تبیان، دستیار زندگی

چند پیشنهاد ساده برای غذای نذری

پخت غذای نذری سنتی است که هر ساله در ماه مبارک رمضان انجام می شود. آش و انواع پلوها می تواند غذایی باشد که به عنوان نذری در این ماه آماده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذای نذری
با رسیدن ایام قدر و شهادت حضرت علی (ع) هر یک از شیعیان این حضرت تلاش می کند تا ارادت خود را به این خاندان نشان دهد. بعضی با غذای نذری ، بعضی با به عهده گرفتن سرپرستی ایتام و حتی برخی با مهربانی و انجام کارهای خوب . در این مطلب می خواهیم طرز تهیه چند نوع غذای نذری که مناسب این ماه و ایام می باشد، را بیان کنیم.
شیر برنج

شیر برنج

 یکی از غذاهای خوشمزه و مناسب نذری در این ایام، شیر برنج می باشد. این غذای خوش طعم در عین سادگی و دستور پخت آسان،بسیار مقوی می باشد.شیر برنج را می توانید هم گرم میل کنید و هم سرد.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج:

شیر  یک لیتر

 برنج یک پیمانه

 گلاب یک دوم پیمانه

 شکر و یا عسل

 در صورت تمایل می توانید به جای شکر ، شیره یا مربای گل اضافه کنید و یا نبات را حل کنید و به شیر برنج اضافه کنید.


طرز تهیه:
برای تهیه این غذای خوشمزه، ابتدا یک پیمانه برنج را از شب قبل شسته و بخیسانید. بهتر است برای تهیه شیر برنج، از برنج ایرانی استفاده کنیدتا طعم واقعی آن را بچشید.

بعد از خیساندن برنج، آن را به همراه دو لیوان آب در قابلمه ای بریزید و روی شعله گاز قرار دهید ، زمانی که برنج جوشید و آب آن به نصف رسید شیر را اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد.

 باید توجه داشته باشید دانه های برنج خوب از هم باز شوند و با شیر و زمان کافی پخته شوند.

وقتی برنج خوب پخته و غلیظ شد گلاب را اضافه کنید و قابلمه را از روی شعله بردارید شیر برنج را در ظرف پذیرایی بکشید و با گل محمدی تزیین کنید و با شکر و یا عسل میل کنید و اگر دوست داشتید،دارچین هم اضافه کنید.

نکته: در صورت تمایل می توانید به جای شکر ، شیره یا مربای گل اضافه کنید و یا نبات را حل کنید و به شیر برنج اضافه کنید.

برای تهیه شیر برنج حتماً از برنج نیم دانه استفاده کنید و یا با پشت قاشق برنج ها را له کنید.

همچنین اگر خواستید شیر برنج زعفرانی  داشته باشید ،همراه گلاب و شکر مقداری زعفران دم کرده به آن  اضافه کنید.

حلوای اوماج

حلوای اوماج

برای نذری در این ایام می توانید،حلوا تهیه کنید.حلوای اوماج، یک حلوای محلی خوشمزه که مناسب افطاری می باشد و بین ترک زبانان طرفداران خاص خود را دارد و  برای مراسمات عزاداری آن را تهیه می کنند .

مواد لازم :

 شیر : یک فنجان

 آرد گندم الک شده : یک لیوان

 شکر : یک لیوان

 آب : یک لیوان سر خالی

روغن مایع : نصف لیوان

زرد چوبه : یک قاشق چایخوری

 گلاب :یک سوم لیوان

زعفران دم کرده : یک قاشق غذاخوری

 حلوای اوماج، یک حلوای محلی خوشمزه که مناسب افطاری می باشد و بین ترک زبانان طرفداران خاص خود را دارد و برای مراسمات عزاداری آن را تهیه می کنند .


طرز تهیه:
ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود و یکی دو جوش بزند. بعد آن را کنار بگذارید.سپس یک لیوان آرد را با زردچوبه مخلوط کنید و در سینی بریزید و بعد یک فنجان شیر را چند بار روی آرد اسپری کنید و هم بزنید تا زمانی که کل آرد به شکل گلوله گلوله و یا خرده نان بشود.

سپس یک ساعت در سینی پهن کنید تا آرد خشک شود و در طی این مدت چند بار آرد را زیر رو کنید. و بعد در غذاساز یا خرد کن بریزید تا یکدست شود. اصلاحا به این آرد اوماج می گویند.

سپس نصف لیوان روغن را داخل قابلمه ای بریزید و داغ کنید و بعد اوماج را اضافه کنید و با حرارت کم خوب هم بزنید تا از رنگ سفیدی در بیاید و رنگ کرم شکلاتی بگیرد.

 بعد از اینکه رنگ اوماج تغییر کرد، شربت ، زعفران و گلاب را اضافه و هم بزنید تا حلوا جمع شود. حلوا را با حرارت کم به مدت یک ساعت دم کنید و هر ده دقیقه هم بزنید تا ته نگیرد.
حلوای اوماج شما آماده است و می توانید آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید و تزیین کنید.

شله زرد

شله زرد

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مخصوص نذری در این ایام؛ شله زرد است. شله زرد دسری خوشمزه و شیرین است که طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه این دسر بسیار آسان می باشد. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

برنج خیس کرده 2 پیمانه

شکر 4 پیمانه

کره گیاهی 50 گرم

زعفران  1 مثقال

گلاب    1 پیمانه

روغن    1 قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام        به مقدار لازم

برای تهیه شله زرد بهتر است از نیم دانه برنج ایرانی استفاده کنید.
 طرز تهیه:
ابتدا باید برنج را بشویید  و از شب قبل آن را در مقداری آب بخیسانید. موقع پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد قرار میدهیم و در قابلمه را نیمه بسته قرار دهید تا آب برنج بجوش آید. در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید.

وقتی برنج باز شد و آب را در خود جذب کرد حرارت را کم کنید و در این مرحله باید برنج را هم بزنید.توجه داشته باشید که نباید دیگر به برنجتان آب اضافه کنید چون این کار باعث می شود شله زرد آماده شده موقع خوردن و قاشق زدن آب بیندازد.

 بعد از اینکه برنج پخت، مرحله اضافه کردن شکر است.برای این مرحله وقتی برنجتان کاملا باز شد و به اصطلاح وا رفت باید شکر را اضافه کنید و هم بزنید و اصلا نگران نباشید که برنجتان در حال سفت شدن بود چون با اضافه کردن شکر برنج دوباره شل می شود و به هیچ وجه آب به برنجتان اضافه نکنید و همین طور مدام به مدت یک ربع هم بزنید تا ته نگیرد.

در مرحله بعد باید زعفران را اضافه کنید. برای این کار زعفران را بسابید و با آب دم کنید و خلال بادام را با یک پیمانه گلابی که داشتید خیس دهید تا عطر بادام چند برابرشود. سپس زعفران دم کشیده شده  را بریزید. همچنین خلال بادام و گلاب را که در هم مخلوط بودند را به مواد شعله زرد اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید با بقیه مواد بپزد و آرام هم بزنید.

باید اندازه زعفران به اندازه ای باشد که شله زرد رنگ نارنجی بگیرد بعد از این مرحله کره را اضافه کنید و هم بزنید و برای اینکه شعله زرد شفاف تر شود از مقدار روغن مایع استفاده کنید.

بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد ،حرارت را خاموش کنید و در ظرف را بگذارید تا کاملا دم بکشد. سپس شله زرد را در ظرف مناسب بریزید و به دلخواه با دارچین ، خلال پسته و بادام تزیین کنید.
عدس پلو

عدس پلو

عدس پلو، قیمه، قورمه سبزی، جزء ثابت غذاهای نذری است که اکثر افراد آن را به عنوان نذری تهیه می کنند.در ادامه می خواهیم طرز تهیه عدس پلو را بیان کنیم:

عدس پلو به روش های مختلفی تهیه می شود. برخی آن را با گوشت چرخ کرده درست می کنند، برخی با گوشت قلقلی ، برخی هم با سویا و برخی هم مخلوطی از گوشت چرخ کرده و سویا و یا مرغ را برای تهیه آن استفاده می کنند.هر یک از این روش ها طعم خاص و بی نظیر خود را دارد.

مواد لازم:

برنج     3 پیمانه

عدس   1/5 پیمانه

گوشت چرخکرده         300 گرم

پیاز داغ نگینی خرد شده 3 قاشق غذاخوری

کشمش پلویی   1 پیمانه

خرما     چند عدد

دارچین 2 قاشق چایخوری

نمک     به مقدار لازم

روغن    به مقدار لازم

زعفران آب کرده           به مقدار لازم

زردچوبه           به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

 برای تهیه عدس پلو با مرغ، باید ابتدا مرغ را با یک عدد پیاز خرد شده، مقداری نمک ، فلفل و زعفران بپزید و بعد استخوان های آن را خارج کرده و مرغ را ریش و ریش کنید و به همراه عدس و پیاز داغ لابه لای برنج آبکش شده ، دم کنید.


طرز تهیه: ابتدا برنج ها و عدس ها را بشویید و اجازه دهید تا چند ساعت خیس بخورند. سپس  پیاز داغ را با گوشت چرخ کرده و زردچوبه مخلوط کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا کاملا گوشت با پیاز تفت داده شود و آب گوشت جمع شود و بعد با یک پیمانه آب در داخل گوشت اجازه دهید تا گوشت با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزد و بعد کمی دارچین و زعفران دم کرده و همراه با فلفل سیاه را هم به گوشت اضافه کنید.

 در مرحله ی بعد، کشمش ها را آماده کنید. برای این کار کشمش را در ظرفی دیگر بخیسانید و بعد آن را بشویید و در ظرفی بریزید تا آب آن کشیده شود. سپس آن را در مقداری روغن تفت دهید. کشمش هم نباید زیاد تفت داده شود و در حین تفت دادن هم می توانید کمی دارچین به آنها اضافه کنید.

سپس خرما را آماده کنید. می توانید هسته خرما را در بیاورید و آن را در مقداری روغن تفت دهید.

در مرحله بعد، مرحله ی آماده کردن برنج و عدس می باشد. در یک قابلمه آب جوش عدس ها را بریزید تا نیم پز شوند.برای اینکه عدس ها وا نرود، مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه بدهید که در 5 دقیقه اول با حرارات بالا بجوشد و سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را نگذارید تا عدس ها له نشود.

در قابلمه ی دیگر دوباره آب جوش بگذارید و برنج هایی را که خیس کرده اید را درون آب جوش بریزید.سپس آب عدس را بعد از نیم پز شدن جدا کنید و به برنج در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید و بعد آن را آبکش کنید و  داخل قابلمه بریزید تا برنج دم بکشد . بعد از نیم ساعت که برنج دم کشید ، روی برنج را با گوشت چرخ کرده ، خرما و کشمش آماده شده تزیین کنید.
از زعفران به اندازه کافی استفاده کنید تا عدس پلو خوشرنگ و خوشمزه شود.

نکته: برای تهیه عدس پلو با مرغ، باید ابتدا مرغ را با یک عدد پیاز خرد شده، مقداری نمک ، فلفل و زعفران بپزید و بعد استخوان های آن را خارج کرده و مرغ را ریش و ریش کنید و به همراه عدس و پیاز داغ لابه لای برنج آبکش شده ، دم کنید.
آش جو

 آش جو:

آش جو یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین آش ها به شمار می رود که برای وعده افطار مناسب  می باشد و می توانید آن را به عنوان نذری در این وعده غذایی تهیه کنید.
مواد لازم:
 جو  1 پیمانه

لوبیا چیتی   1 پیمانه

نخود   1 پیمانه

سبزی آش   500 گرم

 کشک  2 پیمانه

 سیر داغ  نصف پیمانه

 پیاز داغ   200 گرم

نعناع داغ 2 ق غ

 نمک ، فلفل  به میزان لازم

زردچوبه   1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای تهیه آش جو ابتدا نخود و لوبیا را قبل از پخت برای اینکه آبش سیاه نشود و نفخ آن گرفته شود و زودتر هم بپزد ،از چند ساعت قبل خیس دهید و مدام آب آن را عوض کنید و بعد بپزید.

جو، را هم یک تا دوساعت از قبل خیس دهید و چرخ کنید تا ریز تر شود.

برای تهیه آش بهتر است یک قابلمه بزرگ استفاده کنید تا در مراحل پختن دچار مشکل نشوید. نصف قابلمه را پر از آب کنید، جو را داخل قابلمه بریزید و با حرارت متوسط اجازه دهید که بپزد،تا زمانی که آب داخل قابلمه هنگام پخت به نصف برسد هیچ قاشقی داخل آن برای هم زدن استفاده نکنید به هیچ وجه آش ته نمیگیرد. وقتی برنج و جو پخته شد نخود و لوبیای پخته شده را به آن اضافه کنید و چون از جوش میفتد صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید.

 در ظرف دیگری مقداری روغن بریزید و پیاز را جدا داغ کنید و سیر را هم جدا.سپس دوباره در ظرف دیگری کمی روغن تفت دهید و پیاز داغ و سیر داغ را بریزید و نمک ، زرد چوبه ، فلفل و همچنین یک قاشق نعناع  اضافه کنید و همه مواد مخلوط شده را روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنیدتا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و عطر پیاز و سیر داغ بلند شود.سبزی پاک کرده و خرد شده را داخل قابلمه ی آش در حال جوشیدن  اضافه کنید.بعد پیاز داغ هایی که روی حرارت به مدت چند  دقیقه هم زدید را در داخل آش بریزید.

البته مقدار کمی را هم نگه دارید برای زمانی که آش پخت و جا افتاد استفاده کنید و با استفاده کردن آن آش حالت تازگی پیدا کند .بعد از اضافه کردن پیاز داغ ها باید آش را مرتب هم بزنید چون حرارت شعله باید متوسط باشد . اگر دیدید که آب آش کم شده و احتیاج به آب داشت ،به مقدار کم کم آب جوش اضافه کنید تا آش حالت آبکی پیدا نکند.

بعد ازنیم ساعت تا  45 دقیقه جوشیدن سبزی ها ، کشک را اضافه کنید و اگر آش روی حرارت ملایم باشد و مرتب هم بزنید حدودا نیم ساعت بعد آش جا میفتتد .در آش جا افتاده پیاز داغ هایی که کنار گذاشته بودید تا در انتهای پخت داخل آش بریزید اضافه کنید .در نهایت آش را سرو کنید و با پیاز و سیر و نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

از کشک ساده، کشک زعفرانی، ماست چکیده، حبوبات پخته شده،پیاز داغ و نعنا داغ میتوانید برای تزیین آش استفاده کنید.
اگر بجای آب از آب قلم در تهیه آش استفاده کنید آش خوشمزه ترخواهد شد.

عدسی

عدسی نذری

 عدسی هم از ان دسته غذاهایی است که می توانید به عنوان نذری برای وعده افطاری آماده کنید.عدسی غذایی مقوی و پر خاصیت است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مواد لازم:
 عدس :3 پیمانه

بلغور گندم : یک پیمانه       

پیاز:1 عدد

سیب زمینی :1 عدد

  آب قلم :در صورت تمایل

 نمک، زردچوبه و فلفل :به مقدار لازم

 گلپر:به مقدار ازم

 آرد :2 قاشق غذاخوری

  برای تهیه آش جو ابتدا نخود و لوبیا را قبل از پخت برای اینکه آبش سیاه نشود و نفخ آن گرفته شود و زودتر هم بپزد ،از چند ساعت قبل خیس دهید و مدام آب آن را عوض کنید و بعد بپزید.


طرز تهیه:برای تهیه این غذای خوشمزه ،ابتدا عدسی را از چند ساعت قبل خیس دهید و سپس آب ان را دور بریزید و کنار بگذارید.در یک قابلمه  پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با روغن تفت دهید تا سبک شود، سپس ادویه ها را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

در ادامه رب را بریزید و برای چند ثانیه تفت دهید تا رب رنگ داده و بوی آن گرفته شود. در مرحله بعد آب قلم و عدس و بلغور گندم را بریزید و دو تا سه لیوان آب اضافه کنید تا مواد شروع به جوشیدن کند. بعد از اینکه مواد شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کنید و اجازه دهید تا عدس و بلغور گندم بپزد.

در این بین  سیب زمینی را پوست کنیدوبه صورت نگینی خرد کنید و بعد از نیم ساعت به عدسی اضافه نمایید. اگر آب عدسی کم بود مقداری آب به آن اضافه کرده و بگذارید تا خوب پخته و جا بیافتد. در 10 دقیقه آخر پخت ، نمک را اضافه کنید و در صورت تمایل کمی فلفل بریزید و دو قاشق آرد سرخ شده  به مواد اضافه کنید.

بعد از چند دقیقه عدسی آماده می باشد. می توانید از آب لیموی تازه و گلپر  برای خوش طعم شدن عدسی استفاده کنید.
نکته: برای تهیه آب قلم ابتدا یک عدد قلم گوساله را بشویید و با مقداری آب ، کمی زردچوبه، نمک و یک حبه سیر برای 6 تا 7 ساعت با شعله کم بپزید. سپس آب قلم را در قالب های کوچک فریز کرده و برای طبخ عدسی ، آش و یا خوراک لوبیا استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .