تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کیک هویج با سس پنیر خامه‌ای

کیک هویج از ان دسته کیک هایی است که طرفداران زیادی دارد وخوردن آن در این روزهای سرد سال همراه با یک فنجان چای بسیار دلچسب می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مینی کیک هویج
هویج یکی از مغذی ترین مواد غذایی است. بتاکاروتن موجود در هویج نیز برای چشم مفید است. به خاطر قدرت تفتیحی که دارد، سد کبدی را باز می‌کند. مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد و به طور کلی سموم را از بدن دفع می‌کند.

هویج اعمال روده ها را منظم می كند و كمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می كند بنابراین آنهایی كه گوشت زیاد مصرف می كنند حتما باید هویج بخورند تا مشكل یبوست نداشته باشند.

 همچنین هویج برای بیماری‌های ادراری مثل سنگ کلیه و برای درمان نقرس نیز مفید است. عصاره ریشه هویج روى سوختگى‌‏ها گذاشته مى‏‌شود و اثر شفابخش دارد. ریشه هویج مغذى و مقوى معده و بادشکن است و براى تسکین دردهاى آلات داخل شکم استفاده مى‏‌شود.

 از این گیاه مغذی استفاده های زیادی می شود. می توان با آن مربا، سوپ ، غذای لذیذ و کیک خوشمزه درست کرد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه کیک هویج را برای شما بگوییم.

 کیک هویج هم از آن دسته کیک هایی است که عطر و طعم خوبی دارد و مزه ی خاص آن در دهان باقی می ماند و مطمئنا با یکبار خوردن،مشتری آن خواهید شد. بافت این کیک بسیار نرم و اسفنجی است و با روکش پنیری‌اش ترکیبی خوشمزه و دوست داشتی را به وجود می‌آورد.

 هویج برای بیماری‌های ادراری مثل سنگ کلیه و برای درمان نقرس نیز مفید است. عصاره ریشه هویج روى سوختگى‌‏ها گذاشته مى‏‌شود و اثر شفابخش دارد. ریشه هویج مغذى و مقوى معده و بادشکن است و براى تسکین دردهاى آلات داخل شکم استفاده مى‏‌شود.


 مواد لازم:


هویج خرد شده350 گرم

تخم مرغ بزرگ سه عدد

روغن مایع یک سوم پیمانه

گردو خرد شده نصف پیمانه

 آرد گندم یک و نیم پیمانه

بیکینگ پودریک و نیم قاشق چای‌خوری

پودر دارچین یک قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل یک قاشق چای‌خوری

جوش شیرین یک قاشق چای‌خوری

نمک نصف قاشق چای‌خوری

 شکر قهوه‌ای نصف پیمانه

 ماست نصف پیمانه

 عصاره وانیل یک قاشق چای‌خوری

پوست لیمو رنده شده یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:


برای تهیه این کیک خوشمزه ابتدا باید فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف 12 عدد قالب مینی کیک یا قالب مافین را با  مقداری روغن چرب کنید.

 در مرحله ی بعدی گردوها را از وسط نصف کنید و داخل یک ماهیتابه بریزید و ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و گردوها را برای چند دقیقه داخل ماهیتابه تفت دهید تا رنگشان تغییر کند و تیره‌تر شود. گردوهای تفت داده شده را از ماهیتابه خارج کنید و داخل غذا ساز بریزید و برای مدت کوتاهی مخلوط کنید تا کمی خرد شوند. باید توجه داشته باشید که گردوها آسیاب نشوند.

در مرحله بعد درون یک کاسه ی بزرگ، نصف پیمانه گردو خرد شده بریزید. سپس یک و نیم پیمانه آرد گندم را الک کنید و به کاسه اضافه کنید. یک و نیم قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر را به همراه یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین اضافه کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل اضافه کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید و همه مواد را با یک قاشق هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

 در مرحله ی دیگر دورن یک کاسه ی دیگر ، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای داخل کاسه بریزید. سپس نصف پیمانه ماست و یک سوم پیمانه روغن را اضافه کنید.

سپس قسمت‌های سبز پوست یک عدد لیمو را با دقت رنده کنید و یک قاشق چای‌خوری از آن را به بقیه مواد اضافه کنید. سه عدد تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را داخل کاسه بریزید. همه مواد را خوب مخلوط کنید. سه پیمانه هویج رنده شده را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط هویج و تخم مرغ را داخل کاسه ای که مواد خشک درون آن هست ، بریزید و با همزن برقی هم بزنید. هنگامی که همه مواد خوب مخلوط شدند همزن را خاموش کنید و از کاسه خارج کنید. خمیر آماده شده کیک را بین قالب‌های چرب شده به طور مساوی تقسیم کنید. قالب‌ها را داخل فر از پیش گرم شده قرار دهید.

 اگر دوست دارید هویج زیر دندان حس بشود می‌توانید آن را به صورت درشت رنده کنید.


بعد از 20 دقیقه ،یک سیخ چوبی یا چنگال را در مرکز کیک فرو کنید. اگر سیخ چوبی یا چنگال به صورت کاملا تمیز خارج شد یعنی مینی کیک‌ها پخته شده‌اند. در غیر این صورت اجازه دهید مینی کیک‌ها چند دقیقه بیشتر داخل فر بپزند. پس از پخت مینی کیک‌ها قالب‌ها را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. پس از 15 دقیقه مینی کیک‌ها را با احتیاط از قالب‌ها خارج کنید و روی قفسه سیمی مخصوص قرار دهید تا کاملا خنک شوند.

 بعد از این که کیک پخت، سس آن را هم آماده کنید. برای تهیه این سس ابتدا پنیر خامه‌ای را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه در دمای اتاق بماند و سپس نصف پیمانه پودر قند را داخل یک کاسه متوسط بریزید.

دو قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای به آن اضافه کنید. آب یک لیمو را داخل یک ظرف جدا بگیرید و یک قاشق چای‌خوری از آن را داخل کاسه بریزید. یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل را همراه  با مقداری نمک به بقیه مواد اضافه کنید. همه مواد را به کمک یک چنگال مخلوط کنید.

 پس از این که مینی کیک‌ها کاملا خنک شدند، حدود یک قاشق چای‌خوری از سس را روی هر مینی کیک بریزید و با استفاده از پشت قاشق سس را روی کیک پخش کنید. مینی کیک‌های هویجی آماده شده‌اند.

نکته:
اگر دوست دارید هویج زیر دندان حس بشود می‌توانید آن را به صورت درشت رنده کنید.

برای تزیین مینی کیک ها می توانید از گردو خرد شده و کشمش استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .