تبیان، دستیار زندگی

مروری بر خواص گلقند در طب سنتی

گل‌قند؛ خواص + طرز تهیه

گلقند یک فرآورده طب ایرانی است که از گلبرگ گل محمدی و عسل تشکیل شده و مزاج گرمی دارد، خاصیت آرام‌بخشی، خواب‌آوری، تقویت مغز، معده، مقوی رحم و ملین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلقند
گل‌قند مقوی مغز، معده و خشک کننده رطوبت‌های زائد بدن بوده و مخصوصاً مصرف آن بعد از غذا مانع بالا رفتن بخارهای نامناسب از معده به مغز می‌شود. نوع عسلی آن برای سردمزاجان، کهنسالان و کسانی که رطوبت مغزشان زیاد است مناسب‌تر بوده و برای از بین بردن نفخ و باد و هضم غذا به کار می‌رود.

گلقند؛ مفید در بارداری

مهدی برهانی، متخصص طب سنتی در ارتباط با دوران بارداری و رفع مشکلات ناشی از آن از طریق طب سنتی اظهار داشت: بهتر است مادران باردار هنگام بارداری از مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی حتی‌الامکان خودداری کنند و در صورت ضرورت حتماً با پزشک خود مشورت داشته باشند. 

رفع ویار بارداری با گلقند
ویار بارداری سبب کاهش تغذیه مناسب مادر شده و می‌تواند سبب ضعیف شدن مادر و جنین شود؛ لذا استفاده از داروی گل‌قند که ترکیبی از گل محمدی و عسل است برای رفع این مسئله پیشنهاد می‌شود.
داروی گل‌قند در داروخانه‌های کشور نیز موجود است. گل‌قند ماده اضافه‌ای که در معده سبب بروز ویار می‌شود را برطرف کرده و مادر با مصرف روزی 2 قاشق مرباخوری گل‌قند می‌تواند از بروز این مشکل در خود جلوگیری کند؛ همچنین ممکن است مصرف این ماده از زردی نوزاد هنگام تولد نیز بکاهد.

گلقند برای رفع یبوست در بارداری

افرادی که علاوه بر سردرد از یبوست و مشکلات معده رنج می‌برند، بیشترین سود را از این فرآورده می‌برند، مخصوصاً که این مشکلات ناشی از سوءمزاج سرد دستگاه گوارش باشد

همان طور که گفته شد، گلقند برای زنان باردار بسیار مناسب است و علاوه بر رفع تهوع به رفع یبوست در دوران بارداری نیز کمک می‌کند. گلقند همچنین از دیدگاه طب سنتی حافظ جنین است و مانع از سقط جنین می‌شود.
بدین منظور برگ‌های گل محمدی را آسیاب کنید، حواستان باشد کاسبرگ‌ها و پرچم جدا شود. در یک ظرف شیشه‌ای لایه لایه بریزید و کم کم عسل اضافه کنید تا شیشه خوب پر شود با دست گاهی فشار دهید عسل را باید به اندازه‌ای بریزید که فقط به جرم گل‌ها اضافه شود نه بیشتر. در ظرف را ببندید و بیرون شیشه مقابل آفتاب قرار دهید، هفت تا هشت روز بعد در ظرف را باز کنید و هم بزنید اگر لازم داشت گل یا عسل اضافه کنید باید پر باشد. دوباره در ظرف را ببندید. بعد ۱۴ روز آماده است.

گل‌قند حافظ جنین است
منیرالسادات روح اللهی، دستیار تخصصی طب سنتی ایران می‌گوید: امروزه فعالیت‌های بدنی زنان کاهش پیدا کرده که خود عاملی برای بروز بیماری‌های رحمی در آنان است و اگر رطوبت رحم زنی بیش از حد باشد، جنین در معرض خطر سقط قرار می‌گیرد البته باید به این نکته توجه داشت که بخشی از رطوبت‌های زائد بدن زنان به وسیله ویار حاملگی دفع خواهد شد.
جنین از خون مادر تغذیه می‌کند و اگر مادر غذای مناسب و مفیدی مصرف کند که خون صالح در بدنش تولید شود، جنینی سالم و قوی بنیه خواهد داشت همچنین مادر از مسمومیت‌های دوران باردار از جمله فشار خون حاملگی مصون خواهد ماند، مثلا گل‌قند ترکیبی از گل سرخ و عسل بوده که به تقویت مغز، کبد و قلب مادر کمک می‌کند و اگر اعضاء رئیسه بدن زن باردار به خوبی فعالیت کند، خود عاملی برای حفظ جنین و رشد کافی وی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
چای گل سرخ، دم‌نوشی معطر و مفید
خواص روغن گل سرخ
پیشگیری و درمان بیماران آلزایمر با کپسول گل سرخ
گل ایرانی، خواص ایرانی!

اثرات مفید گلقند در درمان سردردهای میگرنی

علی‌محمد مداحیان، دستیار تخصصی طب ایرانی درباره اثرات مفید "گلقند" در کاهش سردردهای میگرنی اظهار کرد: گلقند یک فرآورده طب ایرانی است که از گلبرگ گل محمدی و عسل تشکیل شده و مزاج گرمی دارد، خاصیت آرام‌بخشی، خواب‌آوری، تقویت مغز، معده، مقوی رحم و ملین است.
وی افزود: در بررسی که قبل و بعد به روی 19 فرد مبتلا به میگرن و دریافت‌کننده پروپرانولول و پروفیلاکتیک انجام شد، استفاده 10 گرم از گلقند شب‌ها و نیم ساعت قبل از خواب و 5 گرم ناشتا و به همراه آب ولرم موجب کاهش 20 درصد در تعداد سردردها نسبت به دوره قبل شد و می‌توان آن را به‌عنوان مکمل داروی رایج توصیه کرد.
به نظر می‌رسد افرادی که علاوه بر سردرد از یبوست و مشکلات معده رنج می‌برند، بیشترین سود را از این فرآورده می‌برند، مخصوصاً که این مشکلات ناشی از سوءمزاج سرد دستگاه گوارش باشد.

روش تهیه

مقداری گلبرگ های تازه گل سرخ با هم وزن آن عسل مخلوط شده و به مدت ۴۰ روز در آفتاب قرار می گیرد و در صورت لزوم گاهی مجددا کمی به آن عسل اضافه می شود این ترکیب را گلنگبین می گویند اگر به جای عسل گلبرگ ها همراه شکر قهواه ای یا شکر نیشکر به همان میزان آمیخته شود ترکیب حاصل گلقند نام دارد. در صورت استفاده از گل های خشک برای بهتر مخلوط شدن گلها از گلاب هم استفاده می کنند.


موارد منع مصرف

بیماران مبتلا به تنگی و انسداد روده
دردهای شکمی ناشناخته
جرّاحی شکم
کودکان زیر دو سال
 

نکات

*  بهترین اثر بخشی فرآورده در افراد سرد مزاج با سردی معده و کبد می‌باشد.
* در خانم‌های باردار و کودکان بالای ۲ سال به راحتی قابل استفاده است.
* دارو در ظرف دربسته، دور از نور و در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.
* نوع عسلی تا ۴ سال و نوع شکری تا ۲ سال خواص خود را حفظ می کند.
* نوع عسلی برای سردمزاجان، کهنسالان و کسانی که رطوبت مغزشان زیاد است مناسب تر است و برای از بین بردن نفخ و باد و هضم غذا به کار می رود و نوع شکری بیشتر مناسب جوانان و گرم مزاجان و بیماری هایی چون وسواس است.

منابع:
فارس - مهدی برهانی، متخصص طب سنتی
باشگاه خبرنگاران پویا - علی‌محمد مداحیان، دستیار تخصصی طب ایرانی
وبلاگ دکتر الهام اختری
تسنیم - منیرالسادات روح اللهی، دستیار تخصصی طب سنتی
کتاب مخزن الادویه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.