تبیان، دستیار زندگی

طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه سوم

آشنایی با نرم ­افزارهای CAD
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برای پیاده کردن طرح و اسکچ در نرم افزار، راه ­ها و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که به دو سبک کلی تقسیم می­ شود، یک: استفاده از قلم برای پیاده کردن خود اسکچ در نرم­ افزار و استفاده از آن و یا طراحی با خود نرم­ افزار. از جمله­ی این نرم افزارها می­ توان به اتوکد، سالیدورک، کتیا، اتودسک و ... در حیطه طراحی صنعتی اشاره کرد. در این بخش اشاره ای به نرم افزار سالید ورک جهت آشنایی می شود. از فایل طراحی شده می ­توان استفاده های مختلف در ساخت ماکت و نمونه و در ادامه جهت ساخت محصول اصلی استفاده نمود.

SolidWorks تاکنون یکی از برجسته ترین برنامه های CAD بوده است. SolidWorks که در دهه 1990 توسعه یافت، تنها در طول سال ها محبوبیت و شهرت بیشتری یافته است. نیازی به گفتن نیست، برنامه ای که در این مدت طولانی به طول انجامد، دارای چه قابلیت ها و کاربردهای زیادی است. از نرم افزار سالید ورک در صنایع مختلفی استفاده می شود؛ از هوافضا گرفته تا مهندسی و ساخت.

منوهای نرم افزار
برای شروع کار، پس از باز کردن نرم افزار، صفحه ­ی زیر را مشاهده می­ کنید:
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه سوم
که می­ توانید با کلیک بر روی new یکی از محیط های نرم افزار را باز کرده (به عنوان مثال بخش part) و وارد آن شوید.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه سوم
می توانید نوار منوی استاندارد را مستقیماً در بالای صفحه پیدا کنید. این تقریبا برای همه کاربران آشنا است - دقیقاً مانند منویی است که در هر برنامه ویندوز دیده اید. در اینجا گزینه هایی مانند File، Open، Save، Print، Undo و موارد دیگر پیدا خواهید کرد. درست زیر این نوار قسمت CommandManager قرار دارد. این بخش به کاربران اجازه ی دسترسی به ابزارهای Part، Assembly، Drawing و Editing می دهد. CommandManager بر اساس ابزاری که می خواهید به آنها دسترسی داشته باشید، به روز می شود. به عنوان مثال، اگر بر روی تب Sketches کلیک کنید، نوار ابزار sketch ظاهر می شود.
مسابقه طراحی صنعتی (مدلسازی)- جلسه سوم
در سمت چپ پنجره، جعبه ای را مشاهده می کنید که حاوی درخت طراحی FeatureManager است. در این کادر، نمای کلی از نحوه ساخت قسمت، مونتاژ یا طراحی شما ارائه می شود. با استفاده از آن، می توانید موارد مورد نظر خود را با نام خود انتخاب کرده و یا حتی درخت طراحی را فیلتر کنید. و همه اینها نیستند - می توانید از آن برای شناسایی و تغییر ترتیب ایجاد ویژگی های خود استفاده کنید. سایر کاربردها شامل مشاهده روابط والدین / فرزند با کلیک راست روی یک ویژگی و انتخاب والدین / فرزند است. در انتهای پنجره، نوار وضعیت را مشاهده خواهید کرد. همانطور که از نام آن پیداست، اطلاعات کاملی را در مورد جنبه هایی مانند حرکت ماوس، وضعیت طراحی و اطلاعات مختصات به شما می دهد.

دستورات
به نوار بالای سمت راست نگاه کنید، یک عملکرد جستجو برای راهنما SolidWorks را خواهید دید. روی پیکان کشویی کنار آن کلیک کرده و Commands را برای فعال کردن جستجوی فرمان انتخاب کنید. پس از انجام این کار، می توانید شروع به تایپ کردن در دستوراتی کنید که به دنبال آن هستید.
مطالب مرتبط:
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه اول
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه دوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه سوم
طراحی صنعتی (مدلسازی) - جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان