تبیان، دستیار زندگی

چگونه از علاقه دخترها به استفاده از لوازم آرایش کم کنیم

علاقه دختر 10 ساله‌ام به آرایش‌کردن

گروه دوستان و الگوبرداری از آنان، شیوه‌های فرزندپروری والدین، کمبود اعتمادبه‌نفس، مادرانی که خود الگوی مناسبی برای دخترانشان نیستند، تبلیغات منفی، اسباب‌بازی‌های دوران کودکی و... همه از عواملی هستند که موجب می‌شود برخی از دختر بچه‌ها به‌ صورت افراطی تمایل به آرایش‌ خود داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرایش کردن
دختر 10 ساله‌ام توجه زیادی به جزئیات و ظاهر خانم‌های دیگر دارد به‌ طوری‌ که در ارتباط با نوع آرایش و یا زیورآلات خانم‌های دیگر اظهارنظر می‌کند و علاقه شدیدی به آرایش کردن خود دارد. لطفاً بفرمایید که علت چیست و چگونه با او رفتار کنم؟
البته توجه به‌ ظاهر در میان دختران (خصوصاً با شرایط و تغییرات خاصی که در دنیا ایجاد شده است) تا حدی طبیعی است اما در هر حال به‌ طور کلی در اکثر جوامع و فرهنگ‌ها، زن‌ها بیشتر بر اساس ظاهرشان قضاوت می‌شوند و وضعیت ظاهر در پذیرش اجتماعی آن‌ها نقش اساسی دارد.
از طرف دیگر برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، ماهواره و... همگی در جهت ترویج زیبایی زنان سوق داده‌ شده است و خواسته یا ناخواسته، دختران و زنانی که ظاهری زیباتر و جذاب‌تری را دارا هستند، در این رسانه‌ها مشاهده می‌گردند. البته در گسترش یافتن این اقدام، تنها تمایل به زیبایی را نمی‌توان مطرح نمود بلکه گروه دوستان و الگوبرداری از آنان، شیوه‌های فرزندپروری والدین، کمبود اعتمادبه‌نفس، مادرانی که خود الگوی مناسبی برای دخترانشان نیستند، تبلیغات منفی، اسباب‌بازی‌های دوران کودکی و... همه از عواملی است که موجب می‌گردد برخی از دختر بچه‌ها به‌ صورت افراطی تمایل به آرایش‌ خود داشته باشند.

برای مقابله با این وضعیت چه باید کرد؟

والدین باید توجه داشته باشند که توجه بیش‌ از حد به‌ ظاهر و گرایش به آرایش نمودن، تنها تحت تأثیر تغییر و تحولات دوران بلوغ نیست بلکه عواملی محیطی و تربیتی در بروز این مسئله، تأثیر بسیاری دارد. در حالی‌ که گرایش به زیبایی، تقریباً در تمام نوجوانان وجود دارد، چرا برخی از دختران ما تا این حد از لوازم‌آرایشی استفاده می‌کنند به‌ صورت که حتی از ظاهر طبیعی خود فاصله بسیاری می‌یابند. اینجاست که نقش تربیتی والدین خود را نشان می‌دهد.
بسیاری از رفتارها که در دوره نوجوانی خود را بروز می‌دهد، در سنین کودکی (به‌طور ناخودآگاه) برنامه‌ریزی می‌شود. برای مثال مادرانی که مهم‌ترین دغدغه زندگی‌شان رسیدگی به‌ ظاهر و آرایش لباس و صورتشان است، به‌ طور ناخودآگاه این پیام را به دختر خود می‌دهند که: «تنها ارزش زن، به زیبایی اوست.» از طرف دیگر مادرانی که اجازه می‌دهند دختران کوچکشان از لوازم‌آرایشی در حین بازی استفاده کنند و در این کار هیچ ممنوعیتی قائل نمی‌شوند، باید انتظار داشته باشند که در آینده دخترانشان به صورت افراطی از لوازم آرایشی استفاده کنند.

علاقه به آرایش کردن بچه‌ها را چگونه کنترل کنیم؟

تهیه اسباب‌بازی‌های مناسب 

والدین به‌ خصوص مادران اجازه ندهند کودکشان به وسایل شخصی آن‌ها مانند لوازم‌آرایشی و... نزدیک شده و استفاده نمایند. در برخی از عروسک‌های معروف خارجی مانند «باربی» مشاهده می‌شود که سری کامل لوازم‌آرایش و... از ابزارهای اصلی زندگی این عروسک‌هاست که دختران کوچک دائماً با آن مشغول و در حال بازی هستند؛ بنابراین به والدین توصیه می‌شود که در انتخاب اسباب‌بازی برای دختران کوچک خود دقت لازم را داشته باشند.

بالا بردن اعتمادبه‌نفس دختران

در بسیاری از موارد کمبود اعتمادبه‌نفس در دختران و زنان باعث افزایش تمایل آن‌ها به آرایش کردن نامتعارف می‌گردد چرا که به نظر می‌رسد این دسته از افراد به علت تصویر بدنی منفی که از خود دارند، سعی در پوشاندن این نقطه‌ضعف‌ها داشته و لذا به آرایش‌های افراطی روی می‌آورند. در این شرایط آشنا ساختن نوجوان باارزش‌های انسانی و زنانه و همچنین اصلاح الگوی فکری آن‌ها و آشنا ساختن نوجوان با الگوی موفق زنانه و دختران، از مهم‌ترین وظایف والدین به‌خصوص مادران به شمار می‌رود.

به والدین توصیه می‌شود که در انتخاب اسباب‌بازی برای دختران کوچک خود دقت لازم را داشته باشند


الگوی خوبی برای دخترتان باشید

سعی کنید زمانی که نیاز به آرایش کردن دارید دور از چشم دخترتان آرایش کنید و لوازم آرایش رنگارنگ و فریبنده را از روی میز آرایش خود جمع کنید و همیشه از زیبایی و لطافت طبیعی پوست دخترتان تعریف کنید و به او بگویید کسانی نیاز به آرایش دارند که دارای نقصی در صورت خود هستند و دلیل استفاده بزرگترها از لوازم آرایشی هم همین موضوع است. چون با بالا رفتن سن، پوست صورت دچار چین و چروک و یا لک می‌شود که برای پوشاندن آنها از لوازم آرایش استفاده میشود. 

آشنا کردن کودک از مضرات لوازم آرایشی 

به دختر خود توصیح دهید که در صورتی‌که خانمی استفاده از لوازم آرایشی را از سن کم آغاز کند ممکن است در سنین جوانی با مشکلات پوستی روبرو شده و پوست صورتش پیرتر از سایر همسالان خود به نظر برسد و یا سرب و دیگر ترکیبات استفاده شده در لوازم آرایشی ممکن است به سلامت او آسیب برساند.

گلسر دخترانه

جایگزین‌های مناسب لوازم آرایش

میز آرایشتان را پر از کش‌موهای رنگارنگ و گل‌سرهای زیبا در مدل‌های متنوع و جذاب کنید و با استفاده از آن‌ها موهای دخترتان را به مدل‌های کودکانه و فانتزی ببندید.

نقش پررنگ پدر 

ضمناً پدر برای دختر برخلاف پسرها نوعی «تأیید» است و روابط بین آن دو به‌ طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد. مهم این است که از این رابطه خاص استفاده کنید و سعی کنید از طریق همسرتان این رفتار دخترتان را کنترل نمایید مثلاً وقتی آرایش می‌کند پدرش بگوید: وقتی صورتت آرایش ندارد خیلی زیباتر هستی یا در شرایط عادی از ظاهر و زیبایی وی، از توانایی‌ها و استعدادهایی که دارد و... زیاد تعریف و تمجید شود.

منبع: مرکز مشاوره تبیان