تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان فانتزی خانگی

نان فانتزی ، خوشمزه ترین و پرطرفدارترین نان می باشد که به آسانی تهیه می شود و می توان آن را در کنار صبحانه و یا عصرانه میل نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان فانتزی
نان فانتزی شامل نان های باگت، برشتن، ساندویچی، همبرگر، شیرمال، پیراشکی است. این نان ها هم به صورت گستره و کارخانه ای و هم در قنادی های کوچک تهیه می شود.

نان‌های فانتزی را می‌توان به دو گروه نان‌های سفید و تیره تقسیم کرد. نان‌های سفید شامل نان ساندویچی، همبرگر، فرانسوی و نان بربری فانتزی هستند و نان‌های تیره شامل نان‌هایی هستند که با آرد چاودار (جو) و سبوس‌دار تهیه می‌شوند.

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه نان فانتزی خانگی را بیان کنیم:


 مواد لازم برای تهیه نان:


زرده تخم مرغ 2 عدد

شکر 3 قاشق غذاخوری

روغن یا کره 3 قاشق غذاخوری

شیر ولرم 1 لیوان

خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری

آرد سفید 2 تا 3 لیوان

نمک نوک قاشق

  بعد از یک ساعت استراحت دادن حجم خمیر دو برابر می شود. بعد از گذشت این مدت دوباره خمیر را ورز دهید و تکه هایی یک اندازه از خمیر ببرید.


 طرز تهیه:


برای تهیه این نان خوشمزه ابتداشیر را بجوشانید و اجازه دهید تا ولرم شود در حدی که وقتی دست به شیر می زنید گرم بوده باشد و  دست را نسوزاند.

شیر ولرم را را با خمیر مایه مخلوط کنید و بعد شکر، روغن یا کره آب شده و یک زرده تخم مرغ را هم  اضافه کنید. تمام مواد را خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود.

مرحله بعد نوبت اضافه کردن آرد است.آرا را چند بار الک کنید و آرد الک شده را قاشق قاشق اضافه کنید تا اندازه ای که بتوانید خمیر را با دست تان بلند کنید (آرد زیاد نریزید. فقط تا اندازه ای که چسبندگی خمیر از بین برود). در این مرحله خمیر را با دست بگیرید و مدام به کف ظرف بکوبید و ورز دهید و چندین بار تکرار کنید .مهمترین بخش تهیه نان ورز دادن آن است.

بعد از اینکه خمیر را به خوبی ورز دادید ، آن را در ظرفی که با روغن چرب کرده اید قرار دهید و روی آن را به صورت علامت مثبت( + ) در آورید و اجازه دهید تا خمیر استراحت کند.

 بعد از یک ساعت استراحت دادن حجم خمیر دو برابر می شود. بعد از گذشت این مدت دوباره خمیر را ورز دهید و تکه هایی یک اندازه از خمیر ببرید.

پس از این برش زدن کمی دیگر خمیر ها را ورز دهید و با وردنه خمیرها را باز کنید. درون هر خمیر را مقداری کشمش، گردو، کنجد و … بپاشید.
نان فانتزی

 در مرحله بعد روی ظرف یا سینی  که می خواهید نان را بپزید ،را کمی چرب کنید و خمیر را به شکل دلخواه حالت دهید (هر شکل و طرحی که دوست دارید).

 روی خمیرها پارچه ای بیندازید و  دوباره مدت 30 دقیقه به خمیرها استراحت دهید تا کمی دیگر هم حجم پیدا کنند. سپس مقداری کره یا روغن را با 1 زرده تخم مرغ و کمی شیر مخلوط کنید و روی خمیرها بمالید و روی آن نیز کمی کنجد بپاشید.

ظرف نان را درون فری که از قبل با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت 20 – 30 دقیقه بسته به نوع فر قرار دهید. در اواسط پخت نیز میتوانید مجدداً روی نان فانتزی را با مخلوط زرده و شیر برس بکشید. در انتهای پخت نیز حرارت بالای فر را 2-3 دقیقه روشن کنید تا روی نان ها نیز برشته و طلایی شود.

نکته های کلیدی:


برای اینکه نان فانتزی خانگی زیباتر شود می توانید از روش های بافت نان برای پیچیدن خمیر استفاده کنید.

  برای اینکه نان خشک نشود، بهتر است در هنگام پختن درون فر یک ظرف آب را بگذارید تا تا همزمان با گرم شدن فر، رطوبت مناسبی نیز برای پخت نان ها ایجاد شود و نان ها خشک نشوند.


می توانید روی نان را با هر چزی که دوست داشتید تزیین و خوشمزه کنید.(پودر نارگیل، پسته ، گردو)

درون نان را نیز میتوانید قبل از پخت با خرما ، گردو ، شکلات و … پر کنید.

 برای اینکه نان خشک نشود، بهتر است در هنگام پختن درون فر یک ظرف آب را بگذارید تا  تا همزمان با گرم شدن فر، رطوبت مناسبی نیز برای پخت نان ها ایجاد شود و نان ها خشک نشوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .