تبیان، دستیار زندگی
از حضرت صادق (ع) منقول است كه چون به سفر روید، سفره با خود بردارید و طعام‏هاى نفیس در آن سفره بگذارید. از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم منقول است كه از شرف آدمى آنست كه هرگاه به سفرى رود توشه خود را نیكو گرداند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب توشه برداشتن در سفر و آداب صرف كردن آن

گل، باغ، پارک

از حضرت صادق (ع) منقول است كه چون به سفر روید، سفره با خود بردارید و طعام‏هاى نفیس در آن سفره بگذارید.

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم منقول است كه از شرف آدمى آنست كه هرگاه به سفرى رود توشه خود را نیكو گرداند.

در حدیث‏حسن منقول است كه صفوان از حضرت صادق (ع) پرسید: من اهل خود را با خود به حج مى‏برم؛ خرجى خود را در كمر خود ببندم؟ حضرت فرمود: بلى، پدرم مى‏گفت: «از قوت مسافر آنست كه نفقه خود را حفظ كند».

در حدیث دیگر منقول است كه دیگرى به آن حضرت عرض كرد: دراهمى (درهم‏ها، سكه‏ها) كه در آن صورت‏ها نقش كردند با خود دارم و آن را در همیان (کیسه پول) مى‏كنم و در كمر مى‏بندم در حالت احرام. فرمود: باكى نیست. خرجى تو است و اعتماد تو بعد از خدا بر آنست.

در احادیث معتبره بسیار وارد شده است: "كسى كه تنها به سفر رود ملعون است".

در حدیث معتبر منقول است كه حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم به حضرت امیرالمؤمنین (ع) وصیت نمود: یا على! هرگز تنها به سفر مرو، كه شیطان با یك كس است و از دو تا دورتر است. یا على! شخصى كه تنها به سفر مى‏رود گمراه است و دو كس كه مى‏روند دو گمراهند و سه كس مسافرانند.

در روایت دیگر منقول است كه شخصى به خدمت‏حضرت صادق (ع) آمد. آن حضرت پرسیدند: در راه كى مصاحب تو بود؟ گفت: تنها بودم. فرمود: اگر من پیشتر تو را مى‏دیدم تو را نیكو تأدیب مى‏كردم كه چگونه باید سفر رفت. پس فرمود: یك كس شیطان است و دو تا شیطانند و سه نفر مصاحبان‏اند و چهار نفر رفیقان‏اند.

به سند معتبر از حضرت موسى بن جعفر منقول است كه هر كه به سفرى رود، بگوید: «ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله اللهم انس وحشتى و اعنى على وحدتى و ادغیبتی. »

در حدیث معتبر از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم منقول است كه رفیق به هم رسان، پس به سفر برو. و فرمود: دو كس با هم رفیق نمى‏شوند مگر آن كه محبوب‏ترین ایشان نزد خدا و آن كه ثوابش بیشتر است، آنست كه بیشتر با رفیقش مدارا مى‏كند.

در حدیث دیگر فرمود: بهترین رفیقان و مصاحبان نزد خدا چهار نفرند و هیچ گروهى زیاده از هفت كس نمى‏شود مگر آن كه صداهایشان بسیار است. پس از این احادیث معلوم شد كه اقل رفیقان سه نفرند و اكثر ایشان هفت، و آن كه زیاده از هفت‏ خوب نیست در رفیقان هم توشه و هم سفره.

از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم منقول است كه سنت است كه رفیقان هم توشه، اول خرجى‏هاى خود را به درآورند و بر روى یكدیگر بگذارند، كه این بیشتر باعث‏ خشنودى خاطر و نیكى اخلاق ایشان مى‏شود.

گل، باغ، پارک

از حضرت امیرالمؤمنین (ع) منقول است كه مصاحبت مكن در سفر با كسى كه فضیلت تو را بر خود نداند، آن قدر كه تو از فضیلت او بر خود مى‏دانى.

از حضرت صادق (ع) منقول است كه مصاحبت و رفاقت كن با كسى كه تو به او زینت ‏یابى و مصاحبت مكن با كسى كه او به تو زینت ‏یابد، یعنى تو كسب علم و كمالات از او توانى نمود.

در حدیث دیگر از شهاب منقول است كه گفت: به خدمت ‏حضرت صادق عرض كردم: شما مى‏دانید حال و توانگرى مرا و احسانى كه با برادران خود مى‏كنم. پس با جماعتى از ایشان رفیق مى‏شوم در راه مكه و بر ایشان توسعه مى‏كنم و بسیار خرج مى‏كنم. فرمود: اى شهاب! چنین مكن. اگر تو دست ‏به خرج كردن بگشایى و ایشان هم بگشایند، به ایشان ضرر مى‏رسد و پریشان مى‏شوند و اگر تو بكنى و ایشان نكنند، باعث مذلت ایشان است. پس رفاقت ‏با جماعتى بكن كه مثل تو باشند در توانگرى و توانایى.

در روایت دیگر از حضرت امام محمد باقر (ع) منقول است كه اگر مصاحبت كنى، با مثل و مانند خود مصاحبت و رفاقت ‏بكن و با كسى رفیق مشو كه خرج تو را كشد، كه این موجب خوارى مؤمن است.

از حضرت امام صادق (ع) منقول است كه حق مسافر بر رفیقان، آنست كه چون بیمار شود، سه روز براى او توقف كنند.

در حدیث دیگر منقول است كه از حضرت امام محمد باقر پرسیدند: جماعتى كه با یكدیگر رفیق مى‏شوند و در میان ایشان مالدار و پریشان هست، آیا آن مالدار خرج آنها را مى‏تواند كشید؟ فرمود: اگر آنها به طیب (رضایت) خاطر راضى باشند باكى نیست.

در روایت دیگر منقول است كه از حضرت صادق (ع) پرسیدند: شخصى رفیق مى‏شود با جماعتى مالدار و مالش از آنها كمتر است و آنها خرج خود را بیرون مى‏آورند و او مثل آنها خرج نمى‏تواند كردن. فرمود: من دوست نمى‏دارم كه خود را ذلیل كند. با كسى رفیق شود كه مثل او باشد. در احادیث معتبره منقول است كه از ما نیست كسى كه با مصاحبانش نیكو مصاحبت نكند و با رفیقانش نیكو رفاقت نكند و كسى كه نمك خورد و حق نمك را رعایت نكند.

منابع:

سایت حوزه

سایت غدیر

کتابخانه اینترنتی تبیان

سایت ایکنا

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش