تبیان، دستیار زندگی

چگونه در منزل نان های ساده و خوشمزه درست کنیم؟

نان ،اصلی ترین ماده غذایی برای ما می باشد.گاهی بهتر است خومان در منزل آن را تهیه کنیم تا نانی با کیفیت بالاتر برای خود داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان
نان خانگی بسیار مقوی تر از نان هایی است که از فروشگاه ها می خریم ،چون نانی که خودمان تهیه می کنیم از مواد نگهدارنده استفاده نمی کنیم وتهیه آن بسیار ارزان است و خیلی وقت نمی برد.
 نان هایی که از فروشگاه تهیه می کنید ، دارای مواد نگهداره هستند تا کپک نزند،اما نانی که در منزل درست می کنید ، از مواد نگهدارنده ،جوش شیرین و ... استفاده نمی کنید و خودتان می دانید که چه موادی در آن ریخته اید و در نتیجه سالم تر هستند و خیالتان از سلامت و کیفیت آن راحت است.
می توانید برای نانی که در منزل تهیه می کنید، نمک کمتری استفاده کنید و عناصر مورد نظر خود را مانند دانه کتان یا جو دوسر اضافه کنید. همچنین می توانید آرد مرغوب را انتخاب کنید و میزان قند و چه شیرین کننده ای در آن استفاده میشود را کنترل کنید.
نانها انواع مختلفی دارند و شامل نانهای سنتی و نانهای حجیم. نانهای سنتی شامل بربری و لواش و تافتون و سنگک هستند و نانهای حجیم که جدیدا رایج شده اند ،بیشتر برای ساندویچها و غذاهای مدرن استفاده می شوند.
نان خانگی مانند هیچ نان دیگری نیست، پس اگر می خواهید نان سالم و با کیفیت مصرف کنید، خودتان آن را در منزل تهیه کنید.در ادامه طرز تهیه انواع نان های خوشمزه و سالم را بیان می کنیم:

نان شیرمال

نان شیرمال

نان شیرمال یکی از انواع نان های سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به عنوان صبحانه و عصرانه مصرف می شود.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال:
آرد نانوایی         ۴۰۰ گرم
شیر      نصف پیمانه
آب       نصف پیمانه
شکر     ۱۲۰ گرم
پودر مخمر فوری     یک و نیم  قاشق سوپخوری
تخم مرغ           ۱ عدد
روغن مایع        سه چهارم پیمانه
نمک     نصف قاشق چایخوری

  نان هایی که از فروشگاه تهیه می کنید ، دارای مواد نگهداره هستند تا کپک نزند،اما نانی که در منزل درست می کنید ، از مواد نگهدارنده ،جوش شیرین و ... استفاده نمی کنید و خودتان می دانید که چه موادی در آن ریخته اید و در نتیجه سالم تر هستند و خیالتان از سلامت و کیفیت  آن راحت است.


طرز تهیه:
برای تهیه این نان خوشمزه و پر طرفدار، ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا فر گرم شود، یک کاسه فلزی را هم تا نیمه پر از آب کنید و داخل فر قرار دهید.حالا خمیر مایه را به همراه یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم با هم در یک کاسه مخلوط کنید و درب آن را بگذارید  تا حباب بزنه و عمل بیاد. حدودا سه تا پنج دقیقه برای عمل آمدن خمیر مایع کافی است. حالا یک ظرف گود و جادار انتخاب کنید و تخم مرغ را به همراه شکر، شیر ولرم و نمک را داخلش بریزید.

 سپس نصف آرد را به همراه خمیر مایه به ظرف اضافه  کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. در ادامه روغن را اضافه کنید و کم کم آرد باقیمانده را اضافه کنید تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.

 در مرحله ی بعدی روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید ، سپس خمیر را روی سطح صاف  ده دقیقه ورز دهید .اگر در زمان  ورز دادن خمیر کمی سفت شد می توانید کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود.

پس از اینکه کاملا ورز دادید و  ورز دادن خمیر به پایان رسید، باید خمیر داخل ظرفی قرار دهید که حجمش دو برابر حجم خمیر باشد. ابتدا ظرف را با روغن چرب کنید سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید و روی درب ظرف را یک پارچه تمیز یا سلفون بکشید و  آن را یک جای گرم قرار دهید  تا عمل بیاید. حدود یک ساعت بعد خمیر باید دو برابر شده باشد، دوباره خمیر را با فشار دست کمی ورز دهید  تا هوا گیری شود، سپس به چونه ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید. چونه ها را هم می توانید با وردنه کمی صاف کنید و هم  به صورت لوله ای شکل بدهید و ببافید. خمیر شکل داده شده را در داخل سینی قرار دهید و رومال بزنید و کنجد بپاشید و سینی فر را داخل فر که از قبل گرم کرده اید قرار دهید. حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز هست تا نان ها آماده شوند. پس از گذشت این مدت اگر روی نان ها طلایی نشده بود گریل را روشن کنید تا روی نان ها هم طلایی شود.

نکته: برای درست کردن رومال نان شیرمال ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس برای براق شدن روی شیرمال ها ۱ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید.

نان شوید پنیر

نان شوید پنیر:

نان شوید پنیر ،یک نان حجیم و خوشمزه می باشد که در آن از شوید و پنیر  استفاده شده و در صورت تمایل می توانید جعفری هم استفاده کنید.این نان هم به راحتی درست می شود و درست کردن آن زمان کمی می برد.این نان بسیار خوشمزه و نرم می باشد.

مواد لازم:
خمیر مایه 1 قاشق چایخوری
آرد500 گرم
شکر   یک قاشق غذاخوری
آب ولرم به مقدار لازم
روغن مایع2 قاشق غذاخوری
پیاز یک عدد
شوید خرد شده 50 گرم
تخم مرغ یک عدد
پنیر فتا  75 گرم
نمک یک قاشق غذاخوری
شیر مقدار کافی

 

نانها انواع مختلفی دارند و شامل نانهای سنتی و نانهای حجیم. نانهای سنتی شامل بربری و لواش و تافتون و سنگک هستند و نانهای حجیم که جدیدا رایج شده اند ،بیشتر برای ساندویچها و غذاهای مدرن استفاده می شوند.

 طرز تهیه:
 برای تهیه نان شوید پنیر، ابتدا خمیر مایه آن را به عمل آورید . برای این کار یک قاشق غذا خوری شکر و مقداری آب را روی هم بریزید و صبر کنید تا حجم خمیر مایه زیاد شود و حبابهایی روی آن دیده شود.

سپس در ادامه نصف آن مقدار آردی را الک کنید و آن را به خمیر مایه عمل آمده اضافه کنید و روی خمیر را با یک پارچه بپوشانید و به مدت یک ساعت به آن استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

در مرحله ی بعدی یک عدد پیاز را بشویید  و آن را پوست کنید و پیاز را به صورت نگینی و خیلی ریز خرد کنید و سپس داخل یک تابه روغن مایع بریزید و وقتی روغن داغ شد پیاز را در تابه تفت  دهید تا سبک شود و کاملا سرخ شود . می توانید پیاز را رنده کنید و آن را در روغن مایع تفت دهید .

 سپس پیاز تفت داده شده را همراه با 50 گرم شوید خرد شده ویک  عدد تخم مرغ با چنگال همزده شده و 75 گرم پنیر فتا و 1 قاشق غذاخوری نمک به خمیر مرحله قبل اضافه کنید و سپس بقیه ی آرد را نیز به مواد خمیر نان اضافه کنید و خمیر را با دست خوب ورز دهید تا حالت غیر چسبناک پیدا کند و اگر خمیر حالت چسبنده داشت باید کمی بیشتر آرد بریزید تا خمیر به دست نچسبد و نرم باشد.

 سپس روی خمیر را دوباره بپوشانید و خمیر را 2 ساعت داخل محیطی گرم استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.بعد از دو ساعت دوباره خمیر را ورز دهید و پف آن را با دست بگیرید و خمیر را به شکل گرد در بیاورید و مجددا به خمیر برای مدت نیم ساعت استراحت دهید.سپس با تیغ روی خمیر برشهایی ایجاد کنید و روی خمیر را با کمک قلمو مقداری شیر بمالید.

سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید و خمیر نان تهیه شده را کف سینی فر بگذارید و سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد برای مدت زمان 30 دقیقه قرار دهید  تا نان بپزد و آماده شود.

وقتی نان پخت آن را از فر در بیاورید و بعد از سرد شدن نان را از روی کاغذ روغنی جدا کنید و نان را برای صبحانه همراه با چای و پنیر و گردو و یا برای شام و غداهایی مانند کشک بادمجان و یا کوکو سبزی و ... میل کنید.
نان مغزدار گردو خرما

نان مغزدار گردو و خرما

یکی از نان های خوشمزه و پرطرفدار ،نان مغز دار است که با مواد متنوعی درست می شود.

مواد لازم :
آرد سفید          حدود ۲٫۵ پیمانه
شیر ولرم           یک دوم  پیمانه
روغن مایع        یک سوم پیمانه
تخم مرغ           ۱ عدد
شکر     ۵ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
وانیل    ۱ پنس
نمک     یک چهارم قاشق چایخوری
خرما     ۱۵ عدد
مغز گردو  4 قاشق غذا خوری

طرز تهیه:
 برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا خمیر مایه را با مقداری شیر ولرم و یک قاشق شکر مخلوط کنید و در ظرف را بگذارید و ده دقیقه صبر کنید تا به عمل بیاید و پف کند.

سپس تخم مرغ را به همراه وانیل و باقیمانده شکر داخل یک ظرف مناسب به خوبی هم بزنید تا کرمی رنگ و کشدار شود، سپس روغن مایع و نمک را اضافه  کنید و پس از کمی هم زدن خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید.

در مرحله ی بعدی آرد را دو مرتبه الک کنید و سپس کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید  تا خمیر جمع شود. خمیر باید مقدار خیلی کمی چسبندگی داشته باشد به همین خاطر مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید، چون خمیر خشک می شود.
برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و روی خمیر می مالیم.

سپس  یک ظرف گود را با روغن چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید. روی خمیر را با سلفون بپوشانید و یک پارچه هم روی ظرف بیندازید و به آن استراحت  دهید تا حجمش دو برابر شود.

بعد از یک ساعت خمیر را دوباره ورز دهید تا هوای اضافه خمیر گرفته شود و بعد خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و  هر قسمت را به صورت دایره ای با وردنه باز کنید.سپس وسط هر خمیر مقدار خرمای بدون هسته و مغز گردو قرار دهید و لبه های آنرا مانند پیراشکی گوشت روی هم بر می گردانیم و با چنگال به هم بچسبانید. در ادامه یک قالب مناسب را چرب کنید و خمیرها را کنار هم داخل قالب بچینید.

حالا با چاقو می تواندی طرح دلخواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آنرا را رومال کنید. برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و روی خمیر می مالیم.

سپس  با چاقو می توانید طرح دلخواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آنرا را رومال کنید و فر را با ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود و روی خمیر را هم به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز بپوشانید تا کمی استراحت کند. پس از ۱۵ دقیقه نان را در فر قرار دهید.

 نیم ساعت تا 40 دقیقه زمان نیاز دارید تا نان داخل فر بپزد، بعد از اینکه نان پخت کمی آنها را خنک کنید  سپس از قالب خارج کنید. برای درخشان تر شدن نان مغز دار می توانید با قلمو کمی شربت بار سرد یا عسل روی آن بمالید.

نان پلنگی

نان صبحانه پلنگی

نان صبحانه پلنگی ، نانی ساده و خوشمزه که ظاهری زیبا و اشتها برانگیز دارد و میز صبحانه را جذاب تر می کند.

مواد لازم:

خمیر مایه 1قاشق غذاخوری
آرد 1قاشق غذاخوری
شکر 1قاشق غذاخوری
شیر ولرم یک دوم پیمانه
تخم مرغ 2عدد
شکر 8قاشق
پودر کاکائو 2قاشق
کره آب شده یک چهارم پیمانه
وانیل کمی،نمک کمی
آرد حدود350گرم

طرز تهیه:
 برای تهیه این نان ابتدا  آرد و شکر و مایه خمیر را در  شیر ولرم بریزید و بگذارید 10دقیقه بمونه تا عمل بیاد. بعد تخم مرغ و وانیل و کره و شکر را با نمک با هم بزنید و به مایع خمیر اضافه کنید. کم کم آرد را داخل مواد بریزید.  مواد رو به سه قسمت تقسیم کنید.

وقتی خمیر خیلی چسبنده است به یک سوم مواد پودر کاکائو بزنید و به یک سوم دیگر زعفران و هر سه خمیر را در سه ظرف جدا گانه روی آن سلفون بکشید و بگذارید  یک ساعت استراحت کند.

حالا از خمیر سفید 6 تا چونه درست کنید و از خمیر شکلاتی هم 6 تا چونه و از خمیر زعفرانی هم 6 تا چونه درست کنید.

بعد از خمیر شکلاتی بصورت مستطیل باز کنید وخمیر زعفرانی را بصورت استوانه در وسط خمیر شکلاتی قرار بدهید و  دور آن خمیر شکلاتی رول کنید.سپس خمیر سفید را به صورت مستطیل باز کنید و خمیر شکلاتی با مغزی زعفران را در وسطش بگذارید و خمیر سفید را دورش رول کنید.این کار را تا زمانی که خمیر تمام شود، تکرار کنید.
نان صبحانه پلنگی ، نانی ساده و خوشمزه که ظاهری زیبا و اشتها برانگیز دارد و میز صبحانه را جذاب تر می کند.

سپس کف قالب مستطیل را کاغذ روغنی بگذارید و خمیرها را ردیف اول 3 تا ، ردیف دوم 2 تا و ردیف سوم 1 عدد خمیر  تو قالب بگذارید و روی آن کمی زرده و زعفران بزنید و کمی کنجد و سیاه دانه بپاشید.

سپس به مدت 45 دقیقه آن را در داخل فر با دمای 180 درجه قرار دهید .برای اینکه رطوبت نان حفظ شود ؛ حتما کاسه آب داخل فر قرار بدهید.

نان پنیری

نان پنیری

نان پنیری یکی از انواع نان های خوشمزه ایرانی است که می توانید به عنوان صبحانه آن را مصرف کنید.

مواد لازم نان پنیری
آرد سفید          دو و نیم پیمانه
شیر ولرم           ۱ پیمانه
روغن زیتون      ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع        ۱ قاشق غذاخوری
ماست  ۱ قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر     ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ           ۱ عدد
بکینگ پودر     ۱ قاشق چایخوری
پنیر لاکتیکی       ۱ بسته
نمک  ۱ قاشق چایخوری
طرز تهیه:
برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا شیر را به همراه مایه خمیر و شکر در یک ظرف مناسب مخلوط کنیدو به مدت ۱۰ دقیقه کناربگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید. در ادامه روغن زیتون را به همراه ماست را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید.

در ادامه سفیده تخم مرغ را به کاسه اضافه کنید و زرده تخم مرغ را برای رومال کنار بگذارید. حالا خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنیدو مواد را با هم مخلوط کنید. آرد و بکینگ پودر را مخلو ط کنید و دو مرتبه الک کنید.

 در مرحله بعدی آرد را کم کم اضافه  کنید و با قاشق مخلوط کنید تا خمیر جمع شود. خمیر باید کمی چسبندگی داشته باشد و نیاز نیست بیش از حد آرد اضافه کنید. فقط در حدی آرد اضافه کنیدکه خمیر جمع شود و کمی چسبندگی داشته باشد.

پس از اینکه خمیر جمع شد روغن مایع را اضافه کنید و در حد ۲ دقیقه خمیر را ورز دهید. یک ظرف جادار را با روغن چرب کنید و خمیر را به صورت یک چونه بزرگ داخل ظرف قرار دهید و روی ظرف را باسلفون بپوشانید و روی سلفون هم حوله بیندازید تا خمیر در جای گرم استراحت کند.

 بعد از این که خمیر استراحت کرد و حجم آن دوبرابر شد، خمیر را روی سطح کار کمی ورز دهید تا هوای اضافی آن خارج شود. حالا خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و چونه بگیرید.

سپس  روی سطح کار را کمی آرد پاشی کنید و خمیر ها را با وردنه باز کنید.درون قالب با قطر ۲۲ را کاغذ روغنی قرار دهید یا اینکه با روغن چرب کنید. حالا خمیر را کف قالب قرار دهید و مانند خمیر پیتزا آن را به صورت یکدست کف قالب پهن کنید.

سپس با کارد ؛ روی خمیر را مانند پتتزا به صورت خطی بر زنید تا خمیر به ۸ تکه مساوی تقسیم شود. در ادامه پنیر لاکتیکی را به صورت نوار های ۸ سانتی متری با عرض ۱ سانتی متر برش بزنید و داخل برش خمیر فشار دهید.

 توجه داشته باشید که پنیر رابه خوبی داخل خمیر فرو کنید، چون در غیر این صورت ؛ پس از اینکه نان پف کرد پنیرها بالا می آیند و ظاهر نان را خراب می کنند. پس از اینکه پنیر ها را داخل خمیر قرار دادید روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید  و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت دهید.

 بعد از این که خمیر استراحت کرد، ، زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری شیر و مقداری زعفران دم کرده مخلوط  کنید و با قلمو روی خمیر را رومال کنید و مقداری کنجد روی آن بپاشید . فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا کاملا گرم شود.

 در مرحله ی آخر خمیر را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درون فر قرار دهید تا نان به طور کامل بپزد. پس از پخت نان، چند دقیقه گریل را روشن کنید تا روی نان طلایی شود. پس از خارج کردن از فر روی نان پارچه بکشید تا نرم شود سپس سرو کنید.
نان پارکر

نان پارکر

نان پارکر، نانی است که اولین بار در منطقه پارکر هوس در آمریکا پخته شده و به همین دلیل به همین اسم نامگذاری شده است. نان پارکر با داشتن شیر و کره بسیار نرم، لطیف و شیرین می باشد.

مواد لازم:
 خمیر مایه 2.5 قاشق چای خوری

کره 5 قاشق غذا خوری

شکر 5 قاشق غذا خوری

آرد به مقدار لازم

نمک نوک قاشق چای خوری

تخم مرغ 2 عدد

شیر 1 پیمانه

کره و زرده تخم مرغ برای رومال به مقدار لازم
نان پارکر، نانی است که اولین بار در منطقه پارکر هوس در آمریکا پخته شده و به همین دلیل به همین اسم نامگذاری شده است. نان پارکر با داشتن شیر و کره بسیار نرم، لطیف و شیرین می باشد.

طرز تهیه:
برای تهیه این نان شیرین و خوشمزه ابتدا خمیر مایه را در نصف شیر بریزید و ۵ دقیقه استراحت دهید، سپس بقیه شیر، شکر و کره را در شیرجوشی بریزید و روی حرارت  بگذارید تا شکر حل شود، سپس اجازه دهید مخلوط سرد شود.

در مرحله ی بعدی تخم مرغ را به مخلوط کره اضافه کنید و هم بزنید.آرد و نمک را در کاسه بزرگی الک کرده، وسط آن را گود کنید و مخلوط کره و خمیرمایه را در آن بریزید و آرام آرام هم بزنید تا خمیر به دست بیاید.

خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید و در ظرفی که کمی چرب شده بگذارید، روی آن را بپوشانید و در جای گرم به مدت یک تا یک و نیم ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.خمیر را باز کنید و به شکل مورد نظرتان است در آورده و در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده اید بگذارید، روی آن را بپوشانید و نیم ساعت استراحت دهید.

روی خمیرها را کره آب شده با زرده تخم مرغ زده و در فر از قبل گرم شده با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۲۵ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهیدتا پخته شوند.

نان شیر زعفرانی

نان شیر زعفرانی

نان شیر زعفرانی، نوعی نان است که با شیر و تخم مرغ تهیه می شود و بسیار خوشمزه و پر طرفدار است.

مواد لازم:
 پودر شیر خشک :10 گرم
آرد سفید :420 گرم
 شکر :60 گرم
تخم مرغ :1 عدد
نمک :به مقدار لازم
 زعفران دم کرده :1 قاشق غذاخوری غلیظ
پودر مایه خمیر :یک قاشق غذا خوری
 کره :40 گرم
شیر :120 گرم
آب 150 گرم
 آرد35 گرم

 پس از استراحت دوم خمیر، روی آن را با زرده تخم مرغ رومال کنید و مقداری کنجد یا تخمه آفتابگردان روی نان بریزید. سپس قالب را در طبقه وسط فر به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید تا نان آماده شود. چند دقیقه گریل را هم بعد از پخت نان روشن کنیدتا روی آن طلایی شود.


طرز تهیه:
 برای تهیه این نان ابتدا داخل یک کاسه آب و آرد را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا مثل فرنی به غلظت برسد. این مایه را کنار بگذارید تا خنک شود.

سپس داخل کاسه مناسبی آرد سفید را با شکر، خمیر مایه فوری ، نمک و شیر خشک ترکیب کنید و هم بزنید. وقتی مایه کاملا خنک شد ؛ تخم مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید.سپس به مخلوط آرد اضافه کرده و خوب هم بزنید.

سپس شیر و زعفران دم کرده را هم به بقیه مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست به دست بیاید. کره را به دمای محیط برسانید و بعد به خمیر جمع شده اضافه کنید و چند دقیقه ای خمیر را ورز دهید تا کاملا نرم و لطیف شود.

خمیر آماده شده را داخل کاسه ای بزرگ چرب شده قرار دهید و به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت در یک جای گرم قرار  دهید تا خمیر حجمش زیاد شود و پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا روی سطح کار کمی ورز دهید تا هوای اضافی اش گرفته شود.

فر را با حرارت 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود، قالب مورد نظر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر را داخل قالب قرار  دهید.
 دوباره روی خمیر را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید خمیر 15 تا 25 دقیقه دیگر استراحت کند و مجددا حجمش زیاد شود.
پس از استراحت دوم خمیر، روی آن را با زرده تخم مرغ رومال کنید و مقداری کنجد یا تخمه آفتابگردان روی نان بریزید. سپس قالب را در طبقه وسط فر به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید تا نان آماده شود. چند دقیقه گریل را هم بعد از پخت نان روشن کنیدتا روی آن طلایی شود.
نان موزی با گردو

نان موزی با گردو و عسل

اگر می خواهید در سفره غذایی خود تنوع ایجاد کنید،پیشنهاد می کنیم نان موزی با گردو وعسل را درست کنید. این نان را می توانید به عنوان صبحانه میل کنید.
 بعد از اضافه کردن آرد نباید مواد را زیاد از حد هم بزنید چون باعث می‌شود نان خشک شود.

مواد لازم:
موز کاملاً رسیده 3 عدد
کره یک دوم پیمانه
عسل یک دوم  پیمانه
شکر قهوه‌ای یک و نیم پیمانه
وانیل یک و نیم قاشق چایخوری
تخم‌مرغ 2 عدد
جوش شیرین یک چهارم قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
پودر دارچین یک سوم قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
آرد سفید 1 و یک چهارم پیمانه
جو دو سر یک و نیم پیمانه

طرز تهیه:
برای تهیه این نان ابتدا فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. موزها را حلقه حلقه کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس، کره، عسل، شکر قهوه‌ای، وانیل، تخم‌مرغ، جوش شیرین، بیکینگ پودر، دارچین و نمک را اضافه کنید و مواد را با سرعت متوسط همزن هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. اگر هنوز چند تکه موز در خمیر قابل مشاهده بود ایرادی ندارد.

 در مرحله بعد آرد و جو دو سر را اضافه کنید و خیلی کم هم بزنید تا فقط مواد با هم مخلوط شوند. حتی می‌توانید این مرحله را دستی انجام دهید.

سه چهارم پیمانه از گردو را اضافه کنید و با یک قاشق مواد را زیر و رو کنید تا گردوها پخش شوند. فراموش نکنید که بعد از اضافه کردن آرد نباید مواد را زیاد از حد هم بزنید چون باعث می‌شود نان خشک شود. خمیر تهیه شده را داخل یک قالب لوف بریزید و گردوهای باقی مانده را روی آن بریزید.

قالب را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید و موقع خارج کردن از فر با خلال دندان میزان پخت را چک کنید. اگر با فشار دادن خلال دندان در مرکز کیک، خلال تمیز بیرون آمد، نان موزی آماده است. اگر می‌خواهید روی نان هم طلایی رنگ شود، قبل از خارج کردن نان از فر، یکی دو دقیقه شعله بالایی فر را روشن کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .