تبیان، دستیار زندگی

آهن قابل آشامیدن، دستاورد برتر دبستان رسا در بخش تقدیری غرفه

چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود و در سه نوع اصلی سبز، اولانگ و سیاه در بازار وجود دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
آهن قابل آشامیدن، دستاورد برتر دبستان رسا در بخش تقدیری غرفه
مقطع: دبستان
موضوع: آهن قابل آشامیدن (چگونگی دفع آهن توسط چای)
نام مدرسه: رسا
نام استاد: آقای یوسف ناصرزاده
دانش آموزان: دیانا رشیدی، دیانا رعنایی، رکسانا گلستان

چکیده:
چای، پس از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار و پرمصرف در کشور ما و برخی دیگر از کشورهای دنیاست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زیاد چای می نوشند، لازم نیست نگران مضرات این عادت تان باشید چون بررسی ها نشان داده است نوشیدن چای به ویژه چای سبز فواید زیادی برای سلامت دارد. 

چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود و در سه نوع اصلی سبز، اولانگ و سیاه در بازار وجود دارد اما چای سبز به خاطر خواص درمانی اش در جهان شناخته شده تر است. چای سبز حداقل ۴ هزار سال است که در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. چینی ها از قدیم با خواص درمانی چای سبز آشنا بودند و از آن به عنوان دارو در درمان ناراحتی های مختلف مانند خونریزی، ناراحتی های گوارشی، سردرد و افسردگی استفاده می کردند اما استفاده از چای سبز  فقط به چینی ها و شرقی ها که عادت به نوشیدن چای دارند محدود نشد و کم کم به خاطر خواص درمانی‌اش در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.

محققان دانشگاه پوردو نیز دریافتند ترکیبات موجود در چای سبز مانع رشد سلول های سرطانی می شود. هم چنین نتایج مطالعه های دیگر نیز نشان داد نوشیدن چای سبز سطح کلسترول تام خون را پایین می آورد و نسبت کلسترول خوب (HDL)به کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد.

به طور کلی بررسی ها نشان داده است که نوشیدن چای سبز در پیشگیری و بهبود بیماری هایی مانند سرطان، آرتریت روماتویید، بالا بودن میزان کلسترول خون، بیماری های قلبی و عروقی و عفونت موثر است.   

هر وقت موضوع فواید چای برای سلامت مطرح می شود بیشتر درباره فواید چای سبز صحبت می شود اما سوال اینجاست که آیا انواع دیگر چای این ویژگی های سلامتی را ندارند؟ چای سبز، اولانگ و سیاه همه از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند و آن چه چای سبز را متمایز می کند فرآیند تهیه آن است. فرآیند تهیه چای سبز کوتاه تر است و به اندازه سایر انواع چای تخمیر نمی شود و به همین دلیل آنتی اکسیدان هایش حفظ می شوند. برگ‌های چای سبز بخار داده می‌شوند و این از اکسیداسیون ترکیبات EGCG   پیشگیری می کند. در مقابل انواع دیگر چای از تخمیر برگ های چای تهیه می شوند که در نتیجه EGCG  به ترکیبات دیگری تبدیل می شوند که به اندازه آن در پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها موثر نیستند.

سوال پروژه :
آیا چای، بر روی آهن موجود در مواد غذایی اثر می گذارد ؟

فرضیه :
من حدس می ‌زنم که چای سیاه،  باعث دفع آهن برخی از مواد غذایی می‌ شود.


منابع:
1-     کتاب تغذیه انسان، تالیف : دکتر حسین جلالی، نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، چاپ اول،1391
2-     کتاب 40 آزمایش شیمی، مترجم : فاطمه قوشه
3-    English book :Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology vol4
4-    English book:  Ukra_Mark_Dr_Tea  
5-     http://www.hamshahrionline.ir
6-     http://www. worldfood.ir 


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی