کد سوال : 14364
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : علّت پيدايش جرائم و گناهان و مبداء خلافكاريها در انسان چيست؟
پاسخ : يكي از موجوداتي كه از دير زمان افكار دانشمندان را به خود جلب نموده و آنان را به مطالعه و بررسي وا داشته است انسان است انسان معجوني است كه از نيروها و قواي مختلفي تركيب يافته و غرايز بسياري در نهاد وي آفريده شده است. در روان آدمي استعدادهاي شگرف و قابل ملاحظهاي وجود دارد تا در پرتو بكار انداختن آنها مدارج عالي كمال را به پيمايد، سرانجام به سعادت و خوشبختي واقعي كه هدف از آفرينش وي بوده است نائل گردد. يكي از مسايل مهم رواني عبارت از تأثير و پذيرش روح انسان است كه عوامل خارجي از بيرون و عوامل دروني يعني افكار و انديشههاي وي در درون او اثر ميگذارد ولي در عين حال اثر گرفتن روح انسان هم ميتواند بر اساس اختيار صورت گيرد. چه اينكه تربيت و پرورش صحيح روح انسان را نيرومند ميكند و ميتواند در سايه رهبري خود و راهنمائي انبياء و جانشينان آنان راه صحيحي را انتخاب نموده و در آن گام بردارد و اجتماع طوري نيست كه بتواند اختيار را از انسان سلب كرده و او را بياختيار در دامن فساد و انحراف محيط افكنده و ناخود آگاه انسان را آلوده و گناهكار سازد و همچنين وسوسههاي شيطان به اختيار انسان ضربهاي وارد نميكند بلكه وسوسه شيطان در واقع پيشنهاد و دادن طرحي بيش نيست اين انسان است كه ميتواند با بكار انداختن تصميم قاطع و اراده آهنين و عزم خللناپذير خود در سايه رهبري عقل و دين با همه عوامل فساد مبارزه كرده و با عمل كردن به دستورات و تعاليم ديني به سعادت و رستگاري جاوداني نائل گردد. شاهد زنده وجود برخي از افراد است كه در محيطهاي فاسد و ناپاك خويشتن را نگاه داشتند و عليرغم آلودگي محيط سلامت خويش را حفظ كردند و نه تنها از محيط رنگ نگرفتند بلكه تا سر حدّ امكان محيط را از فساد و انحراف پاك كردند. پس عوامل انحراف در دو مورد كلّي خلاصه ميشوند: 1. بيروني؛ 2. دروني. عوامل بيروني: طاغوتها، تشويقهاي آدمها و حرفها و جلوههاي دنيا؛ عوامل دروني: شيطان و وسوسههاي نفس. امّا همانطور كه ذكر شد عوامل قوي مثبت نيز در درون (مثل اراده و ايمان، شناخت) و عوامل بيروني مثل هدايت انبياء و قانونها و تربيت آدمي را كنترل ميكنند و اگر عوامل منفي نبود انتخاب منفي نبود انتخاب راه خير و نيكي معني و ارزش نداشت. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14365
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : گوش كردن راديوهاي بيگانه كه مقاصد انحرافي دارند با چه ملاكي مجاز است؟
پاسخ : شخصي كه قدرت فهم مسائل را به صورت عقلاني دارد و خيالات و احساسات بر او غالب نيست و تحت تأثير اصطلاحات نو و زيبا ولي بيمحتوا واقع نميشود؛ گوش كردن به مطالب بيگانگان و از جمله راديو انجيل اشكالي ندارد. امّا به طور كلّي بايد از شگرد تبليغاتي آنان آگاه باشيم كه به طور ناخودآگاه تأثير ميگذارد. فرمول آنان دقيق اجرا ميشود. جريان تأثير سه مرحله است: 1.تبليغ؛ 2. توجّه؛ 3. ادراك و تأثير. امّا آنها مرحله توجّه را از آدمي ميگيرند و شخص با حذف قدرت تأمّل خود از مرحله يك به دو يعني تأثير ميرسد و خود بيخبر ميماند و اين كار به كمك جاذبههاي تبليغي، موسيقي، بيان جذاب و روانكاوي ويژه انجام ميشود. فتواي امام خميني«رحمه الله» نيز در اين باره مشروط به توانايي تحليل و بررسي است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14366
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : فساد و جنايت برخي افراد به خاطر سوء تربيت خانوادگي آنان است و اگر آنان پدر و مادر باسواد و آگاهي داشتند به فساد كشيده نميشدند با اين وصف، كيفر آنان چگونه خواهد بود؟
پاسخ : صحيح است كه انحراف بيشتر افراد به خاطر سوء تربيت آنان است ولي بايد توجّه داشت كه خداوند به انسانها اختيار و آزادي داده است بنابراين هر كسي هر چند براساس سوء تربيت داراي اخلاق غيرصحيح باشد ولي همين قدر كه دانست كه كاري كه ميكند گناه و جنايت است و قدرت بر ترك آنرا داشت يعني آن كار را با اراده و اختيار انجام داد متخلف و شايسته كيفر است و به حكم عقل اگر او را عقاب و كيفر كند براساس استحقاق و به مورد است. البته از آنجا كه خداوند آگاه به قدر و اندازههاست و حدود و توان و معذوريت را ميداند، تخفيف(براي معذورين) تشديدهايي براي مسئولين خواهد داشت كه از فضل و كرم او مورد انتظار است. در قرآن ميخوانيم: «لايكلف الله نفساً الا ما اتها؛ هر كس به اندازهاي كه دارايي دارد مسؤول است.» « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14367
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : تجربه نشان داده است اگر مراكز فحشا وجود داشته باشند فساد و جنايت توسعه نمييابند! آيا به اين دليل وجودشان ضروري نمينمايد؟
پاسخ : اوّلاً؛ بايد توجّه داشت كساني كه گرايش به فساد و انحراف دارند و جز هرزگي و بيبندوباري و نشاندن هوسهاي خويش ايده و انديشهاي ندارند رفتن به مراكز فساد آنان را از تجاوز باز نميدارد دليل آن وقوع اين گونه حوادث و جنايات با وجود مراكز مذكور است. ثانياً؛ زنان فاسدي كه در آن مراكز بسر ميبرند مگر انسان نيستند؟ مگر آنان از احساسات و عواطف انساني برخوردار نميباشند مگر آنها دوست ندارند كه در يك كانون خانواده از زندگي خانوادگي برخوردار باشند؟ چه عاملي آنان را به آنجا كشانده است؟ چرا بايد يك دختر جوان پس از اينكه در اثر لحظهاي غلفت و اشتباه اغفال گرديد براي هميشه از زندگي انساني محروم باشد و هر ساعتي براي خاموش ساختن هوس افراد هرزه خويشتن را آماده سازد؟ آيا وجود اين مراكز به سيهروزي و تيرهبختي آنان كمك نميكند؟ بر اين اساس وجود مراكز فحشاء را بايد در كنار صدها مفاسد ديگر دانست كه بايد با همه آنها مبارزه كرد و تمام آنها معلول پايين بودن سطح ايمان و اخلاق در جامعه است. در ضمن زناني كه در آن مراكز هستند از كجا تأمين شوند؟ آيا اين هم مثل اجناس و ارادتي، وارد ميشود؟ يا بايد عدّهاي را فاسد كنيم. براي آنجا بفرستيم؟ اين ساختن لجن و به روي خود ماليدن است. آن وقت مانند ابلهي خواهيم بود كه چوب را در لجن فرو كرده و روي ديوار تميز مينويسد لطفاً نظافت را رعايت كنيد!!. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14368
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : علّت گرايش به فحشاء پنهان چيست؟
پاسخ : علّت آلودگي به فحشاء پنهان، ايمان ضعيف و معرفت اندك است و روشن است كه در جامعه اسلامي وقتي تظاهر به فساد جرم محسوب ميشود. مجرمين اين جريان را مخفي ميكنند. اين موضوع در كليت خويش اشكالي بر نظام اسلامي نيست. زيرا حكومت مأمور است كه مظاهر آشكار فساد را جمع نمايد. امّا افراد با آزادي و اختيار خود فساد پنهان دارند. البته نظام بايد با برنامهريزي جامع، علّت و اسباب ايجاد را حتيالامكان كمتر نمايد. از آنجا كه در دين بخشي از پرونده انسان مربوط به آن جهان است. مأمور به تجسس در امور خصوصي افراد نيستيم، مگر دست به شيوع فساد بزنند. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14369
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : چگونه ميتوان كسي را از خودكشي منصرف نمود؟
پاسخ : موارد زير به ترتيب بايد پيگيري شود: 1. انگيزه خودكشي كاملاً روشن شود. 2. اگر مشكلات مالي و بنبستهاي معيشتي باشد با ارتباط افراد خيّر راهگشايي شود. 3. اگر مشكلات خانوادگي ايجاد انگيزه نموده باشد با مشورت و هدايت و دلسوزي به سامان برسد. 4. در صورتي كه معضل روحي در حدّ شديد و روانكاوانه باشد به روانپزشك مراجعه گردد. 5. امّا اگر ضعف روحي و عدم آگاهي به جوانب امر باشد بايد با ذكر احاديث و آيات، بزرگي گناه و عقوبت آن را نشان داده و توضيح يابد كه اين كار مسئله را حل نميكند. و در غالب گزارشات خودكشي كه لحظاتي شخص زنده مانده است، اعتراف نمود كه از اين كار پشيمان شده است. در ضمن كار فكر درماني اين است كه شخص را بايد اميدوار نمود كه هيچ مشكل و بنبستي نيست كه حل نشود و تازه ضرورت غمها و غصهها و نقش سازنده آن را در زندگي يادآور شويم. اين رنجها ما را از وابستگي ميرهاند و راه ترقّي روحي را باز مينمايد. انسان بايد ياد بگيرد كه از مشكلات بهره برداري كند. با عزم رفتن از رنج و از غم هم ميتوان ره توشه برداشت هم ميتوان آسوده پر زد. نااميدي از رحمت خداوند و لطف گسترده او گناه كبيره است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14370
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : وقتي ميبينيم موسيقي باعث صفاي روح و اعتلاي آن ميباشد. اين احاديث و مناهي چه معنايي دارد؟
پاسخ : آنچه در دين تحريم شده موسيقي غنايي است كه مسلماً باعث كدورت روح و فساد ميشود. چون مطرب بودن چنين آثاري را به دنبال دارد. و نهي در احاديث حتماً آثار خويش را دارد چنانكه فقر و نفاق و عدم اجابت دعا و فاجعههاي ناراحت كننده و... را ذكر كردهاند. پس موسيقي به طور كلّي نفي نميشود. امّا ميتوانيم حركتمان را از جايي ديگر شروع كنيم. يعني هنگامي كه براي صفاي روح عبادات، اعمال صالح، توسّل و نجوي صميمانه با خدا بستر اساسي اعتلاي روحي است، ديگر موسيقي پايي توانا براي رفتن نيست. چنانكه وقتي انسان اتومبيل سريع و راحتي براي رسيدن، به مقصد دارد از يك خر لنگ استفاده نميكند. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14371
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : حركات تبليغي و سازنده مانند آنچه مؤسسه (در راه حق) انجام ميدهد، منافاتي با اين باورها ندارد كه بايد فساد زياد شود تا مصلح«عليه السلام» ظهور نمايد؟
پاسخ : 1. بعضي حرفها به عنوان احاديث مشهور ندارند امّا هرگز دقّت در كلام اصلي نشده است. جمله پيامبر اكرم«صلي الله عليه وآله» يا ائمه«عليهم السلام» خبر از يك واقعيّت محتوم است كه ميفرمايد: «ثلاث الارض قسطاً و عداً بعد ما سلئت ظلماً و جوراً» آن موجود«عليه السلام» زمين را پر از عدل و داد ميكند بعد از آن كه از ظلم و جور پر شده باشد. اين خبر هرگز در مفهوم خود چنين چيزي ندارد كه ما نيز عامل فساد باشيم. بلكه برعكس براساس آيات و روايات صريح جمعيتي از صالحين و مصلحين بايد امام«عليه السلام» را ياري كنند و فاسدين مفسدين از مرد(23) نابود ميشوند. و در روايتي امام صادق«عليه السلام» تصريح ميفرمايند كه دوست نداريد در 13 بقيه باشيد؟ يعني سعي كنيد در بين آن صالحين باشيد كه هلاك نشويد. 2. دستور به تبليغ و كارهاي سازنده جزء كارها بلكه تمام مقصد امام زمان«عليه السلام» است. قومي كه مصلح را ميطلبد بايد خود صالح باشد. پس هيچ دليلي ندارد كه ما جزء پركنندگان ظلم و ستم باشيم. زيرا هلاكت خود را به دست خود اجرا كردهايم. و تازه مسئوليّت مسلمانان كه پيرو موعودند«عليه السلام» بيشتر است. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14372
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : فلسفه تحريم موسيقي چيست، چون ما با مراجعه به خويش تأثير بدي احساس نميكنيم؟
پاسخ : 1. موسيقي به طور عام تحريم نشده است بلكه نوع غنايي يعني طرف انگيز كه حالت رقص و خوشيهاي شهوت آلود را انتقال ميدهد و عمدتاً در نوارهاي مبتذل و غيرمجاز مصداق دارد حرام اعلام شده و صداي مشكوك، تحريمي ندارد. 2. ملاك تحريم احساس ما نيست. قانون گذار مسكريت كسي است كه با توجّه به تمامي نظام هستي و روابط حاكم بر انسان و جهان، ضوابطي را وضع نموده بسياري از چيزها تأثير غيرمستقيم و به صورت غير محسوس دارند كه در صورت استمرار، نتيجه ميبخشد. چنانكه شخصي به حضرت موسي«عليه السلام» گفت من مردي گناهكارم امّا عقوبتي در زندگي نداشتهام. حضرت فرمودند: همين كه دلت سياه شده و از توبه غافل گشتهاي كم عقوبتي نيست و اتّفاقاً يكي از آثار غنا همين تضعيف ايمان و عفاف ذكر شده و دليل آن استفاده غرب و دشمنان انقلاب در قالب فرهنگ مهاجم و از كانال موسيقي فاسد با محتواي كاملاً حساب شده عرضه ميگردد. « بخش پاسخ به سؤالات »
کد سوال : 14373
موضوع : گنجینه مذهبی>موسسه درراه حق
پرسش : مطالعه كتابهايي كه توسط دانشمندان غربي نوشته ميشود، نياز به مشورت دارد؟
پاسخ : مطالعه يكي از عواملي است كه روح و فكر انسان را تغذيه ميكند و عقايد انسان را بنيان مينهد از اين رو فوقالعاده بايد نسبت بدان اهتمام ورزيد و سعي كرد تا اين غذاي فكري و روحي مسموم نباشد، همانگونه كه غذاي مسموم بدن انسان را دستخوش ناراحتي ميسازد و اعتدال مزاج را متوقّف ميكند غذاي فكري مسموم(مطالب نادرست اعتقادي و فكري) فكر و روح انسان را گمراه و منحرف ساخته و احياناً زمينه را براي انحراف اساسي و در نتيجه بدبختي ابدي و هميشگي انسان فراهم ميآورد. از اين رو در احاديث آمده: «من اصغي الي ناطق فقد عبده... هر كه گوش به سخن ناطق و گويندهاي فرا دهد وي را پرستيده است اگر گوينده سخنش از خدا باشد پرستش وي پرستش خدا است و اگر سخن گوينده شيطاني باشد پرستش شيطان خواهد بود.» و اين بدان لحاظ است كه استماع سخن حق يا باطل غذاي فكري و روحي است و زمينه رشد يا سقوط انسان را عهدهدار ميباشد بر اين اساس كتابي كه انسان مطالعه ميكند بايد يا براساس راهنمايي متخصص ديني باشد تا استفاده از آن روح و فكر انسان را مسموم نكند و رشد معنوي و روحي و فكري به انسان بدهد بنابراين مطالعه كتابهاي مختلفي كه درباره مكتبهاي مختلف فكري و عقيدتي نوشته شده براي كساني كه هنوز عقايد آنان براساس استدلال و منطق تحكيم و استوار نشده است زيان مند و خطرناك است و از مطالعه اين گونه كتابها پيش از آموزش عقايد و تعاليم ديني بايد اجتناب ورزيد و يا مطالعه خويش را تحت مراقبت و نظر يك متخصص ديني كه از مكتبهاي غربي بطور كامل آگاهي دارد قرار داد. به هر صورت بايد مسلح به اصول نقد باشيم، يا از كسي كه توانمندي نقد دارد استفاده كنيم. اكنون تنوع افكار و انديشهها حجم زيادي را تشكيل دادهاند كه تشخيص سره از ناسره را مشكل نموده است. « بخش پاسخ به سؤالات »