تبیان، دستیار زندگی

در چه موقعیت هایی رفتار جرأت مندانه مناسب نیست

وقتی می بینیم طرف مقابل در مخمسه افتاده است.مثلاً وقتی در رستوران شلوغی هستید و می دانید که پیش خدمت این رستوران تازه کار است، می توانید بعضی ضعف های او را نادیده بگیرید. در این حالت نباید جرأت مندانه رفتار کنید زیرا او قصد ندارد حق شما را پایمال کند و رفتار جرأت مندانه شما می تواند استرس های او را بی جهت افزایش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان 

رفتار جرات مندانه

در مقالات قبل دانستیم رفتار جرأت مندانه یک مدل چهار مرحله ای دارد. البته در موقعیت های بین فردی برای بروز رفتار جرأت مندانه کمتر با رعایت دقیق این مرحله بندی رفتار می کنیم و در اینجا جهت تسهیل در یادگیری به این صورت آن را مطرح می کنیم
این موضوع در رابطه فرزاندانمان در محیط مدرسه نیز می تواند برایشان مساله ساز گردد. لذا آگاهی از برخی نکات می تواند به تعامل بهتر عزیزانمان با همکلاسی هایشان  کمک کند. در ادامه می خوانیم:

در چه موقعیت هایی رفتار جرأت مندانه مناسب نیست

1.وقتی می بینیم طرف مقابل در مخمسه افتاده است.مثلاً وقتی در رستوران شلوغی هستید و می دانید که پیش خدمت این رستوران تازه کار است، می توانید بعضی ضعف های او را نادیده بگیرید. در این حالت نباید جرأت مندانه رفتار کنید زیرا  او قصد ندارد حق شما را پایمال کند و رفتار جرأت مندانه شما می تواند استرس های او را بی جهت افزایش دهد.

2.تعامل با شخصی حساس. وقتی جرأت مندی شما موجب گریه یا حمله ی شخص به شما می شود، بهتر است جرأت مندانه رفتار نکنید. به خصوص اگر این "اولین و آخرین برخورد شما باشد."

3.موقعیت هایی که جرأت مندی احتمال رسیدن به هدف را کاهش می دهد. مثلاً پس از ارتکاب به تخلفات رانندگی بهتر است در برابر پلیس ابراز وجود نکنیم.

نویسنده: امید زاهدی
منبع:کتاب کودک و خانواده

مطالب مرتبط:
تکنیک های ویژه جرات مندی