تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان لواش در خانه

نان لواش در بسیاری از مناطق کشور به خصوص تهران مصرف بالایی دارد. این نان بسیار سفید و نازک بوده و به شکل بیضی تهیه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان لواش
این روزها در اثر شیوع ویروس کرونا وسواسی به جان همه افتاده است، تا جایی که حاضریم نان را هم با اسپری الکل ضدعفونی کنیم؛ همچنین بیکاری و قرنطینه فرصتی برایمان پیش آورده تا با تهیه نان در خانه سرگرم شده و همچنین تجربه ای تازه داشته باشیم.

طرز تهیه نان لواش خانگی


مواد لازم:
- آرد سفید          1 پیمانه 
- آب                 به مقدار مناسب
- نمک               1 قاشق چایخوری
- روغن مایع       3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا داخل کاسه ای نسبتا بزرگ آرد را با نمک مخلوط کنید.بعد از اینکه کاملا مخلوط شد 2 قاشق از 3 قاشق غذا خوری روغن را به آرد اضافه کنید و با دست هم بزنید.

در همین حین کم کم آب را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد به صورت خمیر در بیاید.زمانی که خمیر صافو یکدست شد روی آن را بپوشانید بگذارید تا 10 الی 15 دقیقه استراحت کند.

خمیر آماده شده را بسته به سایزی که می خواهید نان را درست کنید به صورت گلوله های کوچکتری در بیاورید. در ظرفی آرد بریزید و سپس هر گلوله ای را که درست می کنید آغشته به آرد کنید تا خمیر به دست نچسبد.

بعد از اینکه تمام خمیرها را آماده کردید روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و با کمک وردنه خمیر را باز کنید. هر زمانی که احساس کردید خمیر به وردنه می چسبد به آن کمی آرد بپاشید. سعی کنید تمام قسمت های خمیر یکدست شود. دو تا از شعله های گاز را روشن کنید و تا آخر زیاد کنید.

سپس روی یکی از آن ها ماهیتابه ای ته صاف قرار دهید و روی شعله دیگر یک زیر گازی فلزی و یا همان زیر قابلمه ای فلزی قرار می دهیم و می گذاریم تا کاملا گرم شوند. خمیر را داخل تابه قرار دهید تا یک طرف آن بپزد.زمانی که شروع به حباب زدن کند. طرف دیگر آن را برگردانید و حدود 5 ثانیه بگذارید داخل تابه بماند. بعد نان را روی پایه فلزی قرار دهید تا کاملا پف کند و برشته شود. تمام خمیرها را به همین شکل بپزید. نان ها را لای پارچه ای قرار دهید و تا 2 روز مصرف کنید.

نان لواش

ساده ترین روش در تهیه نان لواش خانگی


مواد لازم:

یکی از ویژگیهای مهم نان لواش فرورفتگی های سطح نان است، که سطح نان مانند حباب هوا بالا می آید. این جوش ها را در اصطلاح نانوایی جوش و پز می نامند. هر چه تعداد جوش و پز نان بیشتر و از نظر ابعاد منظم تر و یکنواخت تر باشد، نان مطلوب تر است. بافت و ساختار نان لواش پس از خنک شدن نباید سفت یا خمیری باشد.


- آرد                     ۲ لیوان
- خمیر مایع            ۱ قاشق چای خوری
- آب ولرم               ۱ لیوان
- شکر                    ۱ قاشق چای خوری
- نمک                   ۱ قاشق چای خوری
 - روغن مایع         ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا پودر خمیر مایع فوری و شکر و نصف لیوان آب را داخل کاسه ای می ریزیم و آرام با یکدیگر مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم تا ۱۰ دقیقه بعد عمل بیاید. بعد آرد را الک می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و وسط آرد را حفره ایجاد می کنیم تا باز شود.

سپس نمک، روغن مایع، خمیر مایع به عمل آمده و نصف باقی مانده آب را می افزاییم و با دست آرد را کم کم با مواد مخلوط می کنیم.همین طور مایه را با دست ورز می دهیم تا جایکه دیگر خمیر به دست نچسبد و منسجم و لطیف شود.

خمیر بدست آمده راحت جمع می شود و در وسط کاسه قرار می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در گوشه ای از آشپزخانه کاسه را می گذاریم و یک پارچه یا حوله تمیز ضخیم روی ظرف قرار می دهیم تا آن را بپوشاند و به مدت یک ساعت خمیر استراحت کند.

پس از گذشت یک ساعت سلفون را بر می داریم و خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف آن کمی گرفته شود و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم و خمیر را به چند چانه کوچک تقسیم می کنیم و هر چانه را روی سطح صافی که آرد پاشیدیم قرار می دهیم.

سپس با وردنه آن ها را باز می کنیم به ضخامتی که تمایل داریم نان باشد خمیر را با وردنه باز می کنیم و به شکل تابه ای که مد نظرتان است باید چانه های خمیر را باز کنید.

علاوه بر ضخامت مورد نظر برای نان باید به این توجه کنید که تابه شما مستطیلی است و خمیر هم باید در همان اندازه و شکل مستطیل باشد.دقت کنید اگر بار اول است که نان درست می کنیم اندازه نان ها را کوچک تر از تابه بگیرید تا راحت تر بتوانید زمان منتقل کردن خمیر داخل تابه آن را حمل کنید.تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا به مرور زمان داغ شود و خمیر آماده شده را داخل تابه قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا خودش را بگیرد و کمی پف کند و بعد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر نان نیز بپزد. نان های آماده شده را بهتر است همان زمان مصرف کنید و برای هر نوبت نان لواش تازه بپزید.

 

نان لواش

طرز تهیه نان لواش خانگی با بگینک پودر


مواد لازم:
- آرد                  2 پیمانه
- بیکینگ پودر      1 قاشق چای خوری
- نمک                 کمی
- آب                   سه چهارم پیمانه
- روغن               4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
همه مواد خشک را اضافه می‌کنیم وسط مواد خشک را گود می‌کنیم و روغن اضافه می‌کنیم، بعد آب ولرم را کم کم به مواد اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می کنیم، تا خمیر یک دست به دست بیاید، خمیر باید نرم و لطیف باشد.

اگر دیدید خمیر چسبناک است به خمیر کم کم آرد اضافه کنید تا زمانی که دیگر خمیر چسبناک نباشد و به دست نچسبد. حدود نیم دقیقه روی خمیر پارچه ای نمدار می اندازیم و صبر می کنیم تا خمیر ور بیاید.

بعد از ور آمدن از خمیر گلوله‌های کوچکی به اندازهٔ نارنگی بر می داریم و کنار میگذاریم، سپس سطح کار را آرد می پاشیم و با کمک وردنه گلوله‌ها را باز می کنیم. سعی کنید تا جایی که خمیر سوراخ نشود آن را با وردنه نازک کنید.

در این مرحله ماهیتابه تفلون یا چدن را داغ کنید و خمیر را داخل آن پهن کنید تا بپزید، (البته بدون روغن). دقت داشته باشید که ماهیتابه باید داغ باشد و بعد از پهن کردن خمیر حرارت را کم کنید.  

زمانی که خمیر را در ماهیتابه پهن کردید می بینید که خمیر شروعبه حباب زدن های ریز و درشت می کند، اگر نان‌ها  زمان پخت حباب نزد پس خمیر شما سفت بوده در نتیجه نانها نیز سفت می شود. وقتی یک طرف خمیر خال های قهوه ای به خودش گرفت، خمیر را برگردانید تا طرف دیگر نان هم بپزد.

نان لواش

نکته مهم در تهیه نان لواش خانگی

- دقت کنید  بلا فاصله بعد پخت و خنک شدن نان ها، آن ها را داخل جا نونی بگذارید تا خشک نشود.

- می توانید نان ها را داخل پارچه و پلاستیک به مدت چند روز نگه دارید و استفاده کنید.- اگر بعد پخت نان ها احساس کردید که خشک هستند نگران نباشید اگه در جا نونی بگذارید بعد 2 الی 3 ساعت کاملا نرم می شوند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .