخ می‌دهد که بافت ریه زخم شده است. این ویروس در بیشتر مواردی که تاکنون دیده شده موجب سینه پهلوی شدید، سندرم حاد تنفسی یا نارسایی کلیه شده اما فیبروز دیده نشده است


آیا نوشیدن آب واقعا موثر است؟

ادعا: همه‌ی افراد باید دهان و حلق خود را همیشه مرطوب نگه دارند تا هرگز خشک نشود. هر 15 دقیقه چند جرعه آب بنوشید زیرا حتی اگر ویروس جدید کرونا وارد دهانتان شود، با نوشیدن آب و مایعات، ویروس از دهان و مری‌تان پاک شده و وارد معده می‌شود و در آنجا اسید معده، ویروس‌ها را خواهد کُشت.
واقعیت: نوشیدن آب جلوی کم آب شدن بدن را می‌گیرد اما نمی‌تواند جلوی ابتلای کسی به ویروس جدید کرونا را بگیرد. بنابراین ادعای بالا نادرست است. هرچند پزشکان توصیه می‌کنند بیشتر مایعات مصرف کنید، اما نوشیدن مایعات فراوان مانع ابتلای ویروس نخواهد شد. پزشکان همیشه به افراد سالم و بیمار توصیه می‌کنند بیشتر مایعات مصرف کنند و غشای موکوس را مرطوب نگه دارند تا احساس بهتری داشته باشند و هرگز ثابت نشده که نوشیدن مایعات مستقیماً می‌تواند از شما در برابر ویروس‌ها محافظت کند.


آیا ماسک جراحی می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند؟

ماسک‌های جراحی و پزشکی به تنهایی نمی‌توانند جلوی ابتلای افراد به ویروس جدید کرونا را بگیرند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تنها افرادی که علائم سرفه و تنفس سخت را دارند باید ماسک بزنند تا بیماری را به دیگران انتقال ندهند. شواهدی موجود نیست که نشان دهد ماسک از افراد در برابر بیماری محافظت می‌کند.
بیشتر بخوانید

اصول ماسک زدن

آیا ویروس جدید کرونا می‌تواند 50 درصد ریه را فیبروز کند؟

این ادعا نادرست است. کارشناسان می‌گویند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویروس جدید کرونا سبب فیبروز ریه‌ها می‌شود. بیماران تاکنون علائمی از فیبروز ریه نشان نداده‌اند. فیبروز ریه زمانی رخ می‌دهد که بافت ریه زخم شده است. این ویروس در بیشتر مواردی که تاکنون دیده شده موجب سینه پهلوی شدید، سندرم حاد تنفسی یا نارسایی کلیه شده اما فیبروز دیده نشده است. افرادی که دچار ویروس جدید کرونا می‌شوند ممکن است در عرض دو روز تا 14 روز علائم را بروز بدهند.

آیا استفراغ خونی هم از علائم ویروس جدید کرونا است؟

در اواخر ژانویه یک ویدیو در فیس‌بوک منتشر شد با این توضیح که یک مرد در قطاری در چین بعد از ابتلا به ویروس جدید کرونا، خون استفراغ می‌کند. این ویدیو در واقع مربوط به یک سال پیش بوده و نشان می‌داد که مرد در حال مبارزه با سرطان کبد بوده است. علائم COVID-19 شامل تب، سرفه و تنگی نفس می‌شوند.

آیا ویروس کرونا رنگ خون را تغییر می‌دهد؟

یک ویدیو در شبکه‌ها مجازی منتشر شده که در آن مردی ادعا می‌کند دانشمند است و در یک لابراتوار، دو نمونه خون را تست می‌کند. او یکی از نمونه‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید این خون که سالم است، قرمز روشن بوده و شفاف است. سپس نمونه‌ی دیگر را نشان داده و توضیح می‌دهد که این خون، بنفش‌رنگ بوده و مربوط به یک «بیمار صفر» کرونایی است. سپس کسی که این ویدیو را ساخته می‌گوید که قصدش شوخی بوده است.

برای پیشگیری این موارد مهم‌ترین‌ها هستند:
برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، همیشه غذاهای خام را کاملاً بپزید.
همچنین توصیه شده است که از تماس مستقیم با افراد بیمار خودداری کنید.
مکرراً شستن دست‌ها با آب و صابون می‌تواند جلوی ابتلا به این عفونت را بگیرد.
همچنین می‌توانید از ژل ضدعفونی‌کننده بر پایه‌ی الکل در زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید استفاده کنید.
اگر سرفه و عطسه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یا داخل آرنجتان بپوشانید. اگر این ویروس را داشته باشید و خودتان ندانید، سرفه و عطسه کردن به این طریق کمک می‌کند خطر انتشار ویروس را کمتر کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.