تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی

وقتی تصمیم می گیرید که وزن خود را کم کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می آید این است که غذایتان را کم کنید و یا غذاهای کم کالری مصرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای رژیمی
برخی فکر می کنند غذاهای رژیمی غذاهای بی مزه ای هستند که باید به زور آنها را خورد درصورتی که خیلی از غذاهای رژیمی وجود دارند که خوش طعم و خوش مزه هستند و ضمن سالم بودن می‌توانند به کمک کنند که وزنتان را کم کنید.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی و کم کالری را برایتان بگوییم.

ماهی صدفی

ماهی صدفی بخار پز با سس گوجه فرنگی و قارچ


 برخی از افراد فکر می کنند ماهی را حتما باید سرخ کنند تا خوشمزه شود، در صورتی که اگر ماهی را طعم دارید کنید، بخار پز آن هم عالی می شود.

 مواد لازم:

فیله ماهی 250 گرم

 پیاز كوچک

 لیموترش

 فلفل دلمه‌ای متوسط

گوجه فرنگی بزرگ

قارچ 200 گرم

روغن زیتون

نمک و فلفل

سرکه سه قاشق

آبلیمو دو قاشق

طرز تهیه:

برای تهیه این ماهی ابتدا بعد از شستن ماهی ها آن را مزه دار کنید؛ به این صورت كه ماهی ها را به نمك، فلفل و سركه آغشته كنید و بگذارید به مدت 10 دقیقه با این مواد در ظرفی دربسته در یخچال بمانند تا مزه دار شوند.

سپس پیاز را پوست کنید و به شكل حلقه حلقه برش بزنید. لیموترش و فلفل دلمه ای را هم حلقه حلقه كنید و همه سبزیجات را در كف ماهیتابه بچینید. قارچ ها را هم ورقه ورقه کنید و به مقداری آبلیمو آغشته كنید و كنار بگذارید.

حالا گوجه فرنگی ها را رنده كنید یا در دستگاه غذاساز بریزید  و پوره كنید. پوره گوجه فرنگی را هم با نمک و فلفل كمی مزه دار كنید و روی مواد دیگر در تابه بریزید و روی مواد پهن كنید.

حالا ماهی مزه دار شده را روی سبزیجات و گوجه فرنگی بگذارید و در تابه را ببندید تا ماهی ها با حرارت ملایم بپزند. در طول مدت پخت می توانید چند بار از آب مواد با قاشق روی ماهی ها بریزید تا هم طعم دار و هم خوشرنگ شوند.

 ماهی ها برای پخت نیم ساعت زمان نیاز دارند و در مرحله آخر پخت، روغن زیتون را به ماهی ها و سس اضافه كنید. این كار باعث براق شدن و خوش رنگ و بو شدن ماهی و سس  می شود. قارچ ها را در چهار دقیقه آخر پخت ماهی روی آن بریزید زیرا قارچ زود می پزد.

بعد از پخت، ماهی ها را در ظرف بچینید و سس سبزیجات و قارچ های بخارپز شده را هم در كنار یا روی آنها قرار دهید و با زیتون و لیموترش تازه و سبزیجات سرو كنید.
برنج گل کلم

برنج گل کلم با مرغ

بعضی از افراد نمی توانند برنج را از برنامه غذایی خود خارج کنند، اما دوست دارند که رژیم بگیرند و لاغر شوند. برای این افراد یه ماده ی غذایی کم کالری تر جایگزین برنج را معرفی می کنیم. با درست کردن برنج گل کلم می توانید کربوهیدرات کمتری دریافت کنید و به رژیم غذایی کمک کنید.

مواد لازم برای تهیه برنج گل کلم با مرغ:


گل کلم 1 عدد متوسط

نمک و فلفل به مقدار لازم

روغن زیتون 1 قاشق چایخوری

فیله مرغ 150 گرم

 طرز تهیه:

برای تهیه این غذای رژیمی ابتدا یک عدد گل کلم را با رنده درشت رنده کنید. اگر ترجیح می دهید گل کلم ریزتر شود، می توانید آن را در میکسر بریزید تا کمی خردتر شود.سپس گل کلم خرد شده را داخل تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط شعله ی گاز قرار دهید.

گل کلم خرد شده را  پنج دقیقه تفت دهید و گل کلم کمی نرم خواهد شد. حالا زمان آن است که کمی روغن زیتون، نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

 برنج گل کلم تقریبا 15 دقیقه زمان نیاز دارد که بپزد. البته این بستگی به خودتان هم دارد ؛ ابتدا کمی از آن را امتحان کنید. اگر میزان پخت آن مطابق میلتان بود، آن را از روی حرارت بردارید.

 
برنج گل کلم را می توانید به صورت بخار پز و دم کردنی هم درست کنید . برای این کار نیازی به آب زیادی ندارید. کافی است گل کلم خرد شده را با نصف استکان آب داخل قابلمه بریزید، سپس نمک، کمی کره و زعفران به آن اضافه کنید


 در مرحله ی بعدی باید مرغ را آماده کنید. معمولا برنج گل کلم را به همراه فیله مرغ سرو می کنند. با روش های مختلفی می توانید این مرغ را تهیه کنید؛ اما اگر بخواهید به روش رژیمی آن را درست کنید بهتر است فیله ها را به شکل دلخواه (مثلا خرد شده) با نصف قاشق روغن زیتون در تابه ی مخصوص گریل ابتدا بپزید و سپس گریل کنید. برای بهتر شدن طعم آن نمک، فلفل، زردچوبه و کمی پودر پاپریکا به آن اضافه کنید.

نکات: برخی از افراد برای تهیه برنج گل کلم ، هنگام تفت گل کلم خرد شده به آن فلفل دلمه ای خرد شده و ریحان نیز اضافه می کنند تا معطر شود و طعم بهتری به خود بگیرد.

برای بهتر شدن طعم برنج گل کلم می توانید هنگام پخت آن از شوید خشک، پودر پیاز و پودر سیر هم استفاده کنید.

 برنج گل کلم را می توانید به صورت بخار پز و دم کردنی هم درست کنید . برای این کار نیازی به آب زیادی ندارید. کافی است گل کلم خرد شده را با نصف استکان آب داخل قابلمه بریزید، سپس نمک، کمی کره و زعفران به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج گل کلم با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. در آخر پخت برنج گل کلم در قابلمه را بردارید تا آب داخل آن کاملا تبخیر شود.
کوکو لوبیا سبز و هویج


کوکو لوبیاسبز و هویج


یکی دیگر از غذاهای رژیمی خوشمزه ،کوکو لوبیا سبز و هویج است که باید آن را در تابه رژیمی درست کنید.

مواد لازم:

لوبیا سبز پخته شده 300 گرم

هویج پخته شده 2 عدد کوچک

چهار عدد تخم مرغ

یک قاشق آرد

3 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده

نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
طرز تهیه:

برای تهیه این کوکو ، ابتدا لوبیا سبز ها را برش بزنید و بپزید و بعد در ظرفی بریزید و بعد پیاز سرخ شده به همراه فلفل و نمک و زردچوبه به مواد اضافه کنید.

در مرحله ی بعد هویج را هم  برش بزنید و بپزید و هویچ پخته شده را هم به مواد اضافه کنید و آرد را هم اضافه کنید و همه مواد را با هم قاطی کنید.

در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را بشکنید و با چنگال هم بزنید وبه مواد قبلی اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

 سپس تابه رژیمی را اورده روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود بعد با قلم مو تمام سطح تابه را چرب کنید و تمام مواد را داخل تابه بریزید  و در ظرف را بگذارید ؛ ولی هر چند دقیقه یکبار به تابه سر زده و با کفگیر مخصوص تابه لایه ی زیرین کوکو را نگاه کنید. اگر برشته شده بود تابه را پشت و رو کنید تا طرف دیگر مواد هم برشته شود.
بعد از اینکه دو طرف کوکو پخت، کوکوی لوبیا و هویج شما آماده خوردن می باشد.
سالاد مرغ کاری

سالاد مرغ کاری

 یکی دیگر از غذاهای رژیمی سالاد مرغ کاری است. این سالاد از راحتترین غذاهایی است که می توانید درست کنید و در یخچال نگه دارید.این سالاد ، سالاد کم چربی است ، چون به جای سس مایونز از ماست یونانی استفاده شده است.

 کسانی که رژیم ندارند؛ می توانند این سالاد را همراه با هر نانی بخورند، اما کسانی که رژیم دارند، بهتر است آن را به تنهایی مصرف کنند؛ چون خود غذای کاملی است.

مواد لازم برای سالاد مرغ کاری

سینه مرغ بدون پوست و استخوان 2 عدد

روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

ساقه کرفس 1 عدد

پیازچه 4 عدد

انگور سیاه بدون دانه 1 و نیم  پیمانه

بادام یا گردوی خرد شده یک چهارم  پیمانه

پودی کاری  نصف قاشق چایخوری

فلفل قرمز یک چهارم  قاشق چایخوری (دلخواه)

نمک و فلفل به مقدار کافی

ماست یونانی سه چهارم پیمانه

 برای اینکه طعم مرغ شما بهتر باشد،می توانید یک کاغذ روغنی را چرب کنید و روی مرغ بکشید. گوشه‌های کاغذ روغنی را زیر سینه مرغ‌ها فشار بدهید تا تقریباً دور آنها را بپوشاند. این کار کمک می کند که مرغ در فر خشک نشود.


طرز تهیه سالاد مرغ کاری:


برای تهیه این سالاد ابتدا فر را روی دمای ۲۱۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف یک قالب فر فویل آلومینیومی بکشید .

 روی سینه‌های مرغ بدون استخوان روغن زیتون بمالید و کمی نمک و فلفل بپاشید. سپس آنها را داخل قالب قرار دهید.

وقتی فر گرم شد، قالب را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا مرغ مغزپخت شود. سپس آن را از فر خارج کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود.

سپس با یک چاقوی تیز مرغ را به صورت تکه‌های مکعبی برش بزنید.

 در یک ظرفی که می خواهید برای سالاد استفاده کنید ، ساقه کرفس و پیازچه‌ها را خرد کنید. سپس انگورها را از وسط نصف کنید و اگر هسته دارند هسته‌ها را خارج کنید. انگورهای نصف شده را به کرفس و پیازچه اضافه کنید. بادام یا گردوی خرد شده را هم اضافه کنید.
 سپس ماست و پودر کاری و بقیه ادویه‌ها را هم اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا ماست به خوبی همه جای سالاد را بپوشاند. سالاد مرغ کاری شما آماده است.
 نکته:
برای اینکه طعم مرغ شما بهتر باشد،می توانید یک کاغذ روغنی را چرب کنید و روی مرغ بکشید. گوشه‌های کاغذ روغنی را زیر سینه مرغ‌ها فشار بدهید تا تقریباً دور آنها را بپوشاند. این کار کمک می کند که مرغ در فر خشک نشود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .