تبیان، دستیار زندگی

شربت گیاهی کاهنده استرس، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش غرفه

قطعا همه شما در طول زندگی استرس و اضطراب را تجربه کرده اید. اساساً استرس و اضطراب از جواب های غیر تخصصی بدن به مشکلات و هم چنین حس نیاز شما برای پیشرفت و تغییر در زندگی تان ناشی می شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
شربت گیاهی کاهنده استرس، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش غرفه
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: تهیه ی شربت گیاهی با استفاده از عصاره گیاه بابونه و گل محمدی برای کاهش استرس در موش صحرایی معتاد شده به مورفین
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 6
نام استاد: خانم معصومه غلامی
دانش آموزان: پریا حقیقی، دنیا صفری، شیدا شکوهی زاده

چکیده:
قطعا همه شما در طول زندگی استرس و اضطراب را تجربه کرده اید. اساساً استرس و اضطراب از جواب های غیر تخصصی بدن به مشکلات و همچنین حس نیاز شما برای پیشرفت و تغییر در زندگیتان ناشی می شود. نیازها و خواسته های زیادی در زندگی موجود است که می تواند منجر به استرس و اضطراب شود اما مشکلات مالی، دغدغه های کاری و نیازهای عاطفی در صدر همه این نیازها قرار می گیرند. البته نباید فراموش کرد که اتفاقات زندگی هم می توانند باعث استرس شوند.
اثرات فیزیولوژیکی متداول استرس سردرد، درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده و بدخوابی هستند.
هم چنین استرس با اثر مستقیم بر روی خلق و رفتار شما، منجر به علائمی مانند اضطراب، بی قراری، فقدان انگیزه، تحریک پذیری، خشم غیر ضروری، غم و اندوه، افسردگی و انزوای اجتماعی می گردد.
استرس می تواند حاد یا مزمن باشد. استرس بیش از حد می تواند عوارضی فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی، اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته باشد. نکته جالب اینجاست که استرس حتی میزان لذت شما را از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

خواص بابونه:
بابونه گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کند.
· برای مبارزه و درمان استرس شما می توانید روزانه 4 فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.
· شما هم چنین می توانید گل بابونه تازه یا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنید و به عنوان تسکین دهنده اعصاب مصرف نمایید.
· شما حتی می توانید از این گیاه به عنوان مکمل نیز استفاده نمایید. برای انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

خواص گل محمدی:
علاوه بر عطر استثنایی این گیاه ارزشمند، خواص دارویی آن نیز از دیرباز شناخته شده بود. بقراط حکیم آن را برای دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم تجویز می کرد. عصاره گلبرگ آن برای زخم های دهان، سردرد، گلودرد و به عنوان تب بر و همچنین در رفع بی خوابی و درمان استفراغ استفاده می گردید.
اسانس گل محمدی از پیچیده ترین فرآورده های معطر است که در آن حدود 500 ترکیب وجود دارد و هنوز بسیاری از ترکیبات آن شناسایی نگردیده است، به همین دلیل رعایت اصول برداشت و استخراج اسانس و گلاب در گل محمدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در غیر این صورت بسیاری از ترکیبات ظریف و ارزشمند آن در معرض تخریب قرار می گیرند.
شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماری های گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است.
امروزه در اکثر منابع علمی از گل ها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می شود و خواص درمانی آن مورد تأکید قرار می گیرد.
افشره گل محمدی عمدتاً به عنوان نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد تنیدگی (استرس) مصرف می گردد. به همین دلیل در مجالس ختم استفاده از گلاب برای مصیبت دیدگان مرسوم است.
علاوه بر آن گل محمدی تقویت کننده قلب است. استفاده از گل محمدی موجب کاهش التهاب می گردد و از این رو می تواند به عنوان مسکن درد به ویژه درد های مفصلی استفاده گردد.
شربت گیاهی کاهنده استرس، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش غرفه

  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی