تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع سس برای ماکارونی

ماکارونی یکی از غذاهای مورد علاقه اکثر افراد مخصوصا کودکان است . این غذای خوشمزه را هم می توان با گوشت درست کرد و هم بدون آن و مخصوص گیاهان خوران.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماکارونی
ماکارونی ؛یکی از غذاهای سالم و مفید می باشد که ارزش غذایی بالایی دارد. مخصوصا ماکارونی  که سبوس دار باشد،بسیار مفید تر ازماکارونی معمولی است.

 این غذای خوشمزه سرشار از ویتامین (آ ) است ،و برای پوست خوب است ، و به رشد سلولهای جدید پوستی کمک بسیاری میکند. از آنجایی که این ماده غذایی مفید، غنی از پتاسیم است، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک میکند و همچنین برای کاهش کلسترول بالا در بدن کمک میکند و مانع بیماری قلبی می شود.

مصرف منظم ماکارونی برای جلوگیری از مشکل سفتی عضله بدن خوب است. همچنین به آرامش اسپاسم هاعضلانی و درد عضلانی کمک می کند. ماکارونی ،غنی از اسید های آمینه و پروتئین است . پروتئین به سلامت استخوانها کمک میکند و از درد استخوان جلوگیری می کند.

 ارزش غذایی ماکارونی بالاست و بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه سس ماکارونی که همراه با ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد را برایتان بگوییم.

  این غذای خوشمزه سرشار از ویتامین (آ ) است ،و برای پوست خوب است ، و به رشد سلولهای جدید پوستی کمک بسیاری میکند. از آنجایی که این ماده غذایی مفید، غنی از پتاسیم است، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک میکند و همچنین برای کاهش کلسترول بالا در بدن کمک میکند و مانع بیماری قلبی می شود.


ماکارونی به همراه سس قابل استفاده می باشدو نمی توان اینها را از هم جدا کرد.این دو در کنار هم کامل می شوند.برخی از افراد سس ماکارونی را درست می کنند و در مرحله آخر به ماکارونی پخته شده اضافه می کنند و پس از کمی هم‌زدن و مدتی دم کشیدن  آن را می خورند و بعضی دیگر از افراد سس و ماکارونی را جدا جدا می پزند و در بشقاب کنار هم قرار می دهند و آن را از قبل با هم مخلوط نمی کنند.

در واقع کمتر کسی است که ماکارونی را بدون سس مخصوص میل کند. در ادامه طرز تهیه سس مخصوص ماکارونی را بیان می کنیم. یکی از روش های تهیه آن با گوشت و روش دیگر مخصوص گیاه خوران  و بدون گوشت است.

مواد لازم برای تهیه سس:

روغن زیتون یک چهارم فنجان

پیاز زرد متوسط (رنده شده) یک عدد

سیر (ریز خرد شده) سه حبه

هویج (ریز رنده شده) دو عدد

پوره گوجه فرنگی 800 گرم

آب گرم یا آب پخت ماکارونی نصف فنجان

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

پونه کوهی خشک شده یک قاشق غذاخوری

پودر پاپریکا یک قاشق چای‌خوری

پودر فلفل قرمز به مقدار دلخواه (اختیاری)

ریحان تازه یک مشت

جعفری تازه یک مشت

ماکارونی یک بسته

پودر پنیر پارمسان  به مقدار لازم

طرز تهیه:


ابتدا سس ماکارونی بدون گوشت ،برای گیاهخوارن را بیان می کنیم: برای شروع ابتدا پیاز را پوست بکنید و رنده کنید. سیرها را پوست بکنید و ریز خرد یا رنده کنید. هویج‌ها را هم خوب بشویید و پوستشان را بگیرید و آن‌ها را رنده کنید.

یک ماهیتابه بزرگ بردارید و یک چهارم فنجان روغن زیتون داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن گرم شود. پیاز، سیر و هویج رنده شده را داخل ماهیتابه بریزید. مواد را به مدت تقریبا پنج دقیقه سرخ کنید تا کمی نرم شوند.

پس از این که هویج‌ها کمی نرم شدند و عطر سیر هم خارج شد، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. از طرفی یک قابلمه را از آب پر کنید و یک قاشق غذاخوری نمک و به مقدار لازم روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و هنگامی که آب به جوش آمد ماکارونی‌ها را داخل قابلمه بریزید و طبق دستور روی بسته آن را بپزید. سپس نصف فنجان آب گرم یا آب پخت ماکارونی را به سس اضافه کنید. بهتر است که از آب ماکارونی در حال پخت استفاده کنید چون با این کار سس مزه بهتری خواهد گرفت.

سس را هم بزنید و کمی از مزه آن را بچشید. به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری پونه کوهی خشک شده، یک قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا و در صورت استفاده پودر فلفل قرمز به مقدار دلخواه اضافه کنید و هم بزنید. یک مشت جعفری و ریحان تازه را خرد کنید و به سس اضافه کنید. همه مواد را خوب هم بزنید. ماکارونی‌ها که پخته شدند آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

هنگامی که سس به جوش آمد، حرارت شعله را کم کنید و در ماهیتابه را قرار دهید. اجازه دهید تا سس حدود یک ربع تا بیست دقیقه بپزد. در این مدت حتما هرچند دقیقه سس را هم بزنید و هر موقع که احساس کردید سس بیش از حد غلیظ شده است می‌توانید مقداری آب اضافه کنید و هم بزنید تا سس رقیق شود. سس ماکارونی گیاهی آماده است.

می‌توانید ماکارونی پخته شده را داخل ماهیتابه سس بریزید و مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و پس از پنج دقیقه پختن روی حرارت متوسط، ماکارونی را سرو کنید. همچنین می‌توانید مقداری از ماکارونی پخته شده را داخل بشقاب خود بریزید و روی آن به مقدار دلخواه از سس بریزید و با پنیر پارمسان آن را تزئین و سرو کنید.
ماکارونی

روش دوم:

 در این روش برای تهیه سس از گوشت استفاده می شود. تهیه این سس هم مانند سس گیاهی بسیار آسان است.

 مواد لازم:

روغن زیتون یک چهارم فنجان

 گوشت چرخ کرده گرم

 پیاز  یک عدد

 سیر سه حبه

پوره گوجه فرنگی

عصاره مرغ یا آب گرم سه چهارم فنجان

پونه کوهی خشک سه چهارم قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدرا لازم
طرز تهیه:
 برای شروع ابتدا یک ماهیتابه بزرگ بردارید و روغن زیتون را داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط رو به زیاد قرار دهید تا روغن زیتون گرم شود. گوشت چرخ کرده کم چربی را داخل ماهیتابه بریزید و حدود پنج تا شش دقیقه گوشت را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. هنگامی که گوشت قهوه‌ای رنگ و پخته شد آن را داخل یک بشقاب بریزید.

در مرحله بعدی پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. سیر را پوست بکنید و خرد کنید. ماهیتابه را دوباره روی اجاق با حرارت متوسط قرار دهید. اگر روغن ماهیتابه کم بود ، مقداری روغن زیتون اضافه کنید. پیاز ریز خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و حدود چهار دقیقه تفت دهید. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه همراه با پیازها تفت دهید.

در مرحله ی بعد پوره گوجه فرنگی را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. سه چهارم فنجان عصاره مرغ یا آب گرم را هم اضافه کنید و هم بزنید.
می‌توانید ماکارونی پخته شده را داخل ماهیتابه سس بریزید و مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و پس از پنج دقیقه پختن روی حرارت متوسط، ماکارونی را سرو کنید. همچنین می‌توانید مقداری از ماکارونی پخته شده را داخل بشقاب خود بریزید و روی آن به مقدار دلخواه از سس بریزید و با پنیر پارمسان آن را تزئین و سرو کنید.

اگر از عصاره مرغ  استفاده کنید ،طعم سس بهتر خواهد شد. نصف قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و همه مواد را برای دو تا سه دقیقه هم بزنید. سپس گوشت چرخ کرده تفت داده شده را اضافه کنید. سه چهارم قاشق چای‌خوری پونه کوهی خشک شده اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت برگ‌های ریحان را هم خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید.

سس را هم بزنید و کمی از مزه آن را بچشید و به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. یک قابلمه را از آب پر کنید و یک قاشق نمک و به مقدار لازم روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و هنگامی که آب به جوش آمد ماکارونی‌ها را داخل قابلمه بریزید و آن را بپزید. پس از پخت ماکارونی‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

صبر کنید تا سس به جوش بیاید. سپس حرارت آن را کم کنید . در ماهیتابه را بگذارید. اجازه دهید تا سس کاملا بپزد. سس را هر چند دقیقه هم بزنید و اگر احساس کردید که سس غلیظ شده است، مقداری آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رقیق شود. همچنین اگر سس خیلی رقیق به نظر می‌آمد، با اضافه کردن مقداری رب گوجه فرنگی غلظت آن را بیشتر کنید.

سپس پنیر پارمسان را هم به سس اضافه کنید و هم بزنید. برای سرو بهتر است ماکارونی پخته شده را داخل ماهیتابه سس بریزید و مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و پس از پنج دقیقه پختن روی حرارت متوسط، ماکارونی را داخل بشقابتان سرو کنید. با این روش سس کاملا به خورد ماکارونی‌ها می‌رود. همچنین می‌توانید مقداری از ماکارونی پخته شده را داخل بشقاب خود بریزید و روی آن به مقدار دلخواه از سس بریزید و سرو کنید. روی ماکارونی را هم با مقداری پنیر پارمسان و چند برگ ریحان یا جعفری تزئین کنید.
نکته: اگر ریحان تازه نداشتید، می توانید از ریحان خشک شده هم استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .