گفته‌های مهدی فرجی درباره سریال‌های «رقص پرواز»، «ساعت شنی» و «پریدخت»

تلاش كل سازمان صدا و سیما و به طور حتم شبكه دو سیما از این پس بر این است كه تا زمانی‌كه ساخت یك سریال مناسبتی به پایان نرسیده ‌است، پخش آن از تلویزیون آغاز نشود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفته‌های مهدی فرجی درباره سریال‌های «رقص پرواز»، «ساعت شنی» و «پریدخت»؛

از این پس تا زمانی‌كه ساخت یك سریال به پایان نرسد پخش آن از تلویزیون آغاز نمی‌شود

مدیر شبكه دو سیما گفت: تلاش كل سازمان صدا و سیما و به طور حتم شبكه دو سیما از این پس بر این است كه تا زمانی‌كه ساخت یك سریال مناسبتی به پایان نرسیده ‌است، پخش آن از تلویزیون آغاز نشود.

مهدی فرجی  ، در پاسخ به پرسشی درباره مشكل كمبود وقت كه گریبانگیر بسیاری از مجموعه‌های مناسبتی می‌شود، گفت: در مرحله‌ی آماده‌سازی سریال‌های مناسبتی، بیشترین وقت را صرف نگارش متن می‌كنیم و در نتیجه فیلمنامه دیر آمده می‌شود؛ در چنین شرایطی برای سایر مراحل ساخت با كمبود وقت مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشكل كمبود وقت به هنگام ساخت سریال «پریدخت»، یادآور شد: طرح این سریال از سال گذشته به شبكه دو سیما ارایه شده بود؛ اما از آنجا كه فیلمنامه با تغییرات جدی رو به رو شد، وقتی به مرحله تولید رسیدیم، آبان ماه بود؛ بر این اساس در ساخت «پریدخت» با كمبود زمان مواجه شدیم و كار با دشواری پیش رفت.

مدیر شبكه دو سیما بار دیگر تأكید كرد: از این پس سعی ما بر این است تا فیلمنامه سریال‌های مناسبتی را به طور كامل به پایان رسانده و بخشی از قسمتهای آنها را آماده پخش كنیم و سپس سریال را به روی آنتن ببریم.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تغییرات یا حذفیاتی كه بر اثر فشارهای بیرونی، مشمول حال برخی مجموعه‌های تلویزیونی می‌شود، گفت: تمام بخشهای صدا و سیما و خصوصا سیما با چنین نظراتی مواجه هستند؛ اما از آنجا كه سریال‌های تلویزیونی به طور خاص طرفداران بیشتری دارند، وقتی یك برنامه نمایشی از تلویزیون پخش می‌شود، تمام افكار عمومی را به خود جلب می‌كند.

وی در عین حال این رویه را مثبت ارزیابی كرد و گفت: از آنجا كه تلویزیون مشتاقان بسیاری دارد، تمام سریال‌ها توسط اقشار و گروه‌ها دیده می‌شوند و در نتیجه در آن‌ها توقعات متفاوتی هم ایجاد می‌شود. البته گاه این نقدها به فشار تبدیل می‌شوند و در این میان تلویزیون به برخی نقدها توجه كرده و از كنار برخی نظرات دیگر می‌گذرد.

وی كه در زمان تصویب طرح سریال «ساعت شنی» مدیریت گروه فیلم و سریال شبكه اول سیما را بر عهده داشته است، در پاسخ به پرسشی درباره تغییراتی كه به دلیل فشارهای خارجی مشمول حال این سریال شد، گفت: درباره‌ی این سریال هم برخی نقدها را پذیرفتیم و از كنار برخی گذشتیم. زمانیكه این سریال در شبكه اول سیما به تصویب رسید، این اطمینان را داشتیم كه حساسیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت؛ چرا كه برای نخستین بار معضلات اجتماعی را به روشنی در تلویزیون به تصویر می‌كشید.

مهدی فرجی گفت: زمانی كه سریال «ساعت شنی» ( در سال 84) كلید خورد، آغاز شروع دولت نهم نبود و مسائل اجتماعی كه در این سریال مطرح شده بود به هیچ وجه به گروه خاصی بر نمی‌گشت.

وی همچنین ایجاد حساسیت در بین افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی را از طبیعت‌ برنامه‌سازی برشمرد و گفت: مسوولان ما باید ظرفیت‌ خود را بالا برده و اجازه دهند كه یك سریال به پایان برسد و سپس آن را نقد كنند.

به اعتقاد مدیر شبكه دو سیما با بالا رفتن ظرفیت اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی، شاهد ساخت آثار كیفی‌تر، با سوژه‌های متفاوت در سیما خواهیم بود.

وی تاكید كرد: «ساعت شنی» برای نخستین بار به صورت جدی مسائل اجتماعی را مطرح كرد و به هیچ وجه این سریال قصد سیاه نمایی نداشت.

فرجی ادامه داد: سریال «ساعت شنی» به شخصیت‌هایی پرداخت كه همگی از اقشار آسیب پذیر اجتماع بودند و اشتباهات فردی در سرنوشتی كه نصیب آنان شد، بسیار موثر بود.

وی از «ساعت شنی» به عنوان مجموعه‌ای هشداردهنده برای جوانان یاد كرد و گفت: سعی ما بر این است تا برخی افكار پوچ فعلی را كه در بین جوانان باب شده به نقد بكشیم.

مدیر شبكه دو همچنین از «ساعت شنی» به عنوان نقد تصمیمات فردی در حوزه‌ی رفتارهای اجتماعی یاد كرد و با بیان این كه سریال «ساعت شنی» كمی شتابزده نقد شد، خاطرنشان كرد : این سریال فرصت كافی برای این كه نكات مثبت ‌آن مطرح شود را پیدا نكرد .

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور در مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به برخی مسائل، یادآور شد: پس از حضور در مجلس و مطرح كردن اهدافی كه از ساخت این سریال دنبال كردیم فشارها به مراتب كمتر شد.

مهدی فرجی در پاسخ به پرسشی درباره‌ پخش سریال «رقص پرواز» از شبكه دو سیما در حالی كه این سریال در گروه حماسه و دفاع شبكه اول تولید شده بود، اظهار كرد : پخش این سریال از شبكه دو در راستای سیاست تعامل میان شبكه‌ها شكل گرفت .

وی به این پرسش كه آیا به این دلیل كه سریال «رقص پرواز» از شبكه اول مجوز پخش نگرفت، از شبكه دو پخش شد؟ پاسخ منفی داد و گفت: اتفاقاً شبكه‌های اول و دوم سیما سیاست متفاوتی ندارند؛ بحث ما این بود كه سریال «رقص پرواز» تولید و آماده پخش شده و باید در فرصتی مناسب پخش شود. مدیران شبكه اول سیما نیز لطف كردند و «رقص پرواز» را به شبكه دو برای پخش دادند.

منبع : ایسنا

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت