تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: در طول 180 سال گذشته در آموزش و پرورش کشورمان نقشه راه وجود نداشته اما امروز این نقشه راه وجود دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور

وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: در طول 180 سال گذشته در آموزش و پرورش کشورمان نقشه راه وجود نداشته اما امروز این نقشه راه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حمیدرضا حاجی بابایی صبح روز شنبه در نخستین روز از سی امین اجلاس روسای آموزش وپرورش مناطق سراسر کشور که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه به دلیل در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان، 10 روز زودتر از سال گذشته اجلاس برپا شده است، اظهار کرد: امروز من باید یک گزارشی از وضعیت آموزش وپرورش ارائه کنم، آموزش وپرورشی که حضورم در آن به دلیل عشق به معلمان است.

آمده ایم تا نگاه ها را به آموزش و پرورش تغییر دهیم

وی ادامه داد: در آموزش وپرورش پروژه های زیادی شکل گرفته، اما من امروز می خواهم همه گزارش کار را در وهله اول در یک جمله بگویم و آن این است« ما آمده ایم تا نگاه ها را به آموزش وپرورش تغییر دهیم، ما آمده ایم تا بگوییم آموزش وپرورش در کشور اول است. آن چه در این دولت شکل گرفت، این بود. همه تلاش ها و کوشش ها انجام شد تا نشان داده شود که کلیدی ترین وزارتخانه و اساسی ترین محور تحول و توسعه پایدار در کشور، آموزش وپرورش است.»

شركت 6478 هنرجوی استان مرکزی در دوره های كارورزی و كارآموزی

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها در آموزش وپرورش برای این نگاه مهم بوده، گفت: امروز آموزش وپرورش دارای نقشه جامع راه است که برای اولین بار این کار صورت گرفته است. در طول 180 سال گذشته درآموزش وپرورش کشورمان نقشه راه وجود نداشته است.

دو سال کار شبانه روزی برای همرنگی سند تحول بنیادین با خون شهدا انجام شد

وی افزود: 2سال کامل کار شبانه روزی انجام شد تا تدوین، تصحیح، اصلاح و تصویب سند تحول بنیادین آموزش وپرورش صورت پذیرد و 70درصد آن با بررسی ها و کار کارشناسی اصلاح شد تا با آموزه های قرآنی و سیره اهل بیت و معصومین (ع) و بیانات برگزیده امام و رهبری هماهنگی داشته باشد. 2 سال تلاش همه جانبه شکل گرفت تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همرنگ خون شهیدان شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش در طول این سال ها اسیر هیچ گروه و دسته ای نبوده است، افزود: آموزش وپرورش در این مدت از آن نظام جمهوری اسلامی بوده و همه فرهنگیان می توانند شهادت دهند که آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده ایم بلکه ولایی و اسلامی اداره کرده ایم. همه توانمان را به کار گرفتیم تا جمهوری اسلامی ایران مستحکم تر شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تصویب سند تحول بنیادین به مدت 8 ماه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داشت، افزود: کار سخت و دشواری درخصوص سند تحول انجام شد، کاری که شورای عالی آموزش وپرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه انجام دادند و با اجماع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی زیباترین و پخته ترین سند مصوب شود.

وی تصریح کرد: به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در هیچ دوره ای به اندازه این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آموزش و پرورش کار انجام نداده و مصوبه نداشته است.

حاجی بابایی افزود: امروز آموزش و پرورش برای اولین بار در طول تاریخ دارای نقشه جامعی شده است که به مهر رهبری ممهور شده و به فرموده مقام معظم رهبری سند تحول نسخه شفابخش آموزش و پرورش است.

گردآوری 700 پروژه انجام شده در آموزش و پرورش در کتاب شمیم تحول

آموزش الکترونیکی یا سنتی؟(2)

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر هیچ کاری ظرف این مدت انجام نمی شد و فقط تهیه و تصویب سند به سرانجام می رسید باز هم می شد این دوران آموزش و پرورش را در یک کفه و دوره های گذشته را در کفه دیگر ترازو قرار داد و با هم برابری می کردند، اما می خواهم امروز اعلام کنم که 700 پروژه بعد از تحول در آموزش و پرورش انجام شده که در کتابی به نام شمیم تحول گردآوری شده است.

هیچ یک از اقدامات آموزش و پرورش مغایر با قانون نیست

حاجی بابایی با بیان اینکه 170 اقدام برای اولین بار در آموزش و پرورش انجام شده است، گفت: امروز اعلام می کنم که در طول مدتی که وزیر آموزش و پرورش بوده ام، یک اقدام در این وزارت خانه انجام نشده که مطابق با قانون نبوده باشد بلکه تمام اقدامات، مطابق با سیاست های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین و برنامه پنجم توسعه بوده است.

وی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش همانند نقشه جامع شهری است که در آن همه امکانات برای رشد و تفکر و خلاقیت انسان پیش بینی شده و همه پروژه های تعریف شده در این شهر زیبا، با مطالعه و برنامه ریزی شروع به کار کرده است.

برگزاری 562 همایش تبیین سند تحول بنیادین در طول 4 سال

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تبیین سند تحول بنیادین در طول کمتر از 4 سال، 212 سفر استانی داشتم و 562 همایش 7 هزار، 6 هزار و 5 هزار نفری برگزار شد. فرهنگیان شهادت می دهند که در گذشته همایش ها با حضور 200 نفری فرهنگیان آن هم با مشکل انجام می شد.

وی با بیان اینکه فقط 100 همایش برای ساماندهی شهر تهران انجام شده، خاطرنشان کرد: 563 سخنرانی کارگاهی و نه سیاسی با حضور بیش از 421 هزار فرهنگی صورت گرفته است.

تعطیلات نوروزی به دنبال ساماندهی اسکان نوروزی فرهنگیان بودیم

اوقات فراغت

حاجی بابایی افزود: امروز اعلام می کنم که هیچ تعطیلات نوروزی را نه من و نه همکارانم در تعطیلات نبودیم و در همایش ها بودیم. حتی روز اول عید را هم به دنبال ساماندهی اسکان های نوروزی استان ها بودیم.

وی با اشاره به 170 پروژه ای که برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش انجام شده، گفت: سیاست های کلی آموزش و پرورش و جایگاه آموزش و پرورش در نقشه جامع علمی کشور، تهیه و تدوین فلسفه تعلیم و تربیت، سند تحول، طراحی و نظارت بر پروژه های پژوهشی، تدوین و بررسی شاخص های ارزیابی منابع انسانی و طرح اعتبار بخشی آن در آموزش و پرورش برای اولین بار انجام شد.

یک نفر در آموزش و پرورش نیست که به آینده شغلی خود اطمینان نداشته باشد

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: در گذشته بیش از 10 نوع معلم در آموزش و پرورش مشغول بودند؛ معلمانی که احساس عزت نمی کردند و حتی برای حقوق خود دچار مشکل بودند؛ 10 ها هزار آموزشیار نهضت، 10 ها خزار معلم شرکتی و کارمعین در آموزش و پرورش بلاتکلیف بودند؛ امروز پر افتخار می گویم حتی یک نفر در آموزش و پرورش وجود ندارد که به آینده شغلی خود اطمینان نداشته باشد.

حاجی بابایی با بیان اینکه در طول 4 سالی که من وزیر بودم، تعداد 200 هزار نفر کارکنان آموزش و پرورش کاهش پیدا کرده است، گفت: در تمام استان های کشور نیروهای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شدند به جز مواردی که آن هم به موقع در برخی مناطق انجام نشده است.

وی افزود: اگر از من بپرسند معلم باید یک ویژگی داشته باشد آن کدام است می گویم عزت و سربلندی، کاری که در این دولت برای معلم انجام شد این است که معلم عزت پیدا کرد و تا روزی که معلم است جلوی هیچ وزیر و هیچ کسی سرخم نخواهد کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه تمام معایبی که در آموزش و پرورش وجود داشت در این دوره اصلاح شد، گفت: همه زیبایی هایی که برای تربیت معلم خلق شده است به تثبیت رسید و برای اولین بار دانشگاه فرهنگیان به وجود آمد و بهترین دانشجوها وارد شدند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

خبرگزاری پانا