تبیان، دستیار زندگی

10 فایده‌ی فلفل‌ها برای بدن

خواص غذاهای تند برای سلامتی

غذاهای تند طی سال‌های اخیر شهرت روزافزونی پیدا کرده‌اند. بیشتر از 62 درصد افراد می‌گویند که غذاهای تند را دوست دارند اما این غذاهای تند علاوه بر اینکه طعم مورد علاقه‌ی شما را دارند برای سلامتی شما نیز فوایدی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای تند

کاهش وزن

تحقیقات نشان داده غذاهای تند می‌توانند کالری سوزی را بیشتر کنند. در مطالعه‌ای در کانادا معلوم شد وقتی افراد روی پیش غذای خود سس تند ریخته بودند، 200 کالری کمتر مصرف کردند. ترکیبات کپسینوئید موجود در فلفل‌های تند که گرما تولید می‌کند باعث افزایش تولید چربی قهوه‌ای می‌شود که تقویت کننده‌ی متابولیسم است.
مطالعات پیشین دریافته بودن که غذاهای تند می‌توانند اشتها را سرکوب کنند. محققان عقیده دارند کپسایسین موجود در فلفل تند، عامل اثر گرمازایی آن بعد از مصرف غذاست. آزمایش دیگری نیز نشان داد خوردن غذاهای تند می‌تواند متابولیسم‌تان را در عرض مدت کوتاهی حدود 8 درصد افزایش بدهد و چربی سوزی را تقریباً 16 درصد بالا ببرد.

سلامت قلب

در فرهنگ‌هایی که غذاهای تند بیشتر مصرف می‌شود، افراد کمتر دچار حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند. دانشمندان عقیده دارند کپسایسین موجود در فلفل قرمز و سس‌هایی که از آن درست شده به کاهش التهاب مزمن که ریسک فاکتوری برای بیماری‌های قلبی و عروقی است کمک می‌کند. کپسایسین برای پیشگیری از تجمع کلسترول در بدن نیز مفید است زیرا نرخ تجزیه‌ی آن را چند برابر می‌کند. افزودن فلفل تند به غذایتان به شما کمک می‌کند با کاهش آسیب‌هایی که LDL به بدنتان می‌زند، ریسک سکته قلبی را پایین بیاورید. ضمناً کپسایسین، ژن خاصی را که عامل تنگی عروق و شریان‌هاست مهار می‌کند و بنابراین جریان خون را در رگ‌ها افزایش می‌دهد.

ضد سرطان

پژوهش‌ها نشان داده‌اند خوردن فلفل تند به طور منظم، نیاز بدن به انسولین را کاهش داده و در نتیجه ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم کاهش خواهد یافت

پژوهش‌ها نشان داده کپسایسین که عامل گرمازای آن است می‌تواند سلول‌های سرطانی را نابود کند، مخصوصاً سلول‌های سرطان خون. همچنین ادویه‌ی زردچوبه نیز می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند. شما می‌توانید با ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه تازه پودر شده، از خواص قدرتمند این دو بیشتر بهره‌مند شوید.

طول عمر بیشتر

هرچند فاکتورهای زیادی تعیین کننده‌ی طول عمر شما هستند اما شما می‌توانید با افزودن فلفل سبز یا قرمز به رژیم غذایی‌تان به افزایش طول عمرتان کمک کنید. تحقیقات انجام شده روی رژیم غذایی بیش از 500000 نفر طی یک دوره‌ی 5 ساله نشان داد آن‌هایی که در هفته شش تا هفت بار غذای تند می‌خوردند، 14 درصد کمتر در معرض مرگ زودرس قرار داشتند.

کاهش فشارخون

فلفل تند تأثیر دو جانبه‌ای روی فشارخون دارد: گرمای ناشی از آن، جریان خون را در تمام بدن بیشتر می‌کند و ویتامین A و C موجود در آن، عضلات دیواره‌ی قلب را تقویت می‌کنند.

تقویت کننده‌ی حافظه و روحیه

تحقیقات نشان داده کورکومین باعث بهبود روحیه و عملکرد حافظه می‌شود. یکی از عناصر موجود در فلفل سیاه نیز به عنوان عاملی ادرارآور عمل می‌کند که برای رها شدن از نفخ و تقویت روحیه مفید است.

ضد استرس

وقتی غذای تندی می‌خورید، بدن شما تولید هورمون‌های حال خوب را افزایش می‌دهد که شامل سروتونین می‌شود و این کار را در تلاش برای مهار درد ناشی از گرما و تندی فلفل انجام می‌دهد. این اتفاق برای کاهش استرس خوب است.

رفع گرفتگی بینی

آیا متوجه شده‌اید که بعد از خوردن غذای تند و فلفلی، بینی‌تان آبریزی می‌کند؟ کپسایسین موجود در فلفل تند بسیار شبیه ترکیب شیمیایی موجود در داروهای ضد احتقان است.

درمان دیابت

پژوهش‌ها نشان داده‌اند خوردن فلفل تند به طور منظم، نیاز بدن به انسولین را کاهش داده و در نتیجه ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم کاهش خواهد یافت.

تسکین درد

کپسایسین موجود در فلفل تند می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند زیرا از تعداد ماده‌ی P که یک نروپپتید موجود در سلول‌های عصبی و رساننده‌ی سیگنال‌های درد به مغز است کم می‌کند. همچنین کپسیاسین گیرنده‌های درد را در پوست شما حساسیت‌زدایی می‌کند و برای همین کپسایسین، عامل اصلی موجود در پمادهای ضد درد است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.