تبیان، دستیار زندگی
بارم‌بندی كتاب‌های درسی دوره‌های متوسطه نظری و پیش‌دانشگاهی اعلام شد خبرگزاری پانا: جدول بارم‌بندی، حذفیات و تغییرات كتاب‌های درسی دوره‌های متوسطه نظری و پیش‌دانشگاهی در سال تحصیلی 89 ـ 88 اعلام شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارم‌بندی كتاب‌های درسی

 بارم‌بندی كتاب‌های درسی

بارم‌بندی كتاب‌های درسی دوره‌های متوسطه نظری و پیش‌دانشگاهی اعلام شد

خبرگزاری پانا: جدول بارم‌بندی، حذفیات و تغییرات كتاب‌های درسی دوره‌های متوسطه نظری و پیش‌دانشگاهی در سال تحصیلی 89 ـ 88 اعلام شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف كتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، جدول بارم‌بندی، تغییرات و حذفیات دروس ریاضی (1)، قرآن و تعلیمات دینی(1) پایه اول را اعلام كرد.

در بخشنامه صادره این دفتر آمده است: درس قرآن و تعلیمات دینی سال اول دبیرستان و بارم‌بندی درس ریاضی(1) سال اول متوسطه در سال 88 نسبت به سال 87 تغییر نكرده است.

ریاضی

این دفتر همچنین بارم‌بندی درس دینی و قرآن (1) پایه اول متوسطه را به این شرح اعلام كرد: ارزشیابی مستمر شامل قرائت قرآن كریم دارای 4 نمره است كه از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار و در هر بار حداقل 5 تا 7 سطر از قرائت آیات قرآن ارزشیابی به عمل می‌آید؛ پرسش از قرائت سایر آیاتی كه در درس آمده، بلامانع است همچنین به ازای هر غلط روخوانی 25 درصد از 4 نمره كسر می‌شود.

در صورتی كه دانش‌آموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمی‌كند به ازای هر حرف 25 درصد و حداكثر یك نمره از قرائت او كسر می‌شود همچنین در صورتی كه دانش‌آموز آیات را به صورت مقطع و مكرر بخواند از نیم تا 1 نمره قرائت او كسر می‌شود؛ چنانچه دانش‌آموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احكام ضروری تجوید بخواند از نیم تا 1 نمره به نمره قرائت او افزوده می‌شود.

درك معنای آیات قرآن كریم 3 نمره دارد كه از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار از معنای آیات پرسش می‌شود، دانش‌آموز هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا می‌كند و هر سطر یك نمره دارد كه به میزان صحت معنای هر سطر نمره این قسمت مشخص می‌شود. این بخشنامه ادامه می‌دهد: انجام فعالیت‌های داخل درس شامل فعالیت‌های فردی یا گروهی دانش‌آموزان در كلاس كه در هر درس با عناونی مانند تفكر، جمع‌آوری اطلاعات، تفكیك، اندیشه در آیات و پیام آیات مشخص شده است 4 نمره دارد؛ این فعالیت‌ها در هنگام تدریس دبیر باید انجام شود تا فعالیت و مشاركت دانش‌آموزان در حین تدریس افزایش یابد.

مداد

پاسخ به پرسش‌های بخش اندیشه و تحقیق 4 نمره دارد كه شامل پرسش‌ها و فعالیت‌های مربوط به اندیشه و تحقیق، با توجه به توانایی دانش‌آموزان در پاسخ‌گویی و پرسش‌هایی است كه دبیر در جلسه بعد از تدریس از دانش‌آموزان می‌پرسد؛ گفتنی است در این بخش به دفتر كار دانش‌آموز نمره‌ای تعلق نمی‌گیرد همچنین مشاركت در فعالیت‌های كلاسی و كار گروهی دارای 3 نمره و داشتن دفتر كار منظم و كامل نیز دارای 2 نمره است.

دانش‌آموزانی كه برخی از كارهای بخش "پیشنهاد " كتاب درسی را انجام داده یا به ابتكار خود فعالیت‌های ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می‌دهند 2 نمره فوق‌العاده به نمره مستمر آنها تا سقف نمره 20 در هر نوبت تحت عنوان "خلاقیت های علمی و هنری " افزوده می‌شود.

انتظار نمره بیست

از هر دانش‌آموز در هر امتحان پایانی، دو نیم صفحه از آیات شریفه كتاب درسی و بخشی از قران كریم كه دبیر معین كرده است همچنین ارزشیابی قرائت قرآن همانند ارزشیابی مستمر به عمل می‌آید؛ گفتنی‌ است پرسش از قرائت سایر آیات دروس بلامانع است همچنین امتحان كتبی از محتوای دروس 16 نمره دارد.

در ترجمه آیات در همان حدی كه در كتاب پیش‌بینی شده است پرسش‌هایی مطرح شود، پرسش‌ها به گونه‌ای طرح شود كه تفكر‌بر‌انگیز باشد همچنین پرسش‌هایی كه جنبه اطلاعات دارد صرفاً در مواردی ضروری مانند موضوعات مربوط به احكام، ‌طراحی شود. از طرح پرسش‌هایی كه دانش‌آموزان را مجبور می‌كند تا عبارت‌های كتاب را حفظ كنند، خودداری شود همچنین پیش از آنكه به تطبیق پاسخ‌ها با عبارت‌های كتاب اهمیت داده شود توانایی تفكر و قدرت تجزیه و تحلیل دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

تنظیم: نسرین صادقی