تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌ی جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در مورد کروناویروس:

سالمندان تا جایی که ممکن است از خانه خارج نشوند

علاوه بر سالمندان، افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند مشکلات ریوی یا قلبی، دیابت یا نقص عملکرد ایمنی هستند نیز نباید از خانه خارج شوند. چون این مهم‌ترین کاری است که برای اجتناب از تماس رو در رو با سایرین می‌توان انجام داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سالمندان و کرونا
طبق این توصیه، افراد بالای 60 سال و کسانی که دچار مشکلاتی در سلامتی خود هستند اکیداً باید از قرار گرفتن در میان جمع خودداری نمایند. این دو گروه از افراد باید از رفتن به فروشگاه‌های شلوغ و پرتردد نیز پرهیز کنند.
علاوه بر سالمندان، افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند مشکلات ریوی یا قلبی، دیابت یا نقص عملکرد ایمنی هستند نیز نباید از خانه خارج شوند. چون این مهم‌ترین کاری است که برای اجتناب از تماس رو در رو با سایرین می‌توان انجام داد.
در مطالعه‌ای جدید که تاکنون بزرگ‌ترین مطالعه روی COVID-19 بوده است معلوم شد نرخ مرگ‌ومیر در میان بیماران بالای 80 سال نزدیک به 15 درصد بوده است، در حالی که نرخ مرگ و میر متوسط این ویروس در موارد دیگر 2.3 درصد می‌باشد.
مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داده بچه‌های 10 سال به پایین، یک درصد از آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا را تشکیل می‌دهند و افراد 30 تا 79 سال تقریباً 90 درصد از مبتلایان را شامل می‌شوند.
هرچند اطلاعاتی که تاکنون در دست است نشان می‌دهد بیشتر موارد ابتلا به COVID-19 خفیف بوده‌اند اما گزارشی از چین نشان می‌دهد 16 درصد از موارد این بیماری، شدید هستند.
افراد سنین بالا و آن‌هایی که داروهایی بابت بیماری خود مصرف می‌کنند، مثلاً داروهای فشارخون بالا و دیابت، باید به اندازه‌ی کافی دارو در دسترس خود داشته باشند.
طبق توصیه‌ی کارشناسان و دانشمندان، بهترین راه کاهش احتمال ابتلا به ویروس جدید کرونا، همچنان دوری از افرادی که علائم بیماری را دارند می‌باشد تا از قرار گرفتن در معرض این ویروس جلوگیری شود.

توصیه شده است در این روزها که ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است، ویزیت‌های پزشکی که واقعاً ضروری نیستند به زمانی مناسب‌تر موکول شوند. مثلاً هیچ اجباری وجود ندارد که برای ویزیت سالیانه‌ی چشم و بینایی خود، در این روزها به چشم‌پزشک مراجعه کنید


دیگر توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
. دست نزدن به چشم‌ها، دهان و بینی
. در خانه ماندن هنگام بیماری
. پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه با دستمال و سپس دور انداختن آن
. تمیز و ضدعفونی کردن سطوحی که زیاد لمس می‌شوند با اسپری‌های تمیزکننده‌ی خانگی

COVID-19 بسیار شبیه آنفلوانزای فصلی است. 70 تا 85 درصد از تمام موارد مرگ‌های ناشی از آنفلوانزا، و 50 تا 70 درصد از موارد بستری مرتبط با آنفلوانزا، مربوط به افراد 65 سال به بالاست.

چرا سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند؟

پیر شدن به تنهایی دردسرهای خودش را دارد و در اغلب موارد با درد و ناراحتی‌هایی مانند مشکلات قلبی و فشارخون و ... همراه است و حالا یک ویروس جدید هم به این دردسرها اضافه شده است.
افراد سالمند نه تنها بیشتر احتمال دارد دچار عفونت ناشی از ویروس جدید کرونا شوند بلکه احتمال اینکه در اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند نیز بیشتر است.
البته این آمار و احتمال‌ها عجیب نیستند. با توجه به اینکه بیشتر افراد سالمند دچار مشکلاتی در سلامتی خود هستند و در حال حاضر بیشتر هم دچار استرس فیزیکی و روحی می‌شوند و البته سیستم ایمنی‌شان نیز نسبت به بقیه توان کمتری دارد، چندان دور از انتظار نیست که مانند بقیه، توانایی مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها را ندارند. ضمناً احتمال قرار گرفتن افراد سالمند در معرض هرگونه پاتوژنی، اغلب بیشتر از سایر افراد بزرگسال است.
همچنین افراد سنین بالاتر به دلیل مشکلات سلامتی و عوارضی که با آن‌ها درگیر هستند معمولاً بیشتر به پزشک‌ها و متخصص‌های جورواجور مراجعه می‌کنند و هر بار ویزیت پزشکی به معنی وارد شدن به محیطی است که می‌تواند پُر از میکروب و ویروس باشد.
توصیه شده است در این روزها که ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است، ویزیت‌های پزشکی که واقعاً ضروری نیستند به زمانی مناسب‌تر موکول شوند. مثلاً هیچ اجباری وجود ندارد که برای ویزیت سالیانه‌ی چشم و بینایی خود، در این روزها به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
این را نیز به خاطر داشته باشید که نحوه‌ی عملکرد و ظاهر شدن COVID-19 در بدن یک فرد جوان با بدن یک فرد سالمند متفاوت است. افراد سالمند ممکن است در اثر ابتلا به این ویروس، تب نکنند بنابراین چک کردن دمای بدن همیشه هم عفونت را برملا نمی‌کند. برای همین افراد سالمند و خانواده‌های آن‌ها باید نسبت به علائم غیرمعمول‌تر ِ COVID-19 مانند زمین خوردن یا فراموشی که می‌توانند از علائم عفونت باشند (حتی اگر علائم معمول‌تر این ویروس مشاهده نمی‌شوند) هوشیار و متوجه باشند.
ویروس جدید کرونا ممکن است به این زودی‌ها دست از سرما برندارد. یعنی باید تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را هم در مورد خودتان و هم در مورد افراد سالمند خانواده همچنان تا مدت‌ها رعایت کنید.
بزرگ‌ترهای ما همان کسانی هستند که وقتی ما کوچک و آسیب‌پذیر بودیم از ما مراقبت کردند و حالا نوبت ماست که مراقب سلامت جسم و روحشان باشیم.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.