تبیان، دستیار زندگی
محققان تکنیکی جدید را ابداع کرده اند تا با کمک آن مدت زمان زنده ماندن باکتری های بیماری زای موجود در عطسه و سرفه را در محیط بررسی کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باکتری های عطسه ۴۵ دقیقه زنده می مانند

محققان تکنیکی جدید را ابداع کرده اند تا با کمک آن مدت زمان زنده ماندن باکتری های بیماری زای موجود در عطسه و سرفه را در محیط بررسی کنند.

باکتری های عطسه ۴۵ دقیقه زنده می مانند

براساس گزارش ساینس الرت، باكمك گرفتن از این تكنیك محققان دریافتند باكتری pseudomonas aeruginosa كه در ایجاد عفونت های بیمارستانی نقش دارد، می  تواند تا 45 دقیقه پس از خروج از بدن به واسطه عطسه یا سرفه، زنده باقی بماند.

این باكتری نوعی بیماری زای رایج و مقاوم در برابر دارو است و می تواند انواع بیماری های عفونی بیمارستانی را در افراد ایجاد كند. باكتری معمولا در افراد بیمار منجر به بروز بیماری های جدید می شود و باوجود اینكه به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است،  محققان به خوبی نمی دانند عطسه یا سرفه چگونه می تواند آن ها را در محیط پراكنده سازد.

محققان دانشگاه فناوری كوئینزلند برای بررسی این موضوع تكنیكی به نام سیستم تجسس قطرات تنفسی متوالی یا TARDIS را ابداع كردند كه به آن ها امكان می دهد چگونگی پراكنده شدن ذرات معلق ناشی از عطسه یا سرفه، چگونگی چسبیدن آن ها به سطوح و مدت زمان بقای آن ها را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته محققان ذرات ناشی از سرفه بلافاصله پس از خروج از دهان و برخورد با هوا خشك و خنك شده و به ذرات معلق سبكی تبدیل می شود كه به راحتی می توانند شناور باقی بمانند. این ذرات هم چنین به تدریج در تماس با اكسیژن تجزیه می شوند و هرچه ذره بزرگتر باشد، مدت زمان تجزیه آن طولانی تر خواهد شد.

محققان دریافتند بیشتر باكتری های درون ذرات خشكیده طی 10 ثانیه از بین می روند اما زیر مجموعه های كوچك تر از باكتری ها نیمه عمری برابر 10 دقیقه دارند و بیشتر زنده می مانند. اگرچه دانشمندان نمی دانند چرا این باكتری ها بیشتر زنده می مانند، اما احتمال می دهند این پدیده با مكان شكل گیری ذرات در درون سیستم تنفسی بدن و ابعاد ذرات در ارتباط باشد.

به گفته محققان احتمال دارد مقدار باكتری های موجود در ذراتی كه در مناطق مختلف سیستم تنفسی ایجاد می شوند با یكدیگر متفاوت باشند و همین موضوع آن ها را در برابر تجزیه شدن مقاوم می  سازد.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی