تبیان، دستیار زندگی

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ كتاب و کتاب‌ خوانی

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ كتاب و کتاب‌خوانی پیامی صادر كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ كتاب و کتاب‌ خوانی
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام سید محمد بطحایی به شرح زیر است:
«بخوان به نام پروردگارت»
معلمان گرامی، دانش آموزان عزیز و اولیای گرانقدر
بار دیگر هفته‌ كتاب و كتاب خوانی فرارسیده است و برای ما مسلمانان چه افتخاری بالاتر از این‌كه معجزه دین مبین اسلام «كتاب مقدس قرآن» و نخستین كلام خداوند حكیم با پیامبر واپسین، دعوت به «خواندن» است و این والاترین سرمشقی است كه ما را به سوی كتاب و كتاب خوانی فرامی‌خواند.
بی‌گمان یكی از اهداف نظام آموزش و پرورش، گسترش آموخته‌های دانش‌آموزان و افق فكری آنان است، در راه این هدف هیچ ابزار آموزشی دیگری را سراغ نداریم كه بتواند جانشین كتاب شود و هیچ مكانی نیز جانشین كتابخانه‌ نخواهد شد.
قطعاً می‌دانیم كه شكوفایی اذهان دانش‌آموزان در برخورد با كتاب شكل می‌گیرد؛ نقش خانواده در این مسیر بسیار مهم است و از «گهواره»  آغاز می شود. مثلث «كتاب، دانش‌آموز و معلم»  هم باید همواره پویا و فعال باشد تا كودك و نوجوان را از ضررهای دنیای دیجیتال دور كند و آرامش را به او هدیه دهد.
از سوی دیگر توسعه علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع در گرو خواندن كتاب است و بی‌دلیل نیست كه یكی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در جهان امروز، میزان سرانه مطالعه است. كتاب، تنها، یك شیءِ كوچكِ كاغذی نیست، بلكه خشتِ بنای تمدن‌های بزرگ جهان است. حتی گذر زمان و رشد رسانه‌های مجازی، با تمام جاذبه‌ای كه دارند، نتوانسته است كتاب را از رونق بیندازد.
در این فرصت ارزنده ضمن تشكر از زحمات دست‌اندرکاران محترم، هفته‌ كتاب وکتاب‌خوانی را گرامی می‌دارم و امیدوارم با شعار زیبای «كتاب، بهترین همنشین انسان» بتوانیم پیوند عمیق‌تر با كتاب برقرار كنیم.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش