تبیان، دستیار زندگی

در شرایط سخت اقتصادی چطور می‌توانیم نذری بدهیم؟

نذری‌هایی برای روزهای سخت

عزاداری بر امام حسین (ع) اجر فراوانی دارد و بسیار به آن توصیه‌شده است؛ در این میان به اطعام در ماه محرم و صفر هم تأکید بسیار شده است. اما با توجه به گران شدن گوشت و اقلام خوراکی خیلی از خانواده‌ها مانند سال‌های گذشته توان نذری دادن را ندارند. در این میان راه‌های دیگری هم هست که با هزینه‌ی کمتر بتوان یاد و حب امام حسین را در دل دیگران زنده نگه داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نذری، ماه محرم، شرایط اقتصادی، سال تحصیلی، لوازم تحریر،اجره خانه، مستاجر،مسافرکشی، صلواتی،دارو، بیماران، زندان، آزادی زندانی، اهدای خون، پلاکت خون، پلاسما، وفات، عزاداری، امام حسین

نذر لوازم‌التحریر

مصادف شدن محرم امسال با آغاز سال تحصیلی جدید این فرصت را فراهم می‌کند تا اسباب درس را برای این کودکان فراهم کنید. در بازار، قیمت دفتر دولتی ۴۰ برگ(بسته ۵ عددی) 17,500 تومان، دفتر مشق ۱۰۰ برگ فنری جلد مقوایی 3,700 تومان، مداد‌ نوکی 2000 تومان، خودکار 1400 تومان، جامدادی 4000 تومان، پاک‌کن 3000 تومان، تراش 2000 تومان، کوله‌پشتی 48000 تومان است. حال اگر نذر کنید که همه این وسایل را برای 2 دانش‌آموز بی‌بضاعت تهیه کنید در مجموع می‌شود 163 هزار تومان.

نذر نگرفتن اجاره خانه در دو ماه محرم و صفر

اگر صاحبخانه هستید می‌توانید با توجه به بضاعتتان از مستاجرتان اجاره نگیرید. در واقع اگر اجاره منزلی یک‌ میلیون و پانصد هزار تومان باشد، اجاره نگرفتن در این دو ماه مساوی می‌شود با سه میلیون تومان نذری دادن.
اگر هم خودتان صاحبخانه نیستید می‌توانید اجاره خانه یک نیازمند در حاشیه شهر را در این دو ماه بپردازید.

نذر مسافرکشی صلواتی

هستند کسانی که در ایام خاصی همچون اعیاد و وفات ائمه معصومین علیه‌السلام مسافرکشی صلواتی انجام می‌دهند. نذر کرایه صلواتی در محرم و جابه‌جایی عزاداران امام حسین(ع) به شکل رایگان هم یکی دیگر از نذرهای جالب و ارزان‌قیمتی است که ثواب آن به پایتان نوشته خواهد شد.

نذر دارو

این روزها با افزایش قیمت ارز، قیمت دارو هم سر به فلک کشیده است و عده ای به خاطر ناتوانی مالی در تهیه دارو جانشان به خطر می‌افتد. با توجه به بضاعت مالی‌تان می‌توانید مقداری از هزینه درمان یک بیمار را متقبل شوید.

نذر آزاد کردن زندانیان جرائم غیر عمد و محکومان مالی

اگر سری به سازمان زندان‌ها بزنید، افرادی را خواهید دید که تنها برای 2 میلیون تومان پشت میله‌های زندان افتاده‌اند و دیگر نان‌آوری برای همسر و فرزندانشان نیست. نذر رهایی از بند یک زندانی نذر متفاوت دیگری است که باعث می‌شود تا همیشه دعای خیر پشت سرتان باشد. حتی اگر نمی‌توانید به‌تنهایی یک زندانی را آزاد کنید، می‌توانید با کمک از خیرین و یا تشکیل گروه‌هایی به‌صورت چند نفره در آزاد کردن یک زندانی شریک شوید. علاوه بر این خیلی از اپلیکیشن‌ها مثل آپ، باد صبا و سکه هم بخشی برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد در نظر گرفته‌اند.

نذر اهدای خون

سازمان انتقال خون در این ایام طرح نذر خون را به راه انداخته است. طرحی که باعث شد افراد زیادی در این راه قدم بردارند. نذر اهدای پلاسما و پلاکت خون در فرآیند درمان بیماران مؤثر است. برای اهدای خون می‌توانید به مراکز انتقال خون مراجعه نموده و در صورت اقدام به این نکات توجه نمایید:
- کارت شناسایی عکس‌دار به همراه داشته باشید.
- خانم‌ها سه بار در سال و آقایان چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.
- تا دو ساعت بعد از اهدای خون به‌ هیچ‌ عنوان سیگار نکشید و ورزش نکنید.
- 2 تا 4 ساعت قبل از اهدای خون حتماً غذا بخورید.
- افرادی که مبتلابه بیماری‌های صرع، قلب و ریوی هستند نباید برای اهدای خون اقدام کنند.