معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نهجالبلاغه را کتابی مملو از اندیشههای اجتماعی، تربیتی، سیاسی و فرهنگی دانست و از برگزاری نخستین جایزه جهانی کتاب سال نهجالبلاغه خبر داد.
بررسی های بعمل آمده از سوی کادر پزشکی ایران در مدینه منوره ، تاکنون بیشترین مراجعه به درمانگاه ها به دلیل خستگی، کوفتگی، دردهای عضلانی، بوده که دلیل بیشتر این عوارض ، عدم استراحت کافی عنوان شده است.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: نهجالبلاغه باید از کتابخانهها وارد جریان زندگی ما شود و پیامها و آموزههای اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن را در سبک زندگی خود به کار بندیم.
شك نيست كه خطبهها و نامهها و كلمات قصار نهج البلاغه به صورت روايات مرسل (طبق جمعآورى مرحوم «سيّد رضى») آمده است. يعنى اسنادى كه به طور متّصل به معصومين برسد براى آنها ذكر نشده و گاه همين سبب شده كه بعضى در آنها وسوسه كنند، مخصوصا آنها كه تصوّر مىكردهاند وجود نهج البلاغه به خاطر محتواى بسيار بلند آن ممكن است سندى بر حقّانيّت مذهب شيعه و فضيلت و برترى على (علیه السلام) بر تمام صحابه گردد، اين را بهانه و دستاويزى براى منزوى ساختن اين كتاب بزرگ در افكار عمومى مسلمانان قرار دادند.
در اين جا عنان سخن را به دست نويسنده معروف مصرى (عباس محمود العقاد) كه از بزرگترين نويسندگان معاصر عرب محسوب مىشود، سپرده و همراه او در نهج البلاغه سير مىكنيم. او در جاى جاى كتاب خود به نام «عبقرية الإمام» تعبيرات بلندى دارد كه حكايت از معرفت عميق او نسبت به شخصيت امير مؤمنان (علیه السلام) و كلماتش در نهج البلاغه دارد.
تمام كسانى كه با نهج البلاغه سر و كار داشته و دارند- اعم از شيعيان على و ساير دانشمندان اسلامى و علما و دانشمندان مسيحى- بدون استثنا از جاذبه نيرومند نهج البلاغه سخن گفتهاند و خود را تحت تأثير و نفوذ آن ديدهاند. اين كشش و جاذبه نيرومند كه در خطبههاى و نامهها و كلمات قصار على (علیه السلام) كاملا محسوس است، انگيزه اصلى گروهى از دانشمندان، براى شرح نهج البلاغه يا نوشتن كتاب و مقاله در باره شخصيت على (علیه السلام) بوده است.
اين كشش و جاذبه نيرومند كه در خطبههاى و نامهها و كلمات قصار على (علیه السلام) كاملا محسوس است، انگيزه اصلى گروهى از دانشمندان، براى شرح نهج البلاغه يا نوشتن كتاب و مقاله در باره شخصيت على (علیه السلام) بوده است.
در اين جا عنان سخن را به دست نويسنده معروف مصرى (عباس محمود العقاد) كه از بزرگترين نويسندگان معاصر عرب محسوب مىشود، سپرده و همراه او در نهج البلاغه سير مىكنيم. او در جاى جاى كتاب خود به نام «عبقرية الإمام» تعبيرات بلندى دارد كه حكايت از معرفت عميق او نسبت به شخصيت امير مؤمنان (علیه السلام) و كلماتش در نهج البلاغه دارد.
از امتيازات فوق العاده نهج البلاغه كه هر خواننده آگاهى در همان لحظات نخستين با آن آشنا مىشود، مسأله جامعيّت و تنوّع عجيب آن است، به طورى كه انسان باور نمىكند يك فرد بتواند اين همه گفتار نغز و سخنان شيرين و حساب شده و دقيق در موضوعات كاملا مختلف بلكه متضاد گردآورى كند و مسلّما اين كار از غير امير مؤمنان على (علیه السلام) كه قلبش گنجينه اسرار الهى و روحش اقيانوس عظيم علم و دانش است، ساخته نيست.
خداوند امتيازات حلاوت و ملاحت و زيبايى و فصاحت را در وجود على (علیه السلام) جمع كرده، كلمهاى از او ساقط نشده و حجّت و برهانى از دست نرفته است، تمام سخن گويان را ناتوان ساخته و گوى سبقت را از همگان ربوده است، كلماتى كه نور نبوّت بر آن تابيده و افكار و عقول را حيران ساخته است
«در بلاغت، فوق بلاغتهاست. قرآنى است كه از مقام خود اندكى فرود آمده سخنى است كه تمام زيبايي هاى زبان عرب را در گذشته و آينده در خود جاى داده، تا آنجا كه در باره گوينده آن گفتهاند: سخنش پايين تر از كلام خالق و بالاتر از كلام مخلوق است».
از هر كس مىخواهى بىنياز شو تا همانند او باشى و به هر كس مىخواهى نيكى كن تا امير او باشى و به هر كس مىخواهى نيازمند باش تا اسيرش شوىکلامی برتر از كلام مخلوق و پايين تر از كلام خالق
«بهاءالدّوله ديلمى» در سال 388 سيّد رضى را به «شريف اجلّ» ملقّب گردانيد و در سال 392 لقب «ذوالمنقبتين» گرفت و در سال 398 به «رضى ذوالحسبين» ملقّب گرديد و در سال 401 «بهاءالدّوله» فرمان داد در همه سخنرانى ها و مكاتبات از سيّد رضى با لقب «شريف اجلّ» نام ببرند.