تبیان، دستیار زندگی

كتابخانه‌ های مدارس مناطق مرزی و محروم تجهیز می شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال مبلغ یك میلیارد و پانصد میلیون تومان صرف خرید كتاب و تجهیز كتابخانه‌های مدارس مناطق مرزی و محروم می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
كتابخانه‌ های مدارس مناطق مرزی و محروم تجهیز می شود
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی فیض در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره كتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، افزود: وقتی ما ذهن دانش‌آموزان مان را با فرمول‌های فیزیك و شیمی پركرده‌ایم، دیگر جایی برای كتابخوانی باقی نمی‌گذاریم.
 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: قرار بوده است كه دانش آموزان علاوه بر كسب دانش، خلاق، متفكر و كتابخوان باشند؛ مهارت‌های زندگی را آموخته باشند و تعامل با دیگران و انجام كارگروهی را بلد باشند، در حالی كه ما زندگی بچه‌ها را با شن و ماسه پر كرده ایم و جایی برای چیزهای مهم‌تر باقی نگذاشته‌ایم.
وی با تاكید بر این كه برای ارتقای جایگاه معلم باید به یك جریان فرهنگی دامن زد،‌ خاطر نشان كرد: دانشگاه فرهنگیان برای تربیت تربیت نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش ایجاد شده است، لذا تعریف رشته‌های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان نباید تابع سیاست های وزارت علوم باشد.
فیض برپایی جشنواره كتاب‌های آموزشی- تربیتی رشد را دارای اثرات مثبت عنوان كرد و افزود: اعتقادم این است كه برای آنكه چرخ‌دنده‌های جشنواره روان تر و بهتر حركت كند، ‌باید آن پشتوانه‌‌های ساختاری زیر ساخت‌های تعاملاتی مناسب را ایجاد كنیم و برای این كار بهتر است ما در برنامه ریزی‌های سازمان حضور داشته باشیم .
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه عمل كردن به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر این كه هر منبع آموزشی برای ورود به مدرسه باید مجوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بگیرد نیازمند همفكری و هم آهنگی بیشتر است، متذكر شد:  نباید به دیگران به چشم رقیب نگاه كنیم. باید روی یك مجموعه اهداف تربیتی به توافق و اجماع برسیم و این موضوع هم باید در جایی فراتر  از ما و سازمان پژوهش باشد تا زمانی كه اهداف تربیتی مشترك جایی مصوب نشود، این مصوبه قابل اجرا نخواهد شد.
وی با اشاره به تفاهم با وزارت ارشاد در خصوص تجهیز كتابخانه افزود: قرار شده است امسال هم مبلغ یك میلیارد و پانصد میلیون تومان صرف خرید كتاب و تجهیز كتابخانه‌های مدارس مناطق مرزی و محروم شود. همچنین برای تجهیز كتابخانه‌های درون كلاسی، با معاونت‌های آموزش متوسطه و ابتدایی تعاملاتی برقرار كرده‌ایم و قرار شده آنها اسامی و تركیب این كتاب‌ها را پیشنها د بدهند.
فیض در پایان با بیان اینكه فضای امروز، بچه ها را صرفاً به سوی كتاب‌های درسی می‌برد یادآور شد: در دهه‌های گذشته معلمان ما خودشان به شدت كتاب می‌خواندند و پر بودند. معلمی كه پر باشد می‌تواند دانش آموز را به خواندن تشنه كند . مشكل دیگر تنگ نظری های فرهنگی است كه مشكلات بسیاری ایجاد كرده است ما به جای اینكه میدان بروز اندیشه‌های متفاوت را وسیع تر كنیم،‌آن را تنگ تر می‌كنیم و حواسمان نیست كه این پالایش‌ها چه بلایی بر سر فرهنگ و اندیشه می‌آورد.      ‌



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش